ثبت هفت کاروانسرای تاریخی خراسان رضوی در پرونده ثبت جهانی یونسکو

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت:

نام هفت کاروانسرای تاریخی این استان در پرونده پیشنهادی ثبت جهانی زنجیره‌ای کاروانسراهای ایران در یونسکو قرار گرفت.

احسان زهره‌وندی گفت : این آثار تاریخی عبارتند از کاروانسرای مزینان معروف به  در شهر داورزن، کاروانسرای فخرآباد در بجستان، کاروانسرای مهر در جاده سبزوار – شاهرود، کاروانسرای فخرداوود در مشهد، کاروانسرای عباس آباد در تایباد، کاروانسرای زعفرانیه در سبزوار و رباط شرف در سرخس.

وی ادامه داد: سال گذشته با حضور ارزیابان یونسکو در استان، بررسی اهمیت و ارزش تاریخی این آثار بررسی شد که ثبت جهانی این پرونده زمان‌بَر است ضمن این که احتمال افزایش شمار کاروانسراهای استان در این پرونده وجود دارد.

معاون اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: ثبت جهانی این کاروانسراهای تاریخی موجب معرفی این آثار و افزایش شناخت جهانیان از فرهنگ و تاریخ ایران و خراسان می‌شود.

زهره‌وندی افزود: پیگیری به سرانجام رسیدن ثبت جهانی این پرونده با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است که در این زمینه روند ارزیابی استانهای دارای اثر در تسریع ثبت جهانی موثر است.

میراث جهانی یونسکو پیمان‌نامه‌ای بین‌المللی است که در تاریخ ۱۶ نوامبر سال ۱۹۷۲ به تصویب کنفرانس عمومی یونسکو رسید و موضوع آن، حفظ آثار تاریخی،  طبیعی و فرهنگی بشر است که اهمیت جهانی دارند و متعلق به تمام انسان‌های زمین، فارغ از نژاد، مذهب و ملیت خاص هستند.

بر این اساس کشورهای عضو یونسکو می‌توانند آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی کشور خود را نامزد ثبت در فهرست میراث جهانی کنند. حفاظت از این آثار پس از ثبت در این فهرست در عین باقی ماندن در حیطه حاکمیت کشور مربوطه بر عهده تمام کشورهای عضو خواهد بود.

تاکنون بیش از هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی استان خراسان رضوی در شمار آثار ملی ثبت شده است و ۲ اثر تاریخی و فرهنگی آن شامل قنات قصبه گناباد و دوتارنوازی این استان نیز در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *