بهره برداری از ۴۰ پروژه جهاد کشاورزی در سبزوار

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی سبزوار از بهره برداری ۴۰ پروژه جهاد کشاورزی این شهرستان با سرمایه گذاری بیش از ۲۲ میلیارد تومان اعتبار و آغاز عملیات اجرایی مجتمع گلخانه ای با سرمایه گذاری ۲۳۵ میلیارد تومان همزمان با دهه مبارک فجر خبر داد.

مهندس علی اصغر امانیان در گفت وگو با نشریه هفت قلم ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن ایام دهه مبارک فجر، پاسداشت یاد و خاطره شهدا و امام شهدا، اظهارکرد: با فرارسیدن این ایام فرخنده و مبارک مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان سبزوار در حوزه های آب و خاک، توسعه صنایع، توسعه آبزیان و توسعه گلخانه ای پروژه هایی را آماده افتتاح نموده است.

وی با تاکید بر ضرورت افزایش بهره وری و راندمان استفاده از آب، بیان کرد: شهرستان سبزوار دارای ۵۶۰ حلقه چاه عمیق و ۸۹۰ رشته قنات است که در راستای افزایش بهره وری و رادمان تولید و با استفاده از پروژه های ابلاغی در حوزه سیستم های نوین آبیاری، انتقال آب، اصلاح و مرت قنوات، احداث کانال و غیره در امسال ۳۸پروژه با میزان اعتبار ۱۰۵ هزار و ۳۷۴ میلیون ریال اجرا شده است.

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سبزوار تصریح کرد: از این تعداد ۳۸ پروژه آماده بهره بردای و تعداد یک هزار خانوار از تسهیلات بلاعوض بهره مند شده اند.

مهندس امانیان گفت: این شهرستان همچنین  دارای ۱۶۵ واحد تولید آبزیان با میزان تولید ۳۲۰۰ تن ماهی، چهار مزرعه تولید خاویار با میران تولید ۱۵۰۰ کیلوگرم و ۶۰ تن گوشت خاویار رتبه نخست در استان را دارد.

مهندس امانیان افزود: از دیگر پروژه هایی که در ایام دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد، کارخانه خوراک آماده آبزیان با نام تجاری آبزی دانه و ۱۰ هزار تن در سال ظرفیت دارد.

وی با اشاره به اینکه کارخانه در زمینی به مساحت ۴۱۴۷ متر مربع با زیربنای ۲۲۰۰ متر مربع در شهرک صنعتی شماره ۲ سبزوار واقع شده است، بیان کرد: صدور مجوزهای اولیه و عملیات اجرایی از سال ۱۳۹۷ آغاز و طی مدت سه سال، ساخت ابنیه و تاسیسات با هزینه ۶۰ میلیارد ریال وهمچنین خرید و نصب تجهیزات مورد نیاز با هزینه ۱۵۰ میلیارد ریال، تکمیل و به پایان رسید.

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی سبزوار با بیان اینکه تسهیلات اخذ شده تا این تاریخ ۲۲ میلیارد ریال و میزان اشتغال پایدار در زمان بهره برداری ۱۵ نفر به صورت مستقیم است، تصریح کرد: محصولات این کارخانه با بهره گیری از تکنولوژی اکستروژن تولید می گردد و از نکات اساسی در این روش تهیه و به کار بردن مقادیر مناسب نهاده ها، افزودنی ها یا پیوند دهنده های اجزاء خوراک به یکدیگر است تا محصول به مدت چند ساعت در آب دوام کافی داشته و استحکام فیریکی خود را از دست ندهد و همچنین با حفظ این خصوصیت بافت آن برای خوردن ماهیان نرم باشد.

مهندس امانیان گفت: بازار هدف این واحد تولیدی شامل انواع خوراک ماهیان گرمابی، سردآبی و خاویاری در سایزهای مختلف از لارو ۰٫۵ گرمی تا ماهیان مولد ۹۰ کیلویی بوده و ضمن تامین کلیه نیاز آبزی پروران سبزوار بزرگ قادر به صدور به سایر شهرهای خراسان رضوی و حتی استان های واقع در شرق کشور است.

وی با بیان اینکه این کارخانه با هدف حمایت از آبزی پروران شهرستان و درراستای تکمیل زنجیره ارزش و توسعه توانمندی های بخش شیلات احداث شده و می تواند ضمن تسهیل دسترسی آبزی پروران سبزوار و خراسان رضوی به خوراک با کیفیت و تازه، هزینه های تولید ماهی را کاهش دهد، افزود: به عنوان مثال هزینه های مربوط به حمل و نقل و انبارداری به طور متوسط تا مبلغ ۱۰ هزار ریال در هر کیلو غذا کاهش خواهد یافت بنابراین با احتساب خوراک مصرفی آبزیان در سبزوار در سال ۱۳۹۹ به مقدار ۴۲۰۰ تن ، رقم صرف جویی در هزینه های تولید، بالغ بر ۴۲ میلیارد ریال می گردد.

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سبزوار با اشاره به اینکه با توجه به تغییرات اقلیمی ، افت آبهای زیر زمینی، افزایش میزان تبخیر و افزایش هزینه تولید در فضای باز و به منظور افزایش تولید در واحد سطح و افزایش راندمان چاره ای جز افزایش سطح گلخانه ای نداشته ایم، تصریح کرد: در ایام دهه مبارک فجرامسال عملیات اجرایی یک مجتمع گلخانه ای در سطح ۴۲ هکتار در روستای اولر با سرمایه گذاری ۲۳۵ میلیارد تومان آغاز می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *