دانستنی های بیمه ای

بیمه شخص ثالث خودرو چگونه به من کمک می کند ؟

هنگامی که شما بیمه شخص ثالث خودرو را برای وسیله نقلیه خود و در واقع برای مسئولیت دارندگی خودتان اختیار می نمایید با آسایش و خیالی راحت می توانید از رانندگی خود لذت ببرید دیگر نگران خطرات احتمالی نخواهید بود و جبران خسارت کاررا بر عهده شرکت بیمه خود قرار می دهیدضمناً داشتن این بیمه نامه بر اساس قانون اجباری است و شما برای رانندگی خودرو یا هر وسیله نقلیه موتوری می بایست بیشتر آنرا اختیار کرده باشید.

مفهوم خسارت بدنی در بیمه شخص ثالث چیست؟

هر نوع دیه یا ارش ناشی از صدمه شکستگی نقص عضو از کار افتادگی (جزئی کلی _ موقت یا دائم) یا دیه فوت شخص ثالث به سبب حوادث مشمول بیمه موضوع این قانون است هزینه معالجه نیز چنانچه مشمول قانون دیگری نباشد جزء تعهدات بیمه موضوع این قانون خواهد بود.

اگر خودرو متعلق به دوستم باشد و بیمه داشته باشد و من راننده آن باشم و تصادف کنم آیا بیمه خسارت زیان دیده را پرداخت میکند؟

بله بیمه شخص ثالث وابسته به خودرو است و در صورتی که شما گواهینامه معتبر داشته باشید بیمه جبران خسارت خواهد نمود حتی اگر خودرو متعلق به شما نباشد.

ماه های حرام چه ماه هایی است و دیه در ماههای حرام چگونه محاسبه می شود؟

دیه قتل در صورتی که صدمه و فوت هر دو در یکی از ماه های رجب ذیقعده ذیحجه و محرم و یا در حرم مکه معظمه اتفاق بیفتد علاوه بر دیه کامل به عنوان تشدید مجازات باید یک سوم دیه اضافه تر بپردازد، ماده ۲۹۹ قانون مجازات های اسلامی

مدارک مورد نیاز پرونده های خسارت سرنشین چیست؟

صورتجلسه اولیه پاسگاه پلیس و کروکی افسر کاردان فنی و نظریه کارشناس رسمی دادگستری

اصل و تصویر گواهینامه راننده در حین حادثه، تصویر اسناد مالکیت خودرو،  برش بیمه نامه شخص ثالث مقصر حادثه گواهی انحصار وراثت و قیم نامه در صورت داشتن صغیر.

خسارت های مالی شامل چه بخش هایی می باشد ؟

شامل کلیه خسارت های مالی می باشد که از محل مسئولیت اداره کنندگان برا رانندگان وسیله نقلیه موتوری زمینی و در حوادث رانندگی متوجه اشخاص ثالث میشود و شرکت های بیمه تا سقف تعهدات مندرج در بیمه نامه به جبران خسارت های یاد شده اقدام می نمایند.

خسارت های جانی و بدنی شامل چه بخش هایی می باشد ؟

هر نوع دیه یا ارش ناشی از صدمه شکستگی نقص عضو از کار افتادگی جزئی یا کلی موقت یا دائم یا دیه فوت شخص ثالث به سبب حوادث مشمول بیمه موضوع این قانون است هزینه درمان و معالجه نیز چنانچه مشمول قانون دیگری نباشد جزء تعهدات بیمه گر موضوع این قانون خواهد بود. خطر های تحت پوشش در بیمه شخص ثالث کدام هستند بیمه شخص ثالث خسارت های مالی و بدنی ناشی از تصادف تصادف سقوط واژگونی آتش سوزی و انفجار وسیله نقلیه بیمه شده و نیز خسارت هایی که از محصولات وسایل مزبور و اشخاص ثالث وارد می شود را تحت پوشش قرار می‌دهد

برای دریافت الحاقیه بیمه شخص ثالث به کجا مراجعه کنیم؟

باید ترجیحاً به همان نمایندگی شرکت بیمه‌ای که بیمه‌نامه را از آن خریداری کرده‌ایم مراجعه کنیم در شرایط اضطراری ناشی از غیر ممکن بودن دسترسی به نمایندگی قبلی شعبه مرکزی همان شرکت بیمه می تواند پاسخگوی تقاضای ما باشد به هر حال نمی توان برای دریافت الحاقیه به شرکت بیمه دیگری که بیمه‌نامه را صادر نموده است مراجعه نماییم. وسیله نقلیه فاقد بیمه نامه شخص ثالث از چه خدماتی محروم می شود؟ ارائه هرگونه خدمات به  دارندگان وسیله نقلیه موتوری فاقد بیمه نامه شخص ثالث توسط راهنمایی و رانندگی دفاتر اسناد رسمی سازمان ها و نهادهای مرتبط به حمل و نقل ممنوع است و ثبت معامله این وسیله نقلیه امکان پذیر نیست.

علت فروش بیمه نامه شخص ثالث با تعهدات بیشتر از دیه ماه حرام چیست؟

زمانی که حادثه رانندگی همراه با خسارت جانی باشد ممکن است مراحل تشکیل و تکمیل پرونده در دادگاهها به طول بیانجامد و یا حادثه در اواخر سال باشد با توجه به اینکه پرداخت دیه بر اساس رای دادگاه می باشد و همچنین با توجه به افزایش هر سال نرخ دیه از سوی قوه قضاییه در صورتی که پوشش تعهدات جانی بیمه نامه بیشتر از دیه در ماههای حرام باشد ان پرداخت برای شرکت بیمه تامین می‌شده وجود دارد و دیگر نیاز به پرداخت مابه التفاوت توسط بیمه‌گذار نیست البته به شرطی که میزان خریداری شده با نرخ دیه در سال جدید برابر و یا بیشتر از آن باشد.

در صورت دریافت خسارت از شرکت بیمه بیمه نامه سال بعد به چه شکل تمدید میشود؟

در این صورت کلیه تخلفات متعلقه حذف شده اگر خسارت بدنی داشته باشد جریمه نیز دریافت می‌شود که طبق جداول مربوط متفاوت است

نرخ و حق بیمه شخص ثالث چگونه تعیین می شود؟

لقب حق بیمه به طور معمول متناسب با ریسک هر وسیله نقلیه و نرخ های تعیین شده در آیین نامه مصوب هیئت وزیران و دیگر ضوابط ابلاغ شده بیمه مرکزی از سوی شرکت‌های بیمه دریافت و برای همان وسیله نقلیه بیمه‌نامه صادر می‌شود. در صورت وقوع حادثه منجر به خسارت های احتمالی جانی و مالی از سوی وسیله نقلیه دارای بیمه نامه و اشخاص ثالث خسارت وارد از محل بیمه نامه مصوب حادثه پرداخت می گردد

چرا هر سال حق بیمه شخص ثالث تغییر می کند؟

حق بیمه شخص ثالث متناسب با تعهدات پرداخت خسارت بدنی و خسارت مالی که شرکت‌های بیمه در مقابل خریداران بیمه نامه بر عهده می‌گیرند تعیین می شود به عنوان مثال تعهد پرداخت دیه ۱۲۶ میلیون تومانی در سال ۱۳۹۱ با تعهدات پرداخت دیه ۹۰ میلیون تومانی و ۶۰ میلیون تومانی از سال های قبل از آن متفاوت است و طبیعی است که حق بیمه آن نیز تغییر می‌کند.

آیا حق بیمه شخص ثالث مطابق با قیمت خودرو تغییر می‌کند؟

 خیر ،حق بیمه در بیمه اجباری شخص ثالث متناسب با نسبت ریسک خسارت جانی و خسارت مالی منتقل شده به شرکت بیمه تغییر می کند این ریسک در مورد وسایل نقلیه با عمر بالا و رانندگانی که بیشتر متخلف کنند و بنابراین خود و دیگران را بیشتر در معرض خطر قرار می‌دهند افزایش می‌یابد اما در گینه بدنه وسیله نقلیه که بیمه اختیاری است حق بیمه متناسب با قیمت خودرو تغییر می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *