جزیره ای متروک در قلب سبزوار

جزیره ای متروک در قلب سبزوار

 

طرح بازآفرینی در محلات نارکارآمد و فرسوده که دارای ارزش های تاریخی، فرهنگی و میراثی هستند اجرا می شود. برخی بافت ها به دلیل ارزش های تاریخی که دارند امکان نوسازی در آنها وجود ندارد و باید بازآفرینی شود یعنی هویت تاریخی بافت حفظ و در عین حال نوسازی شود. کوی گلستان سبزوار محله ای کوچک با سکونت حدود ۳هزار نفر از اقوام غرشمار در نقطه مرکزی شهر  است که به دلیل وجود خانه های فرسوده و نبود برخی از امکانات شهری به محله ای محروم در قلب شهر سبزوار تبدیل شده است. اهالی این محله جا افتاده از شهر سبزوار مردمی خونگرم هستند که به شغل هایی همانند خراطی، آهنگری، ابزارفروشی و نمدمالی مشغول به فعالیت هستند ولی طی چند سال اخیر به دلیل بی توجهی مدیران شهری بخش از جمعیت این محله به یک دیگر شهرها مهاجرت کردند. کوی گلستان ظرفیت ویژه در سطح شهرستان است که باید با همکاری مسئولان استانی، شهری و محلی تحولی عظیم در رفع محرومیت ساکنان این منطقه ایجاد شود.

بافت فرسوده کوی گلستان

به گفته یکی از ساکنان کوی گلستان بافت این منطقه طبق گفته مسئولان ۱۰۰درصد فرسوده است و اگر زلزله‌ای رخ دهد جمعیت بسیاری زیر خروارها خاک دفن خواهند شد.

محمد اسحاقیان می گوید: سالهاست پیگیر مشکلات محله هستیم ولی تاکنون هیچ کار مثبتی برای بهبود وضعیت اهالی انجام نشده است.

وی می افزاید: زندگی در این محله بافت ۱۰۰ سال پیش را تداعی می کند و حتی امکان تردد خودروهای امدادی آتش نشانی و اورژانس ۱۱۵ در محله فراهم نیست و مسئولان فکری برای این موضوع نمی کنند.

وی با توجه به وضعیت بهداشتی نامناسب در کوی گلستان نیز می گوید: هیچ سیستم فاضلابی در کوی گلستان ایجاد نشده است و همچنین تمامی فاضلاب‌های خانه‌ها متصل به چاه‌های قدیمی است که گذر قنات‌های سبزوار از این مسیر  نیز برای ما دردسرسازشده است که با ریزش باران قنات‌ها و چاه‌های فاضلاب بیرون می‌زند.

عرض کوچه ها با ضوابط شهرسازی همخوانی ندارد

به گفته معاون معماری و شهرسازی شهرداری سبزوار برخی کوچه های کوی گلستان نیاز به عقب نشینی دارد زیرا عرض ها استاندارد نیست.

مرتضی احمدی می گوید: در طرح تفصیلی عرض کوچه ها چون با ضوابط شهرسازی همخوانی ندارد باید اصلاح شود و پس از اینکه این موارد در نقشه ها بروزرسانی شد مالکان می توانند براساس عرض های جدید پروانه بگیرند و نوسازی کنند.

وی با بیان اینکه نوسازی باید با همان فرمتی که بوده انجام شود و هویت شهری نباید از بین رود، می افزاید: پوسته بیرونی ساختمان ها و هویت قدیم محله را باید حفظ کنند و تعریض ها آنقدری نیست که به کالبد کوی گلستان خدشه وارد کند.

وی ادامه می دهد: با تعریض هایی که در معلبر انجام شود امکان تردد خودروهای امدادی در محله نیز فراهم می شود.

امکان تردد در محور اصلی

به گفته معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی سبزوار تردد آمبولانس فقط در محور اصلی این محله امکان پذیر است و تکنسین های اورژانس باید با برانکارد و پیاده از محوراصلی خود را بر بالین بیمار برسانند.

هادی عباس آبادی می گوید: خوشبختانه این محله در مرکز شهر واقع است و نیروهای آمبولانس سریع به محل اعزام می شوند اما به دلیل عدم امکان تردد در کوچه های این محله ممکن است کمی رسیدن تکنسین ها بربالین بیمار سخت باشد که خوشبختانه تاکنون در این زمینه مشکلی پیش نیامده است.

وی با بیان اینکه عرض کم کوچه ها رفت و آمد تکنسین ها را سخت کرده است می گوید: امیداست با اجرای طرح نوسازی و بازآفرینی این محله این مشکل برطرف شود.

مخالفت دانشگاهیان و میراث فرهنگی با تخریب کوی گلستان

مدیر اداره فضاهای بازآفرینی سازمان عمران شهرداری سبزوار نیز می‌گوید: از محلاتی که سالهاست در شهرستان سبزوار مورد بحث واقع شده کوی گلستان است که وضعیت کالبدی مناسبی ندارد و در مرکز شهر و دید گردشگران است.

مهدی برزویی با بیان اینکه سیمای نامطلوب کوی گلستان مورد توجه قرار می گیرد افزود: این محله در بافت تاریخی شهر سبزوار قرار گرفته که این امر الزاماتی را برای این محدوده ایجاد کرده  است که امکان هرگونه مداخله از مردم و مجریان را سلب می کند.

وی ادامه داد: براساس این رویکرد بدون اینکه کالبد و فیزیک تغییر بنیادین کند این محله باید مرمت شود. این محله باید از نظر اجتماعی توانمند شود، از نظر فرهنگی و خدمات شهری باید ارتقا یابد و نوسازی و بهسازی شود.

وی اظهار کرد: در حوزه اجتماعی مردم کوی گلستان باید سطح فکر، فرهنگ و مراودات شان با سایر مردم و گردشگران را ارتقا دهند که در این زمینه آموزش هایی از سطوح پیش دبستانی تا سنین بالا در محله درحال انجام است.

برزویی با بیان اینکه درخصوص اقدامات بهداشتی، درمانی و پیشگیری نیز کارهایی در حال انجام است گفت: همچنین در بحث ارتقا اقتصادی و توسعه کارآفرینی نیز اقداماتی توسط مرکز آموزش فنی و حرفه ای و اداره کار شهرستان انجام شده و تسهیلات بانکی ارائه شده است.

وی افزود: در سال ۹۶، ۳دوره آموزش خیاطی توسط مرکز آموزش فنی  وحرفه ای سبزوار برای ۵۵ نفر برگزار شد که به ۴ نفر از متقاضیان تسهیلات ارائه شد./ سحروحدت

 

عکس : #جواد_باشتنی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *