پارک و پنچری

پارک و پنچری

این روزها پیداکردن جای  پارک درشهرهای بزرگ ازجمله سیزواریک دغدغه برای رانندگان خودروهای شخصی شده است؛چرا که خیابان های کوچک آن گنجایش این همه وسیله نقلیه را ندارد.از سوی دیگربه خاطرفرار ازدست پارکبان های محترم شهرداری وبالتبع جریمه های سنگین مامورین زحمتکش نیروی انتظامی درصورت نداشتن شارژیا برچسب پارک وصدالبته وهزاران دریغ ازوجود حداقل یک پارکینگ مناسب درهریک از خیابان های پرتردد مثل بیهق، سیدجمال الدین و…  وافسوس وحسرت از عدم استفاده حداکثری مردم عزیزشهراز وسایل نقلیه عمومی ؛هرروزصبح جهت رسیدن به محل کار وسرشب برای رفتن به بازاروارد خیابان ها شده ودنبال جای پارک می گردند،شایدبرای شما هم اتفاق افتاده است که برای چندلحظه جایی کارداشته باشید ومجبوربه پارک کردن خودروخود کنارساختمانی باشیدکه با تابلو”پارک=پنچری” روبرو می شویدویا حتی شماهم برای رهایی ازشر خودروهای مزاح جلوی درب منزل خود اقدام به نصب این تابلو کرده ایدآیا تاکنون ازخودپرسیده اید که نصب این گونه تابلوها جلودرب منازل وخیابا ن ها قانونی است یا خیر؟ درابتدا خوب است مردم عزیز خصوصا صاحبان خودروازاین قضیه آگاه شوند ودرثانی مسئولین محترم چاره ای درباره آن بیندیشند.

اول میزان حق مالک، در مورد فضای اطراف مکان مورد تصرفش را بررسی کنیم. هر کسی که زمین یا ملکی را در تصرف خویش داشته باشد، حق این را دارد تا در ملک مورد تصرفش هر کار عرفی، قانونی و شرعی را انجام دهد و به زبان ساده تر چهار دیواری، اختیاری! اما مالک در بیرون این چهار دیواری به اندازه دیوار خود با همسایه و تنها تا حدفاصل درب خروجی و پارکینگ خود حق ارتفاع و یا به عبارت دیگر حق عبور و مرور دارد.
این حق تنها برای رفت و آمد مالک و خودروی او در نظر گرفته شده است و به هیچ عنوان هیچ کسی حق ندارد این قسمت از راه را مسدود نماید. البته لازم به ذکر است این قضیه در مورد کوچه‌های بن بست کاملاً متفاوت بوده و تمامی کوچه به صورت مشاعی متعلق به ساکنان کوچه است.
تا اینجای کار پس متوجه شدید مالک هیچ حقی نسبت به کوچه، اطراف منزل، پیاده رو و سایر قسمت‌های آپارتمان و زمین خود نداشته و نمی‌تواند از پارک خودرو در این قسمت‌ها ممانعت به عمل بیاورد، مگر در جلوی رمپ پارکینگ یا درب ورودی و خروجی.
اگر بخواهیم طبق ماده قانونی که در شبکه های مجازی که به این عمل ربط داده می شود برخورد کنیم، باید فردی که این برچسب را به دیوار خانه خود چسبانده، به ۷۴ ضربه شلاق و تا دو سال حبس محکوم کنیم که علاوه بر همه اینها حداقل تا ۷ سال سوپیشینه برای فرد خاطی  در نظر گرفته می شود. علم حقوق همواره بر اصل تناسب جرم و مجازات استوار است، بنابراین مجازات در نظر گرفته شده برای نصب این تابلو علی الخصوص که زبانی و همراه با تهدید جانی نبوده و عام مردم را در بر می‌گیرد از نظر عقلی و حتی شرعی خلاف واقع به نظر می رسد.
اما با خودروی پارک شده در درب منزل چه کنیم؟ در صورت مشاهده پارک خودرویی که از ورود یا خروج شما به پارکینگ خود جلو گیری می‌کند، شما حق وارد آوردن هیچ گونه آسیبی به خودرو طرف مقابل را ندارید و تنها می توانید با شهرداری محل یا تلفن پلیس ۱۱۰ تماس گرفته و از آن‌ها خواهش کنید در محل حضور پیدا کنند و در صورت تکرار می‌توانید با یادداشت کردن پلاک خودرو به دادسرا منطقه شکایت کنید. اما اگر ندانسته خودروی کسی را پنچر کردید و یا در غیاب مالک خودرو به آن آسیبی وارد نمودید، شما تنها ضامن برطرف کردن میزان مادی خسارت خودرو هستید و در صورتی که تهدید جانی یا مالی به صورت زبانی به همراه الفاظ رکیک نسبت به مالک خودرو به کار ببرید، در آن صورت مستحق مجازات کیفری و تعزیراتی خواهید بود.
ضمناً چسباندن هر گونه برچسب با این عنوان بر دیوارهای اماکن عمومی، گذاشتن کله قندی و سایر وسایلی که مانع پارک سایر خودروها در جلوی درب خانه و یا پارکینگ شود، از منظر قوانین شهرداری جرم تلقی می‌شود و خاطی مستحق پرداخت جریمه نقدی خواهد بود.

وظیفه مسئولین شهر

مسئولین محترم ازجمله شورای شهروشهرداری خود به خوبی می دانند که سبزوار با نداشتن پارکینگ مناسب وترافیک سنگین نیازمند اقدامی عاجل وریشه ای می باشد وچه بسا برکسی پوشیده نیست که امروزه با روند روبه رشد خودروها وعدم ظرفیت مناسب خیابان های شهر؛ سبزواردرآینده ای نزدیک با بحران مواجه خواهد شد.یک از وظایف شهرداری نیز احداث پارکینگ های عمومی درشهر می باشد که بر همین اساس درحدود۶سال قبل شهرداروقت ، آقای عیدی صحبت از تصویب بودجه برای ساخت پارکینگ کرد،پس ازایشان آقای مقصودی که سکاندار شهرداری گردید وعده ی پارکینگ طبقاتی دادند بعضی از آقایان شورای شهرنیزدرهنگام انتخابات روی این مسئله(عدم پارکینگ) مانور هم دادند! اما متاسفانه هیچکدام محقق نشد وچه بسا با توجه به نزدیک شدن انتخابات شوراها از این وعده ها نیزداده شود اما با وجود همه این وعده های تهی   به نظر می آید با راه کارهای زیر می شوداین معضل را به حداقل رساند ۱- -شهرداری محترم به طورجدی وبا تدبیراحداث پارکینگ  بزرگ طبقاتی  درخیابان های پرتردد که سازگار با کاربرهای پیرامون ودرفاصله مناسب با مراکز تجاری،اداری،خدماتی،تفریحی و…باشند؛ را دراولویت کاری خودقراردهد؛ این پارکینگ های کوچکی که بعضا کاروان سرابوده وگنجایش اندکی خودرو را بیشترندارد دردی را دوانمی کند.۲- نهادهای ذیربط بافرهنگ سازی گسترده ،وخدمات دهی بیشتروبهتراز گذشته مردم  راتشویق به استفاده از وسایل نقلیه عمومی نمایند.۲-ادارات محترم بویژه بانک ها کار سرویس دهی کارمندان خودرادردستورکارقراردهند تا حداقل ازحجم ترافیک خیابان ها دراول صبح وهنگام بازگشت کاسته شود .۳-. – مسئولین محترم اعم ازفرمانداری ، اداره ورزش وجوانان وشهرداری محترم می توانند با خرید چندین دستگاه دوچرخه در چند نقطه مهم وپرتردد شهردرهرروز به صورت امانت دراختیار همشهریان قراردهند با این کارهم مشوق مردم به ورزش وکمک به سلامتی آنان خواهندبود وهم ازبارترافیکی وآلودگی هوا کاسته می شود.اگر این کارها انجام گیرد دیگر شاهد نصب تابلوهای غیرقانونی وگذاشتن کله قندی جلومغازه وبه دنبال آن درگیری وبگومگو بین همشهریان نخواهیم بود ودوچرخه سواری واستفاده از وسیله نقلیه عمومی نیز جزء فرهنگ مردم بزرگوار ودوست داشتنی شهرمان خواهدشد.از مردم عزیز نیز انتظار می رود جهت کاهش آلودگی هوای شهروکاهش حجم ترافیک استفاده ازوسیله نقلیه عمومی دراولویت قرادهند وبه به مسئولین نیز دراین زمینه کمک نمایند.

 

به امیدآن روز – انشاا…

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *