مذاکره بد نیست، به شرطی که از موضع قدرت باشد.

نماینده مردم شهرستانهای غرب خراسان در مجلس با بیان اینکه اصل مذاکره با آمریکا چیز بدی نیست و کسی با آن مخالفتی ندارد، گفت: اما مذاکره باید از موضع قدرت صورت گیرد. قطعاً اگر افراد تحت فشار و در موضع ضعف به پای میز مذاکره روند، چیزی جز باخت نصیبشان نخواهد شد. اما اگر کشور در موضع قدرت قرار گیرد و بسیاری از مولفه‌های قدرتش مورد احترام رقبا و دشمنانش قرار گیرد، در این صورت مذاکره ایرادی ندارد.

بهروز محبی افزود: مسئله‌ای که رهبری و امام نیز بر آن تاکید داشتند، بحث توجه ویژه به مولفه‌های قدرت کشور و زمینه‌سازی برای اقتدار ملت بزرگ ایران در تمام عرصه‌های مختلف است. اگر این اتفاق بیفتد، کشور در جایگاهی قرار خواهد گرفت که می‌تواند به راحتی از منافع مردم در عرصه بین‌الملل دفاع کند و در این صورت قطعا مذاکره با آمریکا و سایر کشورها، به غیر از اسرائیل که ما آن را به رسمیت نمی‌ شناسیم، امکان‌ پذیر خواهد بود و جای نگرانی هم نیست.

وی ضمن بعید دانستن احتمال انجام مذاکره در دولت دوازدهم، ادامه داد: تا چند ماه آینده که دولت آمریکا تنفیذ شود، بروز تنش‌های جدی در این کشور پیش‌بینی می‌شود و باید ببینیم که چه اتفاقی در آمریکا خواهد افتاد و آیا ترامپ خواهد پذیرفت که قدرت را به بایدن واگذار کند یا خیر.همچنین تا زمانی که بایدن روی کار بیاید و راهبردهای خود را تعیین کند،عمر دولت آقای روحانی رو به پایان خواهد بود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: ممکن است جریان اصلاح‌ طلب در ایران بخواهند از این فرصت استفاده کند و به مسائلی ورود کند و افکار عمومی را نسبت به متعادل‌تر بودن بایدن نسبت به ترامپ قانع بکند، که من فکر می‌کنم این عملی نیست؛ چراکه آمریکا نشان داده است حتی در دوران ریاست جمهوری اوباما، به وظایف و تعهدات خود عمل نکرد. بنابراین در این خصوص، من پیش‌بینی بروز اتفاق خاصی را در دولت آقای روحانی نمی‌کنم.

 محبی تصریح کرد: قطعا در هر دولتی، شرایط انجام مذاکره را مقام معظم رهبری و بزرگان نظام با تاکید بر اقتدار کشور، تعیین می‌کنند. بحث مذاکره با آمریکا در دولت اصلاح‌طلبان شروع نشد؛ بلکه در انتهای دولت دهم که دولتی اصولگرا بود، مذاکرات به نمایندگی آقای جلیلی شروع شد.

وی با بیان اینکه بنابراین مذاکره ذاتا چیز بدی نمی‌تواند باشد، اما مهم این است که ما از موضع قدرت اقدام به انجام مذاکره کنیم و مذاکره برای دفاع از منافع ملی صورت گیرد. یادآور شد: قطعا کشوری با این همه قدرت ترس از مذاکره ندارد، اما وارد گردونه‌ای نخواهد شد که طرف مقابل بخواهد این مذاکره را مدیریت کند و در نهایت هم به وظایف خود عمل نکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *