به مناسبت هفته دولت ۱۹ طرح کشاورزی در شهرستان سبزواربه بهره برداری رسید

  به مناسبت هفته دولت ۱۹ طرح کشاورزی در شهرستان سبزواربه بهره برداری رسید

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سبزوار گفت:

همزمان با هفته دولت با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی و مسئولین استانی و شهرستانی   ۱۹   طرح در حوزه های آب و خاک ، باغی ، زراعی، دام و طیور ، شیلات و…  با هزینه  ۳۰۸۹۵۱ میلیون  ریال در شهرستان به بهره برداری رسید.

منصور برغمدی در ابتدا گفت : این طرحها شامل استخر پرورش ماهی ، کانال‌های آب ، آبیاری کم‌ فشار و پرفشار ، طرح های احیاء و مرمت قنوات ،  پرورش دام سبک و سنگین ، پرورش طیور و سایر ماکیان ، پرورش زنبور عسل ، بسته‌ بندی مواد غذایی ، کشتارگاه صنعتی طیو و گلخانه است . وی در ادامه گفت : با بهره برداری از این تعداد طرح  ۳۲۹۵  خانوار از مزایای آن بهره مند می شوند و برای ۴۴۱ نفر ایجاد اشتغال می کند که به واسطه همان تلاش جهادی و همت مدیران و کارکنان و اهتمام بهره برداران پیشرفت چشمگیری داشته ایم که مواردی را به اطلاع می رسانیم .

اعم فعالیت های اداره فنی و زیر بنایی یک سال گذشته در حوزه آب وخاک

اداره فنی و زیربنایی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان سبزوار موفق گردید در سال ۹۷ با استفاده از اعتبارات و تسهیلات دولتی و همت و خودیاری کشاورزان ۳۱۳ پروژه در بخش آب و خاک انجام داده که نتیجه آن صرفه جویی و جلوگیری از اتلاف ۲۹٫۲۵ میلیون متر مکعب آب کشاورزی بوده که قبلا در مسیر های انتقال و مصرف به مزرعه  از حیز انتفاع خارج میشده است و با این پروژه های به چرخه تولید محصولات بازگشته است که درآمد ناخالص ناشی از این بازیافت ۲۱۰ میلیارد ریال می باشد .

نیم نگاهی به فعالیت های دام و طیور  در یک سال گذشته

برغمدی در ادامه گفت : شهرستان سبزوار دارای ۱۰۳۱۲۵۸  واحد دامی فعال دارد که با ظرفیت ۵۵۴۲۱۶۰ قطعه جوجه ریزی مرغ گوشتی رتبه اول استان را کسب کرده است که تحت پوشش ۲ تعاونی مرغداران گوشتی می باشند و همچنین دارای ظرفیت ۲۴۱۰۰۰ قطعه مرغ تخمگذار است که در بحث دام سبک دارای ظرفیت ۳۲۰۰۰۰ راس و دام سنگین ۱۲۰۰۰ راس موجود است که انجام عملیات اصلاح نژاد در مباحث ۱- توزیع قوچ اصلاح نژادی ۳۰ راس ۲- نظارت بر عملکرد تلقیح مصنوعی ۳۰۰۰ راس و عملیات فلاشینگ و سیدر گذاری دام سبک ۳۵۰ راس و ثبت مشخصات گاوداری های صنعتی و روستایی ۲۵۰۰راس و توزیع اسپرم سمینتال ۶۰۰ دوز گردیده که نتیجه آن رسیدن به اهداف اصلاح نژاد دام سبک و رسیدن به برنامه ۳ بار زایش در دو سال دام سبک و رضایت دامدار بوده است .

در بحث توزیع نهاده با همکاری تعاونی های فعال در شهرستان حدود ۲۲۹۸۷ تن نهاده در بین دامداران و مرغداران توزیع گردیده است /.

همچنین او گفت : در بحث حمایت و پرورش سایر ماکیان توزیع ۲۴۰۰۰ قطعه مرغ بومی و تشکیل تعاونی شتر مرغ داران و سایر ماکیان برای اولین بار در شهرستان صورت پذیرفت با ۵۰ عضو و حدود ۱۵۰۰ قطعه شتر مرغ فعال گردید و در بحث حمایت از واحدهای فعال تولید در حوزه دام و طیور بالغ بر ۳۲۱ فقره تسهیلات به مبلغ ۲۷۸۰۴۱ میلیون ریال توزیع گردیده است و حتی

در جهت ترویج و بروزرسانی علوم بهره برداران برگزاری کلاس اموزشی در حدود ۱۱۵۰ نفر روز صورت پذیرفته است برنامه پیشرفت مجتمع دامپروری با انجام عملیات عمرانی واحدها با پیشرفت %۴۰ فیزیکی در ساخت واحدها و از ۶ واحد گاوداری                                                                                                                             افتتاح و به بهره برداری رسید.

گزارشی از فعالیتهای انجام شده در حوزه زراعت:

منصور برغمدی مدیر جهاد کشاورزی در ادامه گفت : در حوزه زراعت هم به همت و تلاش همکارانم در مجموعه بزرگ جهاد کشاورزی سبزوار به دستاوردهای خوبی رسیدیم که این دستاوردها به شرح ذیل می باشد

  • توسعه کشت نشایی در سطح۲۲ هکتار
  • اجرای آبیاری تیب در زراعت پنبه و خربزه بمنظور آشنایی کشاورزان وتوسعه آبیاری تیب در سطح ۹هکتار در روداب
  • اجرای طرح کشاورزی حفاظتی در سطح ۶۵۰۰ هکتار از مزارع شامل طرحهای کم خاکورزی ، بی خاکورزی وحفظ بقایای گیاهی در کشت پاییزه سال جاری حدود ۲۵۰۰هکتار گندم و۴۰۰۰هکتار جودر مجموع ۶۵۰۰هکتار از مجموع ۲۲۰۰۰هکتار سطح زیر کشت غلات با دستگاه کشت مستقیم کشت شد .
  • شروع عملیات رقم زنی پنبه در کارخانجات پنبه شهرستان توسط یکنفر کارشناس رقم زنی
  • شناسایی ومعرفی کارگزاران وسرمایه گزاران جهت عاملیت توزیع نهادها وعاملیت بذر در سال جاری ۶عامل بخش خصوصی جهت توزیع بذور ۱۱کارگزار توزیع کود شیمیایی  در سطح شهرستان فعال میباشند
  • تشکیل وبرگزاری منظم جلسات کمیته کشت بهاره ، کمیته کشت پاییزه غلات وکلزا و ارسال حداقل ۱۸ صورت جلسه به ستاد استان .
  • نظارت وحضور مستمر در مزارع در سطح شهرستان وراهنمکایی وارائه خدمات فنی به کشاورزان
  • تهیه وتدارک برنامه های خبری در زمینه فعالیت های عمده وبرجسته در حوزه زراعت
  • نظارت برخرید تضمینی محصولات زراعی وپیگیری درخواست های  کشاورزان
  • ایجاد مزارع مشارکتی گندم و جو هر کدام با ۴ رقم دربخش ششتمد و روداب و مرکزی

۱۱ -پیگیری امور ونظارت برخریدتضمینی گندم و جو بود که الحمدا… تا کنون این فعالیت ها از سوی همکاران جهادی رضایت بخش بوده است .

 

چکیده ای از فعالتها در حوزه باغبانی

برغمدی در ادامه گفت : در حوزه باغبانی هم در سال رونق تولید و بحث اشتغال نتایج قابل توجهی هم دست یافتیم که به شرح ذیل می باشد

ا- احداث وشروع به کار گلخانه ۱هکتار

۲- شروع بکار احداث گلخانه ۱۱هکتار

۳-توزیع نهال  ونشاء یارانه طبق الگوی کشت با ارزش ۱۰ملیون تومان

۳- پیگیری جهت احداث نهالستان سنجد ۲٫۵هکتار

۴ – ترویج وکشت الگویی گیاهان دارویی مانند زیره سیاه،آویشن باغی وگل گاوزبان ۵هکتار

۵-احداث سایبان سبزی وصیفی ۰٫۵هکتار

۶ – برگزاری کارگاه آموزشی پسته با حضور آقای دکتر حکم آبادی- ۷۰۰نفر

۷- بازدید مستمر از باغات پسته

۸ – پرداخت خسارت سیل زدگی به  باغات

 

نگاهی به فعالیت های حفظ نباتات در ۶ ماهه اول سال جاری  شهرستان سبزوار :

واحد حفظ نباتات شهرستان در سال ۱۳۹۸ برای تأمین کندم و آرد نانوایی با کیفیت توانسته است در سطح ۴۴۹  هکتار برعلیه آفت خطرناک سن گندم (سن غلات) مبارزه کند.

شبکه مراقبت حفظ نباتات با همکاری دستگاههای مرتبط امسال  توانسته درصد سن زدگی گندم را حدود سه و نیم درصد کاهش دهد . واحد حفظ نباتات در جهت مبارزه با آفت همگانی “ملخ” طی امسال در سطح ۸۸۹ هکتار به کشاورزان و باغداران یاری رسانده است که نسبت به آمار سال گذشته ۳ برابر بیشتر شده است

این واحد در جهت کاهش مصرف بی¬رویه سموم نقش بسیار کلیدی دارد.

این واحد توانسته است با کمک کارشناسان خود در سطحی معادل ۴۰۰۰ هکتار بر علیه آفت پسیل پسته مبارزه غیرشیمیایی  نظیر نصب کارت زرد و آبشویی انجام دهد.

واحد حفظ نباتات در جهت واگذاری امور به بخش خصوصی طی امسال کلینیک¬های گیاهپزشکی فعال را از دو واحد به سه واحد افزایش داده تا آموزش¬های لازم را به زارعین و باغداران محترم  بدهند.

همچنین این واحد طی امسال  توانسته است در سطحی معادل ۱۹۰۰ هکتار بر علیه جوندگان مضر مبارزه انجام دهد.

واحد حفظ نباتات در جهت انجام مبارزه تلفیقی (IPM) برعلیه آفات و بیماری¬ها و تولید محصول سالم امسال، در سطحی معادل  ۷۷۴ هکتار تلاشهای قابل توجهی داشته است.

این واحد در بهار و تابستان ۹۸ توانسته ازطریق نصب فرمون های جنسی برعلیه یکسری از آفات (آفات باغی نظیر کرم خراط و کرم خوشه خوار انگور و آفات زراعی نظیر کرم سرخ پنبه و کرم خاردار پنبه) مبارزه بیولوژیک و همچنین پیش آگاهی جهت آفات قرنطینه ای پنبه داشته باشد.

واحد حفظ نباتات در طی امسال، جهت افزایش راندمان محصولات زراعی و باغی، توانسته است در سطح ۴۰۰۰  هکتار برعلیه علف¬های هرز مبارزه انجام دهد (۳۵۳۵ هکتار مبارزه با علف های هرز غلات و ۲۸۰۰  هکتار مبارزه با علف های هرز باغی).

فعالیت ها درحوزه توسعه صنعت شیلات و تولید آبزیان

دراین حوزه قبل از انقلاب هیچ فعالیتی را در شهرستان نداشتیم از سال ۹۲  عنایت ویژه ای به صنعت شیلات و تولید آبزیان در شهرستان داشته ایم و به خوبی توانسته ایم هم اشتغال و هم تولید خوبی در این زمینه داشته باشیم  در سال ۱۳۹۴ در ۹۳ مرکز دومنظوره کشاورزی ودر سطح ۱۳۸ هزار متر مربع ۲۳۳۰  تن ماهی سردآبی ( قزل آلای رنگین کمان ) تولید گردید که از افزایش  ۷۰ درصدی نسبت به سال قبل برخوردار بود همچنین در همین سال در ۴۴ مرکز دومنظوره کشاورزی  و یک سد خاکی و در سطح ۴٫۳ هکتار ۲۰۰ تن انواع ماهیان گرمابی ( کپور ، آمور ، فیتوفاگ ، بیگ هد ) تولید گردید که از افزایش تولید ۷۰ درصدی نسبت به سال قبل برخوردار بود.

بنابراین میزان کل تولید در سال ۱۳۹۴ به ۲۵۳۰ تن بالغ گردید که ضمن افزایش ۷۰ درصدی نسبت به تولید سال قبل  ( ۱۴۶۶ تن ) ، باعث گردید شهرستان سبزوار برای سومین سال متوالی رتبه نخست تولید را در استان خراسان رضوی بدست آورد . این روند افزایشی ادامه داشته و باعث شده  اکنون در سال ۹۷ تولید آبزیان به رقمی حدود ۳ هزار تن برسد  که  این مقدار تولید برابر ۳۴ درصد تولید استان خراسان رضوی است و در این خصوص همچنان حائز رتبه اول استان می باشیم شهرستان سبزوار داراي چهار مزرعه پرورش ماهيان خاويار با ۸ هزار متر مربع مساحت و با ظرفیت تولید ساليانه ۶۰ تن گوشت مي باشد. همچنین سبزوار در سال ۹۷  با تولید ۳۰۰۰ تن گوشت ماهی سردآبی و گرمابی در ۱۶۰ مرکز دومنظوره ( معادل ۲۵ درصد کل چاه های آب کشاورزی ) ، برای ششمین سال متوالی مقام اول تولید در استان خراسان رضوی( معادل ۳۰ درصد کل تولید ) را دارا می باشد.

اینها تنها گوشه ای از  تلاش ها و خدماتی بود که با اهتمام و توجه نظام مقدس جمهوری اسلامی به اقشار محروم روستایی و در راستای  محرومیت زدایی از روستاها و توسعه پایدار کشاورزی و با همت و تلاش جهادی و شبانه روزی بهره برداران ، مسئولین دلسوز و  همکاران مان در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان صورت گرفته و برای نشان دادن اراده ی نظام نسبت به توجه به بخش کشاورزی با شعار “کشاورزی پایدار، رونق تولید، امنیت غذایی” اجرا شد.

 

منصوربرغمدی

معاون رئیس سازمان و مدیرجهاد کشاورزی شهرستان سبزوار

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *