هزینه ۶۸ میلیارد تومانی برای توانمندسازی محلات هدف حاشیه شهر سبزوار

دبیر ستاد بازآفرینی شهر سبزوار گفت: در سال گذشته، سبزوار به عنوان دبیرخانه ستاد بازآفرینی در شرق کشور با ۶ استان انتخاب شد. مهدی برزویی در نشست بازآفرینی در محل فرمانداری ویژه سبزوار افزود: پروژه‌های بازآفرینی و توانمندسازی مناطق هدف شهر سبزوار، استمرار ۹ ساله دارد و از سال ۱۳۹۴ پس از تصویب سند آن، اقدامات بازآفرینی در این شهر آغاز شده است.

وی ادامه داد: چشم‌‌انداز اقدامات بازآفرینی در سبزوار، در سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شد که یک سال و نیم دیگر فرصت داریم تا با کمک معتمدین و دستگاه‌ های اجرایی مربوطه، کمبودهای باقی‌ مانده را برطرف نماییم.

برزویی اظهار داشت: در ۴ سال گذشته برای انجام اقدامات بازآفرینی مشاور مشکلات فیزیکی از جمله اجرای کمربندی، پایگاه بهداشت، ایجاد کتابخانه و مهدهای کودک، آسفالت معابر، بهداشت، مدرسه، فاضلاب، کلانتری، مسائل آموزشی و آسیب های اجتماعی مورد شناسایی قرار گرفت و ۲۰۷ اقلام در محلات هدف تعریف شد.

دبیر ستاد بازآفرینی شهر سبزوار تصریح کرد: ۳۵ اقدام به صورت ۱۰۰ درصد انجام، ۲۰ اقدام تاکنون آغاز نشده و مابقی اقدامات در محلات هدف شهر سبزوار در حال انجام است.

وی یادآور شد: تلاش ستاد بازآفرینی شهر سبزوار، رسیدن به پیشرفت اقدامات به بالای ۶۰ درصد است و در مجموع، ۱۰۵ اقدام به دستگاه‌های اجرایی تعلق دارد.

برزویی خاطرنشان کرد: در ۴ سال اخیر، ۶۸ میلیارد تومان اعتبار به منظور توانمند سازی در محلات هدف شهر سبزوار هزینه شد که از این میزان، ۱۶ میلیارد تومان از سوی دستگاه های اجرایی این شهرستان بوده است.

دبیر ستاد بازآفرینی شهر سبزوار عنوان داشت: نخستین همایش ملی تخصصی بازآفرینی پایدار محله های هدف شهر سبزوار در سال ۹۳ و همایش بررسی تجارب بازآفرینی شهری کشور در سال ۹۷ با تاکید بر تجربه سبزوار در این شهرستان برگزار شد.

گفتنی ست؛ سبزوار رتبه دوم حاشیه نشینی را پس از مشهد در خراسان رضوی دارد. این شهر از جمله شهرهای میانی است که با مساله سکونتگاه غیررسمی مواجه است و نزدیک به ۳۰ هزار نفر از جمعیت این شهر در سکونتگاه‌های غیررسمی که دور تا دور آن را فرا گرفته زندگی می کنند.

محدوده شرق کال عیدگاه، بزرگترین کانون اسکان غیررسمی شهر سبزوار هم از نظر جمعیت و هم وسعت محسوب می شود. ۸۰۰ هکتار از گستره ۳ هزار و ۷۵۴ هکتاری شهر سبزوار، سکونتگاه غیررسمی یا حاشیه این شهر محسوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *