نشست خبری قانونمند

هفته گذشته نشست خبری شهردار سبزوار در حالی با اصحاب رسانه شهرستان برگزار شد که سید علی کوشکی در مدت زمان ۲ ساعت و نیم به سوالات خبرنگاران رسانه های تصویری، مکتوب، جراید و فضای مجازی محلی و سراسری که به صورت مستقیم از طریق فضای مجازی و آپارات برای مردم پخش می شد پاسخ داد.

این نشست خبری جزو معدود نشست های خبری قانونمند در سبزوار بود که خبرنگاران در مدت زمان یک دقیقه و نیم و شهردار نیز در مدت زمان ۳ دقیقه به پرسش و پاسخ با یکدیگر پرداختند.

۲۶۰ میلیارد ریال در سبزوار سرمایه‌گذاری شد

در این نشست شهردار سبزوار گفت: در سال جاری با وجود مشکلات اقتصادی ۲۶۰ میلیارد ریال در حوزه طرح‌های عمرانی این شهر سرمایه‌گذاری شد.

سید علی کوشکی افزود: با این میزان سرمایه‌گذاری ۱۰ طرح عمرانی، ترافیکی، خدماتی و فرهنگی شهرداری اجرا شده و شهروندان از خدمات آن بهره مند شده‌اند.

وی ادامه داد: یکی از شاخص‌ترین طرح‌های عمرانی شهرداری سبزوار طی سالهای اخیر طرح کمربندی این شهر است که در مسیر حاشیه شرق – شمال و غرب این شهر با طول ۱۰ کیلومتر طی چهار مرحله اجرا و کامل می شود.

شهردار سبزوار گفت: با وجود شرایط سخت اقتصادی دو مرحله نخست از چهار مرحله اجرای این طرح جاده‌ ای با عنوان “بزرگراه هشت بهشت” و “بلوار ابریشم” مورد بهره برداری قرار گرفته و زیر بار ترافیک رفته است.

وی با بیان اینکه تکمیل بزرگراه ابریشم ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد افزود: عملیات اجرایی فاز سوم بزرگراه ابریشم (کمربند شمال غرب) به طول ۲.۷ کیلومتر نیز از اواخر سال گذشته آغاز شده است.

کوشکی ادامه داد: ساخت جاده کمربندی در لبه شهر سبزوار بر اساس مصوبه طرح جامع سال ۹۱ صورت گرفته و ایجاد دسترسی آسان شهروندان و خدمات شهری، کاهش ترافیک داخل شهر و جلوگیری از حاشیه نشینی از مزایای آن است.

وی گفت: نهضت آسفالت در معابر و خیابان‌های شهر سبزوار با هدف بهسازی معابر، روان سازی در رفت وآمد وسایل نقلیه در حال انجام است بطوریکه طی ۹ ماه سالجاری۱۶۲هزار متر مربع از معابر و کوچه های سطح شهر آسفالت شده است.

شهردار سبزوار افزود: طرح نهضت آسفالت همچنان به عنوان یکی از اولویت‌های سازمان عمران به منظور روان‌سازی تردد شهروندان، ارتقا کیفی، بهسازی معابر و مناسب‌سازی محیط، سیما و منظر شهری ادامه دارد.

ارگ امیریه از آنچه بود تا آنچه خواهد شد

شهردار سبزوار همچنین در این نشست در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران در خصوص ارگ امیریه به توضیحاتی درباره این طرح پرداخت و افزود: ارگ امیریه به عنوان نخستین طرح الگو و محرک توسعه در بافت فرسوده شهر سبزوار( محدوده دروازه عراق حدفاصل خیابان های بیهق غربی و عطاملک ) با هدف بازآفرینی و هویت بخشی به بافت قدیمی با مساحتی بالغ بر ۳٫۴ دهم هکتار در بخش مرکزی شهر در سال ۹۴ با مشارکت شهرداری و بخش خصوصی آغاز شد تا به یک بافت جدید شهری از حیث ساخت و ساز و معمار سنتی تبدیل شود.

وی گفت: این طرح در سال ۹۷ با استفاده از تجارب کارشناسان و متخصصان مجرب شهرداری با احداث بازار بزرگ بیهق در بلوک ۵ امیریه وارد مرحله جدیدی شده است. مرحله ای که سبب شده شهرداری با در نظر گرفتن شاخص هایی نظیر توجه به اقتصاد شهری و سرمایه گذاری های زیربنایی در الگوی اقتصاد مقاومتی و ارائه خدمات مطلوب تر گام ها را مستحکم تر از گذشته بردارد.

او بیان کرد: بهسازی طرح ارگ امیریه به سال ۸۸ بر می‌گردد، در آن زمان شهرداری و سازمان عمران مسکن سازان قراردادی منعقد می کنند که براساس تفاهم اولیه، بهسازی و نوسازی مطرح شد یعنی قرار شد که بافت تاریخی شهر سبزوار در حدود ۳ و ۴ دهم هکتار( ۳۴ هزار متر) در هسته مرکزی شهر بهسازی و نوسازی شود.

کوشکی افزود: از سال ۸۷ تا ۹۳ پنج سالی بدون انجام عملیاتی این طرح سپری شد و اتفاق خاصی نیفتاد تا اینکه در سال ۹۳ با نگاه شهردار وقت(دکتر طالبی) به حوزه شهرسازی، مبلمان شهری و بهسازی بافت فرسوده قرار شد فاز نخست بلوک امیریه وارد عملیات اجرایی شود که اعتباری بالغ بر ۲۴۰ میلیارد تومان در سال ۹۳ نیاز داشت.

وی ادامه داد: اعتباری که ما گرفتیم ۷۰ میلیارد تومان به صورت اوراق مشارکت بود که حدود ۲۰ میلیارد تومان آن در بلوک های ۲،۳،۴ و۵ در بحث تملک ها مستهلک شد.

شهردار سبزوار بیان کرد: در بلوک ۵ امیریه، تا عمق ۱۰ متری خاکبرداری شده بود و زمین آماده بود و ما تنها حدود ۲۰ میلیارد تومان اعتبار بیشتر نداشتیم. از این رو گفتیم اگر کار را در بلوک های دیگر ادامه دهیم برای ما  بعدها آورده ای ندارد. پس در آن زمان تیم اقتصادی و کمیته فنی به این تیجه رسید که کل میلگرد و سیمان مورد نیاز بلوک ۵ را خریداری کند.

وی اظهار کرد: در فاز نخست بلوک ۵ امیریه قرار بر این شد که به صورت امانی شرکت پیمانکاری کار را انجام دهد که این اقدام با صرفه جویی ۱۵ میلیارد تومانی مواجه شد. در نهایت در حال حاضر ۳۰ هزار مترمربع طرح به اسکلت بندی در دو طبقه منفی، همکف، اول و دوم رسیده و سقف ها نیز تکمیل شده است.

شهردار سبزوار تصریح کرد: ۷۰ میلیارد اوراق مشارکت با مبلغ ماهانه ای که باید به بانک شهر پرداخت شود چیزی حدود ۱۳۶ میلیارد تومان است که با بانک شهر برای پرداخت بدهی بلوک ۵ وارد رایزنی جهت تهاتر شدیم و که بانک شهر پذیرفت تا پیمانکار طرح ما را کارشناسی و ما آن را با قیمت کارشناسی به بانک شهر بدهیم و از سوی دیگر بانک شهر هم تسهیلات مورد نیاز را در اختیار شهرداری قرار دهد تا طرح تکمیل شود و نهایتا ما بدهی خود را به این بانک پرداخت نماییم و اگر هم آورده ای بود بین شهرداری و بانک شهر تقسیم شود.

وی از سرمایه گذاری و خرید ۲۰ درصد بلوک یک ارگ امیریه در دوره شورای چهارم و پنجم به عنوان یک اتفاق خوب یاد کرد و گفت: در بلوک امیریه ما بر این باور هستیم که از درآمد بلوک امیریه و بافت آمد بدهی خود را تهاتر خواهیم کرد.

کوشکی گفت: ریالی از اوراق مشارکت طرح امیریه در پرداخت هزینه ها و حقوق و دستمزد شهرداری هزینه نشد و اعتبار صرفا برای طرح و توسعه آن صرف شد.

کاری بزرگ در بزرگراه ابریشم

شهردارسبزوارهمچنین گفت: بزرگراه ابریشم به طول۲.۷ کیلومتر ازبلوار توحید به سمت مسیرمحورجوین، جغتای درحال احداث است که تاکنون هیچ لحظه ای در اجرای عملیات آن توقف کاری صورت نگرفته وسازمان عمران با تمام توان درحال تکمیل آن است.

کوشکی افزود: در این راستا برای تکمیل بزرگراه ابریشم ۱۷۵ هزار مترمربع تملک صورت گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه با تلاش مدیریت حقوقی و حراست شهرداری کارهای بزرگی در بزرگراه ابریشم انجام شد، بیان کرد: تاکنون ۱۱۰ هزارمتر پلاک با اعتباری بالغ بر۱۰میلیارد تومان اعتبارتملک و سند آن به نام شهرداری سبزوارصادرشده است.

او ضمن قدردانی ویژه از دادستان و رئیس دادگستری سبزوار برای تسریع در روند طرح بزرگراه ابریشم، ابراز امیدواری کرد: با تلاش شبانه روزی سازمان عمران شهری هر چه سریعتر رینگ محیطی سبزوار که دارای ۱۰ کیلومتر طول است طبق برنامه به اتمام برسد.

ارزش معاملاتی جدید مانع مرتفع سازی در سبزوار

شهردار سبزوار گفت:  با اجرای قانون جدید ارزش معاملاتی از گسترش مرتفع سازی در سبزوار جلوگیری می کند.

کوشکی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۱ ارزش معاملاتی هر متر مربع ۷۰ هزار تومان بوده چنانکه در بهترین نقط شهر سبزوار ضریب سه اعمال می شد، ۲۱۰ هزار تومان بود و این میزان از سال ۱۳۹۱تاکنون افزایشی نداشته است از طرفی قیمت های  کنونی با میزان ارزش معاملاتی سرسام آور و غیر قابل مقایسه است و با توجه به اینکه حقوق بیت المال تضییع شده بود و فرصتی برای جلوگیری از مرتفع سازی در سبزوار ایجاد می شود.

وی افزود: در مناطق محروم و حاشیه شهر سبزوار مالکان با هم کف و چهار طبقه ساخت و ساز نمی کنند بنابراین ضریب نیم یا یک درنظر گرفته می شود اما در مناطقی که صنعت ساخت و ساز فعال است، این موضوع درنظر گرفته شود.

شهردار سبزوار تصریح کرد: با هم اندیشی که با شورای اسلامی شهر سبزوار داشتیم به این نتیجه رسیدیم این میزان زیاد است و هم کف و چهار طبقه برای عموم مردم ضریب یک در نظر گرفته شد و ضریب های ساختمانی از طبقات ششم، هفتم، هشتم و نهم به صورت پلکانی افزایش یافته است.

کوشکی ادامه داد: سبزوار در ردیف شهرهایی بوده که در بحث ارزش معاملاتی دچار عقب ماندگی بود و در حدود ۹ سال این قانون دچار بلاتکلیفی شده بود و شورای اسلامی شهر سبزوار و هیات تطبیق این بحث را تایید کرد.

حساسیتی برای ارائه گزارش مالی نداریم

شهردار شهر سبزوار در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگار با موضوع رضایت از میزان عملکرد کاری خود، عملکرد مجموعه مدیریت شهری را مثبت ارزیابی کرد و گفت: شهرداری سبزوار هیچ‌گونه حساسیتی در خصوص ارائه گزارش‌های مالی شهرداری به خبرنگاران ندارد.

کوشکی شهردار سبزوار درخصوص اینکه یک شهردار برای ادعای موفق یا ناموفق بودن به چقدر زمان نیاز دارد و آیا خود را شهردار موفق می داند یا ناموفق، با بی پاسخ گذاشتن بخش اول سئوال، گفت:برای دانستن این که آیا بنده موفق بوده‌ام یا خیر دیگران باید نظر بدهند، اما از نظر من مجموعه مدیریت شهری باتوجه به اوضاع بد اقتصادی کشور ،تحریم ها و دیگرمشکلات عملکرد مثبتی داشته است.

کوشکی افزود: عملکرد مثبت مجموعه مدیریت شهری به واسطه دیده شدن خدمات در برخی محلات و همچنین ایجاد انسجام خوب برای حل مشکلات مالی سازمان است .

شهردار سبزوار برای پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا این امکان وجود دارد که گزارشات مالی شهرداری اهم از هزینه ها، درآمدها، تلفیق بودجه در اختیار عموم قرار گیرد، گفت: شهرداری سبزوار هیچ گونه حساسیتی در این خصوص ندارد و از فردا میتواند اطلاعات خواسته شده را در اختیار افراد متقاضی قرار دهد.

طرح تفصیلی سال ۹۱ هنوز به ما ابلاغ نشده‌است

کوشکی در پاسخ به سؤالی در مورد عرض معابر، یکی از مشکلات را عدم ابلاغ به‌موقع طرح‌های تفصیلی و جامع خواند.

وی افزود: کوشکی گفت باید قوانین و مقررات به‌روز شوند و افزود: طرح تفصیلی سال ۹۱ هنوز به ما ابلاغ نشده در حالی‌که ما تا سال هزار و چهارصد و یک فرصت اجرای آن را داریم.

یکی دیگر از خبرنگاران از شهردار پرسید در مدتی که بر این مسند تکیه زده، چه تعداد نیرو در شهرداری سبزوار به کار گرفته شده‌اند و چه تعداد از آن‌ها، از نزدیکان شخص شهردار، مدیران این مجموعه و اعضای شورای اسلامی شهر بوده‌اند؟ که او پاسخ داد: افزایش نیروهای شهرداری سبزوار به این معنا نیست که او نیروهای نزدیک به خود را در این نهاد به کار گرفته‌است.

وی گفت: او اطمینان داد که «هیچ نیرویی از آشنایان درجه‌یک، درجه‌دو، درجه‌سه و درجه‌چهار» او در مجموعه تحت‌مدیریتش به کار گرفته نشده‌اند.

شهردار سبزوار در پاسخ به سؤال خبرنگاری گفت: از یک ماه پیش که بحث فیش‌های حقوقی شهرداری مطرح شده، مسائل اصلی به حاشیه رفته و این موضوع در همین نهاد باقی مانده و به دیگر نهادها سرایت نکرده‌است.

کوشکی گفت : شهرداری سبزوار و شورای اسلامی این شهر، با «تعامل و همدلی» کار می‌کنند.

او گفت: اگر نیاز باشد از کسی عذرخواهی کند، این کار را انجام خواهد داد و تأکید کرد پیرو روندی است که قانون طی کند و با تحقیق و تفحص مشکلی نخواهد داشت.

شهردار در پاسخ به سؤال علت کنارگذاشته‌شدن قاسم دارینی از ریاست سازمان آرامستان‌ها، بار دیگر تأکید کرد که او دو بار درخواست استعفا کرده از بابت «اتفاقاتی که در سازمان تحت‌مدیریت او» روی داده‌است.

کوشکی گفت: به دارینی دلداری داده اما نهایتاً او «استعفا کرده‌است». استعفای قاسم دارینی پیش‌تر توسط مهدی مقصودی، عضو شورای اسلامی شهر سبزوار رد شده‌بود.

شهردار سبزوار گفت : هر دستگاه اتوبوس شهرداری به‌طور ماهیانه ۱۲ میلیون تومان هزینه دارد و دو میلیون و ۷۰۰ تومان درآمد دارد. او گفت که ناوگان فرسوده در همه شهرها و کلان‌شهرها حتی تهران به یک معضل تبدیل شده‌است.

سبزوار جزو شهرهای پیشرو در نهضت آسفالت

سیدعلی کوشکی گفت: ۲۹۰ هزار متر مربع از کوچه‌ها و معابر شهر سبزوار آسفالت شده‌اند و سبزوار را از شهرهای پیشرو در «نهضت آسفالت» توصیف کرد.

شهردار افزود: محلات هدف به جز یکی دو محله آسفالت شده‌اند و تأکید کرد که در صالح‌آباد، کوچه خاکی وجود ندارد.

شهردار سبزوار بیان کرد: مجموعه تحت‌مدیریت او به هیچ اداره‌ای بدهکار نیست بلکه از شماری از ادارات مطالباتی هم دارد.

ارائه خدمات در کوی گلستان منوط به ابلاغ  شورای راهبردی میراث فرهنگی

شهردار سبزوار گفت: کوی گلستان از سوی اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی به عنوان محله میراثی و بافت ارزشمند اعلام شده است،  لذا  درباره کوی کوی گلستان نقشه راهی وجود ندارد و شورای راهبردی میراث فرهنگی سبزوار که بخشی از وظایف میراث فرهنگی به این شورا واگذار شده در این باره تصمیم می گیرد.

کوشکی افزود: برای نمونه اصلاح میدان کوی گلستان از تصمیمات شورای راهبردی است و به سمت اجرای پروژه می رویم.

وی با اشاره به اینکه برای بحث مبلمان و جداسازی در کوی گلستان سبزوار باید خدمات شهرداری ارائه شود، تصریح کرد: اعتقاد دارم اهالی این محله جز پرتلاش ترین ها در حوزه تولید صنایع دستی به شمار می روند که ایجاد بازارچه صنایع دستی اهالی کوی گلستان ضروری است.

شهردار سبزوار افزود: به هر میزان که  شورای راهبردی میراث فرهنگی سبزوار به شهرداری اجازه دهد، می توانیم خدمات بیشتری را به اهالی کوی گلستان ارائه دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *