۳ سال تلاش برای توسعه غرب خراسان رضوی

طی سه سال گذشته اقدامات شاخص و بنیادی از سوی نمایندگان مردم غرب خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی  در راستای ارتقای زیرساخت ها و توسعه غرب خراسان رضوی صورت گرفته که بیشتر این فعالیت ها برای نخستین بار محقق شده است برای بیان بخشی از این اقدامات نشریه هفت قلم با دکتر بهروز محبی نجم آبادی به گفت و گو نشست.

نماینده مردم شهرستان‌های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد در مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه انتخابیه در کنار فعالیت های اجتماعی، فرهنگی ، عمرانی، درمانی،محرومیت زدایی و توسعه کشاورزی ارتقای زیرساخت ها و خیزش اقتصادی  به عنوان مهمترین  اقدام مورد توجه قرار گرفته است.

اقدامات حوزه آب و فاضلاب

بهروز محبی نجم آبادی در ابتدا با اشاره به اقدامات  حوزه آب و فاضلاب، افزود:  طرح احداث شبکه فاضلاب در برخی از مناطق حاشیه شهر سبزوار شامل محلات کلاته سِیفَر، بهاران، قلعه نو دِهراز در حال اجراست که مشکلات بهداشتی و اجتماعی ساکنان این مناطق به طور کامل رفع می شود. وی افزود: ساخت مخزن یکی از نیازهای آب شرب شهر سبزوار است که در این راستا از محل مصوبات سفر اخیر رییس‌جمهور و هیات دولت احداث مخزن ذخیره آب ۱۰ هزار مترمربع با اعتبارحدود ۱۳۰ میلیارد تومان در دست اقدام است.  وی تصریح کرد: تامین آب شرب پایدار شهر سبزوار با پیگیری حفر و تجهیز چاه در منطقه  بفره   پیگیری شده است که با  تجهیز این چاهها کسری حدود۲۸۰ لیتر بر ثانیه آب شهر سبزوار  در اوج مصرف و ماههای گرم سال  برطرف می شود. 

محبی گفت: در کنار پیگیری  انتقال پساب فاضلاب  توحید شهر به  فولاد پارسیان واقع در جوین برای نجات از بحران کم آبی   اجرای طرحهای آبخیز و آبخوان داری در مناطق مختلف به ویژه شهرستان داورزن با مبلغی حدود ۳ و نیم میلیارد تومان در سال جاری مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به طرح انتقال آب خلیج فارس نیز گفت: طی سالهای اخیر با  بروز پدیده  خشکسالی، وقوع بحران در تامین آب بخش آشامیدنی، کشاورزی و صنعت طرح انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به فلات مرکزی در دستور کار قرار گرفته است که اجرای این طرح در مسیر مشهد یک انشعاب به شهرستان سبزوار با هدف رفع نیاز آبی  بخش صنایع و صنعت پیگیری خواهد شد .

 اهتمام به رفع مشکل برق نواحی صنعتی

محبی نجم آبادی گفت: با انعقاد تفاهمنامه با شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی با تامین۱۵  مگاوات مشکل برق شهرک های صنعتی  سبزوار رفع  و نیز تامین برق ناحیه صنعتی داورزن از طریق احداث پست ۱۳۲ کیلوولت توسط شرکت برق منطقه‌ای استان با اعتباری به مبلغ حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برطرف می شود. وی افزود: طرح بهارستان نیز  با هدف اصلاح، توسعه و احداث شبکه‌های برق مناطق روستایی کشورازاقدامات خوب مجلس بوده است که از محل اعتبارات مرتبط با طرح بهارستان،عملیات بهسازی شبکه‌های برق مناطق روستایی حوزه انتخابیه وکاهش افت ولتاژها وجابجایی تیربرق ها اجرا شده است.

 اقدامات محرومیت زدایی

محبی نجم آبادی گفت: با هدف رفع محرومیت زدایی   حوزه انتخابیه  اعتباراتی از سوی نهادهای بنیادبرکت، بنیاد مستضعفان و بنیاد علوی و احسان اختصاص یافته است که اعطای تسهیلات خرد، احداث خانه محرومان و تامین جهیزیه  و وسایل زندگی برای زوج های جوان نیازمند و کمک به زیرساخت های روستای سیل زده بهانگر داورزن و پیگیری احداث ۴۰ واحد مسکونی  و تهیه لوازم منزل برخی از این موارد بوده است. وی افزود: همچنین از طریق  بنیاد علوی  در مرحله دریافت کمک سه میلیارد ریالی  به دهیاری ها بخش روداب هستیم که تسطیح اراضی ناشی از سیلاب  انجام شود  و راه  روستای  برگو نیز  در صورت ایجاد  زیرساخت ها بنیاد علوی آسفالت آن را انجام می دهد.

اقدامات شاخص حوزه دانشگاهی و علمی

محبی نجم آبادی گفت: یکی  از دستاوردهای حوزه دانشگاه پیگیری  تاسیس پارک علم و فناوری سبزوار است ۱۰۰ هکتار زمین بدین منظور اختصاص یافته با توجه به مزایای ویژه پارک های علم و فناوری در معافیت و حمایت های مالیاتی برای واحدهای فناور، احداث این پارک با هدف ایجاد اشتغال برای جوانان فناور اهمیت فراوانی دارد و مجوز پردیس علم و فناوری از ۵ هکتار افزوده شده است.  وی افزود: بهره برداری از آموزشگاه علمی و تخصصی حضرت جوادالائمه (ع) سبزوار برای آموزش سربازی، درجه داری و کادر ناجا ، علی رغم مخالفت وزیر نفت وقت جناب آقای دکتر زنگنه در واگذاری مکان فعلی به نتیجه رسید و نیز افزایش رشته های دانشگاه  پیام نور و تکمیل سالن ورزشی آن از دیگر موارد بوده است .

  محبی ادامه داد: دانشگاه  فناوریهای  نوین  به سبب کاهش جمعیت دانشجویی و عدم تعدد  دانشکده به  دانشگاه حکیم الحاق شد اما به عنوان پردیس اعتبار و بودجه ویژه ای برای آن اختصاص یافت . وی افزود: همچنین جذب اعتبار احداث ساختمان اداری شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه سبزوار مبلغی حدود ۸۵ میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شده است و جابجایی تانکرهای سوخت به خارج شهرستان پیگیری شده است.

اختصاص اعتبارات ویژه به منطقه غرب خراسان رضوی از طریق کمیسیون تلفیق

محبی نجم آبادی گفت: از طریق کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه ۱۴۰۱ حدود یک صد میلیارد تومان به بودجه های ملی سبزوار افزوده شده است بطور مثال : اعتبار راه آهن سبزوار از۴۰ میلیارد تومان  به ۸۸ میلیارد تومان و اعتبار جاده سبزوار- اسفراین از۲۰ میلیارد تومان به  به ۶۸ میلیارد تومان و نیز۶ میلیارد تومان به  اعتبارات دانشگاه  حکیم و ۱۵ میلیارد تومان به اعتبارات دانشگاه علوم پزشکی اضافه شده است

فعالیت های فرهنگی

محبی نجم آبادی گفت: نامگذاری روز اول آبان ماه به عنوان روز ابوالفضل بیهقی، پدر نثر فارسی از مطالبات بحق مردم شهرستان سبزوار بود که در نشست شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و در تقویم رسمی کشور به ثبت رسید.

وی افزود: نخستین همایش ملی “ایران جغرافیای مهربانی” با مشارکت رادیو فرهنگ  با  هدف معرفی و تکریم خیرین و فعالان نیکوکار، ترویج و تقویت فرهنگ نیکوکاری و نوع‌دوستی و تبیین جایگاه گروه‌های جهادی در مهرورزی و محرومیت زدایی   برگزار شد همچنین بزرگداشت حمید سبزواری و همایش ملی نکوداشت عطاملک جوینی از سوی رادیو فرهنگ برگزار شد و در بعضا از گروه های جهادی بعد از آن تا کنون در مناطق محروم روداب و خوشاب خدمات شایانی انجام پذیرفت .

افزایش چند برابری گازرسانی به مناطق محروم روستایی 

 محبی نجم آبادی گفت: تسریع در طرح گازرسانی مناطق روستایی که از نعمت گاز طبیعی بهره مند نیستند یکی از اقدامات بوده است که در این راستا  با چهار برابر نمودن اعتبارات در بند الف تبصره ۱ بودجه ۱۴۰۱ سرانه ۱۶۰ میلیون تومانی برای هر خانواده جهت گازرسانی در مناطق روستایی منظور شد که با این اقدام عملیات گازرسانی به دره یام ، نشیب ، دربند و نیز گازرسانی به روستاهای عبدل آباد، حجت آباد، کلاته میرعلی، و پروند و اجرای ۱۵ روستای ششتمد در حال اجراست.

مرحله دوم فولاد پارسیان در گام نهایی عملیات اجرایی

 محبی نجم آبادی گفت: فولاد پارسیان واقع در شهرستان جوین یکی از طرحهای مهم فولادی کشور است که مقدمات عملیات اجرایی مرحله دوم  احیای آهن اسفنجی  به شمش و  فولاد  در مرحله نهایی قرار گرفته و  در این راستا  نشست های فراوانی با رییس بانک مرکزی  وزرا و ستاد اجرایی فرمان امام (ره)  برای گشایش  ال سی  برگزار شده است. وی افزود: همچنین دریافت مجوز ایجاد صنعت فولاد توسط شرکت توسعه صنعت فولاد بیهق دریافت شده است.

تلاش برای کاهش عقب ماندگی حوزه راههای ارتباطی غرب خراسان رضوی

 محبی نجم آبادی گفت:  در کنار عملیات ۲ بانده شدن جاده‌ سبزوار- جوین –  اسفراین با اختصاص بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان و تکمیل جاده سلطان‌‌آباد،حکم‌ آباد، نقاب و شفیع‌ آباد  با ردیف بودجه و تلاش دریافت ماده ۲۳  در دستور کار قرار گرفته که این مسیر ارتباطی نواحی شمالی  خراسان را به مشهد و تهران تسهیل می‌‌کند و با تکمیل آن، بسترهای توسعه و پیشرفت شهرستان های  منطقه ایجاد  می‌شود. وی افزود: در کنار پیگیری تسریع بهسازی جاده مزینان داورزن یکی از مهمترین طرحهای راهداری شهرستان جغتای را عملیات ساخت جاده جغتای –  دستوران –  منیدر با سرمایه گذاری مبلغی درحدود ۲۰۰میلیارد تومان در وزارت راه است و نیز چهارراه برغمد – جغتای ۳۰ میلیارد تومان از محل  سفر رئیس جمهوری اعتبار اختصاص یافته  و جاده الله آباد به  کارخانه سیمان نیز  لکه گیری شده که  باید روکش آسفالت شود که این پیگیری توسط نمایندگان مجلس در استانداری صورت گرفته است .

 جهش در حوزه بهداشت و درمان منطقه

 محبی نجم آبادی گفت: موافقت وزارت بهداشت با ساخت بیمارستان ۶۴ تختخوابی خوشاب به عنوان یکی از مطالبات به حق مردم این  شهرستان و  اختصاص ۶ هکتار زمین  از سوی شهرداری بدین منظور و نیز با ابلاغ وزیر بهداشت ظرفیت بیمارستان ولی عصر(عج) جغتای  با آغاز به کار بخش‌های قلب، آی سی یو و سی سی یو،شهرستان جغتای به ۸۵ تخت بیمارستانی ارتقا یافته است  و بخش زنان و زایمان بیمارستان قمر بنی هاشم جوین نیز احداث و در مرحله  تجهیز که به بهره برداری برسد.

  وی افزود: یکی از نیازهای بخش درمان سبزوار دستگاه تصویربرداری «ام.آر.آی» و سنگ شکن است که با توجه به مشکلات تعرفه گذاری ، وزیر بهداشت قول مساعد داده است تا انتهای امسال فعالیت این دو بخش  در شهرستان راه اندازی شود و نیز پیگیری تعیین تکلیف و تکمیل بیمارستان علی اصغر(ع) کودکان صعب العلاج در دستور کار قرار گرفته تا با راه اندازی این بیمارستان و ورود  پزشکان متخصص بیشتر، بخش پزشکی سبزوار تقویت شود.

 نگاه به حوزه کشاورزی با هدف رونق تولید

محبی نجم آبادی گفت:  یک واحد پرورش هفت هزار راسی دام سبک اصلاح نژاد  با مشارکت بخش خصوصی  در روستای عبدل آباد خوشاب که مجوزهای آن دریافت شده و نیاز به تسهیلات دارد و با تسهیلات آن موافقت گردید و سرمایه گذار این طرح بیش از ۴۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده است .  وی افزود : نخستین مجوز پرورش تیلاپیا از سوی  معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دریافت شد که پرورش این ماهی علاوه بر جلوگیری از واردات این محصول و خروج ارز از کشور، سبب ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در منطقه می شود. همچنین با توجه به ظرفیت سبزوار در تولید شیلات، عملیات احداث شهرک آبزی‌پروری و پرورش ماهیان خاویاری در این شهرستان از سال گذشته آغاز شده که با بهره برداری آن تولیدات شیلات این منطقه افزایش چشمگیر خواهد یافت. مرمت قنوات با هدف رونق کشاورزی و تثبیت جمعیت مناطق روستایی و نیز جذب اعتبار ۱۵ میلیارد تومانی برای اجرای سامانه های آبیاری نوین که  برای نمونه ۶۰۰هکتار از اراضی سد سنگرد مجهز به آبیاری نوین شد. محبی گفت: همچنین اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس به شهرستان جوین سفر کردند که علاوه بر بررسی ظرفیت های منطقه و مشکلات کشاورزان احداث ۱۰ مگابایت انرژی خورشیدی در کشت و صنعت در دستور کار قرار گرفت.

تسریع در تکمیل واحدهای مسکونی بهانگر

محبی نجم آبادی گفت:  در سفر اخیر رییس  بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از مراحل ساخت سایت جدید روستای سیل‌زده  بهانگر و ۴۵ واحد بازدید شد که فرایند تکمیل سریع تر واحدهای مسکونی  در دستور کار قرار گرفت. وی افزود: پیگیری تخصیص اعتبار برای اجرای طرح گلخانه اتکا در داورزن  و  پیگیری احداث کارخانه آجر نسوز  با سرمایه گذاری ۱۰هزار میلیارد ریالی داورزن از دیگر اقدامات بوده است.

پیشرفت محسوس نیروگاه ۵۴۶ مگاواتی سبزوار

 محبی نجم آبادی گفت:  نیروگاه ۵۴۶ مگاواتی سبزوار یکی از طرح های ملی در دست احداث با هدف افزایش ظرفیت تولید برق و تامین نیاز صنایع منطقه به شمار می رود عملیات اجرایی آن  با رفع مشکلات نقدینگی  ، ارزی و گشایش اعتبار اسنادی (ال. سی) شتاب گرفته است. وی افزود: هم اینک واحد یک گازی این مجموعه ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با ظرفیت اسمی ۱۸۰ مگاوات در آینده ای نزدیک به بهره برداری می رسد و واحد دوم گازی نیز پیشرفت ۱۷ درصدی دارد که با اجرای آن روند توسعه منطقه و مشکلات انرژی و صنعت در آینده برطرف می شود و همچنین در دیدارهای آخر با مهندس علی آبادی مدیرعامل مپنا قول مساعد جهت پیگیری پروژه به همراه آقای وزیر( مهندس محرابیان ) را داده است.

تجهیز شهرداری ها و جذب قانونمند بر اساس عدالت و شایستگی ها

محبی نجم آبادی گفت: با پیگیری صورت گرفته از طریق وزارت کشور ماشین آلات شهرداری ( بیل مکانیکی ، لودر و گریدر ) برای شهرداری های  حکم آباد، سلطان آباد و ریوند اختصاص یافت. البته قول مساعدت ویژه آقای مهندس جمالی برای ۱۳ شهر همچنان توسط هیئت رییسه مجلس درحال پیگیری است . وی با تاکید بر جذب قانونمند بر اساس عدالت و شایستگی ها  افزود: جذب بر مبنای عدالت از طریق فرایند برگزاری آزمون و شایسته سالاری مورد توجه قرار گرفته است چنانکه کارخانه  فروم کروم ۵۰ نفر بر این مبنا  جذب و شرکت کشت و صنعت نیز نیاز به  ۳۰ نیروی  تخصصی مورد نیاز دارد که بر این اساس انجام می شود.  وی با اشاره به برخی اقدامات دیگر گفت: توسعه و ارتقای شبکه ارتباطی روستاهای تکاب خوشاب و برخی مناطق روستایی جغتای  و نیز رفع مشکل کارت سوخت موتورسیکلت‌های سه‌ چرخ در سبزوار که مالکان آنها از این بابت در بلاتکلیفی به سر می‌برند  و نیز توسعه و تکمیل پوشش تلویزیونی روستای مچ ششتمد از طریق دیدار با رئیس صدا و سیما ، تجهیز مدارس با مشارکت اداره کل نوسازی، توسعه  ارتقای مناطق  ریوند، شامکان و نوده انقلاب به شهر از این موارد بوده است.

 به سرانجام رساندن پروژه راه آهن سبزوار

محبی نجم آبادی گفت: یکی از مطالبات جدی مردم این شهرستان تکمیل طرح راه آهن این شهرستان به طول ۴۸ کیلومتر از ایستگاه سلطان آباد شهرستان خوشاب به شهر سبزوار است. وی افزود: توجیه دولت این بوده است که این طرح ریلی آنتن و در اولویت نیست اما با پیگیری فراوانی نسبت به تخصیص اعتبار از سوی  رییس جمهوری و سازمان برنامه  و بودجه  شده که این طرح ریلی به سرانجام برسد. وی ادامه داد: در سفر مهندس نیکزاد نایب رییس مجلس به سبزوار ۲۹۰ میلیارد ریال به صورت اوراق به شرکت زیرساخت اختصاص یافت و از این محل بخشی از طلب پیمانکاران پرداخت شده است و اکنون با پیشنهاد سازمان برنامه وبودجه و استفاده از ظرفیت ماده ۵۶ موضوع پیگیری می شود.

 فرودگاه شهدای سبزوار و پیگیری پروازها

محبی نجم آبادی گفت : سالهای گذشته  پروازهای فرودگاه شهدای سبزوار به تهران و بالعکس به صورت رفت و برگشت  سه پرواز در هفته بود که بر اثر شیوع کرونا دو سال گذشته وعدم تکمیل ظرفیت مسافران این پروازها کاهش یافت . وی افزود: پیگیری اختصاص یک آشیانه تک هواپیما ویژه فرودگاه شهدای سبزوار هستیم که شب بماند و صبح هر روز به تهران پرواز نماید و نیز پیگیری رفع مشکل دستگاه جت استارت و برقراری تاکسی هوایی از سبزوار به مشهد  مورد توجه قرار گرفته است. همچنین در این مورد دکترمحمدی بخش رییس سازمان هواپیمایی کشور قول مساعدت ویژه ای داده تا پروازها به صورت پایدار شوند.

برخی از اقدامات شاخص مجلس یازدهم 

محبی نجم آبادی گفت : موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رتبه‌بندی و اعمال مدرک تحصیلی معلمان و پرداخت مطالبات معلمان مامور به مدارس خارج از کشور ، شماره‌گذاری کامیون‌های وارداتی ، قانون ساماندهی صنعت خودرو، تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار ، انجام قانون جهش تولید دانش بنیان،  قانون جهش تولید مسکن، جوانی جمعیت، حذف امضاهای طلایی،  خرید تضمینی گندم، طرح سه شنبه های نظارتی،  افزایش حقوق سربازان،  رایگان شدن بیمه سلامت برای سه دهک پایین جامعه، اقدام راهبردی قانون لغو تحریم ها،  افزایش ۵۷ درصدی دستمزد کارگران،  راستی آزمایی حقوق های  نجومی و حل مشکل بیمه نانوایان  برخی از این موارد  بوده است.

محبی با بیان اینکه همدلی دو  نماینده  مردم سبزوار در مجلس در راستا منافع شهرستان های غرب خراسان رضوی نمونه و بی نظیر است،  او در پایان گفت: تمامی این موفقیت ها و دستاوردها با همراهی برادر خوبم دکترعنابستانی بدست آمده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *