برداشت بیش از ۱۳ تن وَش از پنبه‌زارهای سبزوار

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار گفت : ۱۳ هزار و ۵۰۰ تن وَش پنبه امسال از کشتزارهای این شهرستان، به عنوان قطب تولید این محصول در استان خراسان رضوی برداشت شد.

علی‌اصغر امانیان گفت : امسال چهار هزار و ۲۰۰ هکتار از مزارع سبزوار زیر کشت پنبه رفته بود که به طور میانگین از هر هکتار سه هزار و ۱۰۰ کیلوگرم وَش پنبه برداشت شد.

وی افزود: مدیریت مزارع، شرایط اقلیمی مناسب، کشت نشایی و استفاده از بذرهای اصلاح شده شرایط مطلوبی را برای کشت پنبه در این شهرستان فراهم کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی گفت: سه کارخانه پنبه پاک‌کنی در این شهرستان فعال است که وَش پنبه برداشت شده در همین واحدهای صنعتی فرآوری شده و محصول آن به دیگر مناطق کشور ارسال می شود.

امانیان افزود: عملیات کشت پنبه همه ساله از نیمه دوم فروردین در سبزوار آغاز شده و کار برداشت محصول آن در اواسط پاییز انجام می شود.

استان خراسان رضوی با ۲۵ هزار و ۲۰۰ هکتار سطح زیر کشت پنبه، رتبه نخست را در بین استانهای کشور دارد و سبزوار با چهار هزار و ۲۰۰ هکتار پنبه‌زار، قطب تولید این محصول در استان است.

پنبه به عنوان گیاه بومی مناطق گرمسیری مستعد گسترش سطح زیر کشت و توسعه فعالیتها و صنایع مرتبط با آن در اقلیم نیمه‌کویری شهرستان سبزوار است.

این گونه در زمره محصولات راهبردی بخش کشاورزی با کاربرد مستقیم در صنایع نساجی، روغن خوراکی و خوراک دام است و توجه به تکمیل زنجیره تولید تا فرآوری پنبه، علاوه بر ارزآوری مناسب، موجب خودکفایی کشور در زمینه واردات محصولات این حوزه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *