اعتبارات خوبی برای احیای قنوات منظور شده است

فریبرزعباسی ، معاون وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه بازدید از کشت و صنعت جوین گفت :

معاون امور آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: با هدف پایداری آب قنوات، افزایش دبی و آبدهی بیشتر آنها، ردیف‌های اعتباری خوبی برای احیا و بازسازی قنوات در مجلس شورای اسلامی منظور شده است.

فریبرزعباسی که عصرجمعه به همراه اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به همراه نمایندگان سبزوار به شهرستان جوین سفر کرده بود، در نشست هم اندیشی با کشاورزان این شهرستان افزود: کمیسیون کشاورزی مجلس نگاه ویژه ای در حوزه کشاورزی به ویژه نسبت به احیای قنوات داشته و برای نخستین بار اعتبارات ویژه ای برای این حوزه دیده است.

وی تصریح کرد: برای نخستین بار از محل اعتبارات محرومیت زدایی، بیش از هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای احیای قنوات پیش بینی شده و از محل تهاتر نفت و منابع عمومی نیز اعتبارات خوبی برای بازسازی و مرمت و احیای قنوات منظور شده است.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: در خراسان رضوی بیش از هفت هزار رشته قنات وجود دارد که ۲ هزار رشته آن مربوط به شهرستان های غرب خراسان رضوی است و این استان امسال بیشترین اعتبارات مصوب برای مرمت قنوات را دارد.

عباسی افزود: همچنین به منظور پایداری آب قنوات و کاهش خسارات ناشی از سیل و مخاطرات طبیعی، طرح آبخیز تا جالیز با همکاری مشترک این معاونت و سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی در دست اجراست.

اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی که به همراه برخی مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی و نیز نمایندگان ۶ شهرستان غرب خراسان رضوی به شهرستان جوین سفر کرده بودند، علاوه بر بررسی ظرفیت های منطقه و مشکلات کشاورزان، از مجتمع های کشاورزی جوین بازدید کرده و آیین آغاز چهل و ششمین سال فعالیت کارخانه قند جوین در غرب خراسان رضوی حضور یافتند.

بازدید از مجتمع شرکت کشت و صنعت جوین، برپایی نشست هم اندیشی با مسوولان و کشاورزان این خطه از دیگر برنامه های رییس و اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس در این سفر یکروزه بود.

سطح زیر کشت چغندر قند در شهرستان جوین چهار هزار و ۷۵۰ هکتار است و این محصول یکی از مهمترین محصولات راهبردی این شهرستان است، که توسعه سطح زیر کشت آن علاوه بر اشتغالزایی به خودکفایی در تولید شکر و جلوگیری از خروج ارز کمک می‌کند.

کارخانه قند جوین علاوه بر بستن قرارداد و دریافت محصول از چغندرکاران شهرستان های غرب خراسان رضوی، بخشی از محصولات تولیدی کشاورزان استان های گلستان و سمنان را نیز جذب و آن را به قند تبدیل می کند.

گستره زمین های باغی و زراعی جوین ۳۵ هزار هکتار و محصولات عمده آن گندم، جو، چغندر قند، زیره، پیاز، هندوانه و پسته است و این شهرستان ۱۲ هزار بهره‌بردار در بخش‌های کشاورزی، باغداری، دامپروری و طیور دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *