سفر به سبزوار مقصد ششمین مرحله از سفرهای کاروان «رسانه انقلاب» بود.

سفر به سبزوار مقصد ششمین مرحله از سفرهای کاروان «رسانه انقلاب» بود.

سفر به سبزوار مقصد ششمین مرحله از سفرهای کاروان «رسانه انقلاب» بود؛ شهرستانی که یکی از بزرگ‌ترین شهرستان‌های استان خراسان رضوی است و می‌تواند معیاری مناسب برای سنجش توانمندی‌ها بعد از انقلاب باشد.

حضور در فرمانداری شهرستان سبزوار که از جمله فرمانداری‌های ویژه در استان خراسان رضوی است و شنیدن مسائل موجود در این شهرستان از زبان فرماندار می تواند قابل تامیل باشد.

احمد برادران معاون استاندار خراسان رضوی و فرماندار ویژه سبزوار در این جلسه با قدردانی از حرکت بسیج رسانه برای اعلام دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب گفت: اینکه مردم بدانند و احساس کنند چه چیزهایی تا قبل از انقلاب داشتیم و اکنون به کجا رسیده‌ایم خود باعث می‌شود قیاس خوبی داشته باشیم با نگاهی به حوزه‌های مختلف از جمله آبرسانی، گازرسانی، برق و سایر اقدامات تفاوت فاحشی بین آنچه که داشتیم و آنچه که داریم وجود دارد در همین سبزوار ما به جز یک مرکز انستیتو مانند که مدرک آنچنانی هم نمی‌داد مرکز علمی و دانشگاهی دیگری نداشتیم در حالی که اکنون ۳۵ هزار دانشجو در مراکز دانشگاهی سبزوار تحصیل می‌کنند و ۸۶۰ عضو هیئت علمی فعال داریم.

وی افزود: در گازرسانی با افتخار اعلام می‌کنیم که تا پایان سال ۹۸ علاوه بر مناطق شهری ما که صددرصد از این نعمت برخوردار هستند تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار سبزوار گازکشی خواهند شد که الان کار گازرسانی به ۵۲ روستا در حال انجام است.

به گفته برادران، در مورد کشاورزی علاوه بر پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای که در بخش‌های مختلف داشتیم به عنوان مثال در بحث کشت گلخانه‌ای میزان کشت ما قبل از انقلاب صفر بود که تا سال ۹۲ به ۲۰ هزار متر رسید و اکنون رقم ۱۲۰ هزارمتر مربع را ما شاهدیم.

شبکه توزیع آب

در ادامه این جلسه حسین ریاضی رئیس اداره آب و فاضلاب سبزوار گفت: ۱۰۰ درصد سطح شهر تحت پوشش شبکه آب قرار دارد. میزان شبکه توزیع در حال جاضر برای سبزوار ۶۵۰ کیلومتر است در حالی که این رقم برای کل خراسان بزرگ ۸۰۰ کیلومتر بوده است. شبکه فاضلاب در کل خراسان قبل از انقلاب صفر بوده در حالی که اکنون فقط در سبزوار ۴۵۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب داریم با دو تصفیه خانه.

مجید آهنچیان رئیس اداره گاز سبزوار، نیز در جمع مسئولان این شهرستان، گفت: هر آنچه که در خصوص گازرسانی انجام شده بعد از انقلاب بوده است به طوری که از ۱۷۱ روستای شهرستان ۱۰۶ روستا واجد شرایط گازرسانی هستند که همین الان ۵۲ روستا گازدار هستند و مابقی آن‌ها تا آخر سال ۹۸ گازرسانی خواهند شد. این در حالی است که حوزه شهری مردم ما ۱۰۰ درصد است.

حسن محرابی رئیس آموزش و پرورش سبزوار هم از نرخ ۱۵ درصدی سواد مردم سبزوار قبل از انقلاب یاد کرد و گفت: این میزان در حال حاضر به ۹۲ و نیم درصد رسیده است که این نفرات نیز بزودی تحت پوشش قرار خواهند گرفت و بیسوادی به کل ریشه کن خواهد شد.

سید علی کوشکی شهردار سبزوار نیز در این جلسه، با اشاره به افتتاح شهرداری این شهر در سال ۱۳۱۲ گفت: قیاس ۴۵ سال قبل از انقلاب و ۴۰ سال بعد از انقلاب در دوران فعالیت شهرداری سبزوار نشان دهنده این موضوع است که این دو به هیچ عنوان قابل قیاس نیستند. قبل از انقلاب تمام داشته‌های فضای سبز و تفریحی ما در یک باغ ملی خلاصه می‌شد، اما الان ۸۲ پارک بزرگ داریم و ۳۰۰ هکتار فضای سبز. سازمان آتش‌نشانی قبل از انقلاب در سبزوار وجود چندانی نداشت و همه چیز به دو نفر ختم می‌شد، الان ۵ ایستگاه در شهر سبزوار با ۱۱۰ نیروی متخصص داریم. وی در مورد سرانجام ساماندهی مقبره حمید سبزواری شاعر انقلاب نیز گفت: این مقبره قرار بود با اعتبار ۲ میلیارد تومانی وزیر سابق ارشاد ساماندهی شود که این بودجه تعلق نگرفت و این موضوع به سامان نرسید.

علیرضا مسلم رئیس دانشکده علوم پزشکی سبزوار گفت: قبل از انقلاب خانه بهداشتی در شهرستان نداشتیم، الان ۱۹۴ خانه بهداشت داریم ۱۰ مرکز بهداشتی به ۳۸ مرکز رسیده، پزشکان ما ۲۰ نفر بودند که الان به ۶۰۰ نفر رسیده‌اند ۸ دندانپزشک داشتیم که ۳۵ نفر شده‌اند تعداد بیمارستان‌های ما از ۲ تا به ۶ تا افزایش پیدا کرده است. مسئول کمیته امداد نیز گفت: تعداد ۲۰ هزار و ۱۵۷ نفر تحت پوشش با ۱۸۴۲ خانوار تحت پوشش کمیته امداد هستند. وی افزود:۱۵ واحد مسکونی را برای نیازمندان فقط در سال جدید ساختیم و به ۳۰۰ نوعروس نیز کمک هزینه جهیزیه پرداخت شده است. ۲۲۰ دانشجوی تحت پوشش داریم که هزینه هر ترم آن‌ها نزدیک به ۱۸۰ میلیون تومان می‌شود این در حالی است که از مجموع ۳۵ میلیاردتومان پرداختی کمیته امداد سبزوار به نیازمندان تنها ۳ میلیارد از آن توسط کمک‌های مردمی بوده و مابقی را دولت پرداخت نموده است.

۲ رسالت رسانه

دیدار با حجت الاسلام والمسلمین مقیسه امام جمعه سبزوار دیگر برنامه کاروان رسانه انقلاب بود؛ در این دیدار حجت الاسلام مقیسه، با قدردانی از حرکت مبتکرانه بسیج رسانه در جهت انعکاس فعالیت‌ها و دستاوردهای انقلاب در طول ۴۰ سال اخیر، گفت: رسانه‌ها می‌بایست دو مورد را سرلوحه خودشان قرار دهند؛ ابتدا اینکه اخباری را منتشر نمایند که مبتنی بر واقعیت‌های جامعه باشد و از وجود آن اطلاع کامل دارند، دوم اینکه انتشار واقعیت‌ها نیز در مسیر ارتقای ارزش‌ها و ترویج فرهنگ اصیل اسلامی باشد.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه خیلی از آن‌هایی که در بطن انقلاب بودند سن و سالی از آن‌ها گذشته است و امکان از دست رفتن آن‌ها وجود دارد چه خوب است رسانه‌ها در جهت حفظ خاطرات آن‌ها که قیاس خوبی می‌تواند بین گذشته طاغوتی و شرایط فعلی باشد با مصاحبه با آن‌ها و ثبت این خاطرات قدم بزرگی برای نشر این اقدامات بردارند تا مردم بدانند چه بودیم و الان به کجا رسیده‌ایم.

 

هاشم رسائی‌فر – روزنامه قدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *