شهرداری ها نقش مهمی در اجرایی شدن اصول پدافندغیرعامل دارند

شهرداری ها نقش مهمی در اجرایی شدن اصول پدافندغیرعامل دارند

 

دبیر پدافند غیر عامل شهرداری سبزوار گفت: شهرداری ها نقش مهمی در اجرایی شدن اصول پدافندغیرعامل دارند، اقدامات این حوزه در شرایط عادی می تواند موجب تسهیل در مدیریت بحران و کاهش آسیب پذیری شود.

، فریدون نقابی با بین این مطلب افزود: حوزه پدافند غیرعامل از اهمیت و جایگاه مهمی برخوردار است و در صورت اجرایی شدن اصول آن در حوزه های پیش بینی و پیشگیری، زیرساخت های حیاتی، حساس و مهم در مقابل تهدیدات احتمالی مصونیت پیدا می کند.

وی با اشاره به نقش مدیریت شهری در مقابله با بحران های احتمالی، بیان کرد: نگاه جامع و اصولی شهرداری ها به پدافند غیرعامل مانند اجرای کامل مبحث ۲۱ مقررات ملی ساختمان و رعایت همه جانبه اصول ساخت و سازهای ایمن در احداث بناها، فرهنگ سازی و آموزش عمومی، مدیریت ترافیک شهری، ایجاد پناهگاه های امن همراه با خدمات مورد نیاز شهروندان در مواقع ضروری و پیش بینی سیستم های و امکانات جایگزین و… سبب خواهد شد که با برنامه ریزی و اجرای طرح و برنامه های کاربردی و اثربخش، با کمترین خسارات و آسیب ها در بحران آینده مواجه باشیم.

او با اشاره به لزوم توجه جدی به رعایت اصول پدافند غیرعامل در شهرسازی و ساخت سازها، اظهار کرد: خسارت بالا در بحران ها و حوادث نشانگر اهمیت حوزه پدافند غیرعامل دارد و باید در یک بازه زمانی مشخص و براساس طرح و برنامه ریزی مدون و از پیش طراحی شده نسبت به رفع یا کاهش این آسیب ها اقدام کرد.

وی با بیان اینکه باید به دو حوزه مهم آموزش و رعایت اصول پدافندغیرعامل در حوزه شهرسازی توجه بیشتری کرد، اضافه کرد: رسیدن به نقطه مطلوب در حوزه پدافندغیرعامل مستلزم برنامه ریزی دقیق، آموزش و فرهنگ سازی است، در این زمینه با رعایت اصول ۱۷گانه ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه پدافند غیرعامل می توان با شناسایی، رصد، پایش و ارائه راهکارهای مناسب اقدامات مناسبی برای مقابله با انواع تهدیدات اجرایی و عملیاتی کرد.

دبیر پدافند غیر عامل شهرداری سبزوار گفت: امید است با برگزاری مشترک دوره های آموزشی، اجرای مانور و رزمایش برای آمادگی های بیشتر نیروها، پیگیری برای طرح جامع مطالعاتی پدافند غیرعامل در حوزه شهری برای برآورد، شناسایی چالش ها و تهدیدات مختلف شهری بتوانیم گام موثری در ایجاد یک شهر پایدار و فرهنگ سازی پدافند غیرعامل برداریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *