توسعه شهری در محله هدف غرب نیروگاه

سبزوار یکی از شهرهای پیشروی کشور در موضوع بازآفرینی محلات هدف است و بدین منظور، طی ۴ سال گذشته ، ۲۰۷ اقدام و طرح در این مناطق آغاز شده است. از مجموع ۲۰۷ اقدام شهری که برای محلات حاشیه شهر سبزوار تعریف شده است ، تاکنون ۴۰ طرح بازآفرینی به ثمر نشسته و ساکنان از خدمات آن ، بهره‌ مند شده‎اند.

 این طرح ها در بخش های مختلف عمرانی ، آموزشی ، بهداشت و درمان ، خدمات شهری و فرهنگی بوده که با رویکرد بهسازی بافت و توانمندسازی اجتماعی و اقتصادی ساکنان محلات هدف شهر سبزوار در دست اجراست.
در حال حاضر برای بازآفرینی محلات هدف و حاشیه شهر سبزوار ، ۶۸ میلیارد تومان هزینه شده و از مجموع ۲۰۷ اقدام شهری ، عملیات اجرایی بیش از ۷۰ درصد طرح ها ، آغاز شده است که با پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۸۰ درصد ، ادامه دارد.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری سبزوار در این رابطه گفت: شهرداری سبزوار به منظور ارائه خدمات به محلات هدف و بازآفرینی شهری از سال ۹۳ تا کنون اقدامات موثری در راستای توسعه پایدار شهری انجام داده وهم اکنون به عنوان دبیرخانه منطقه ۵ کل کشور مطرح می باشد که توزیع خدمات در محلات هدف از سوی شهرداری و سازمان های تابعه، سایر دستگاه ها، نهادها و ادارات باعث جلب نسبی رضایت شهروندان و ارتقای سطح خدمات شده است.

مرتضی احمدی با بیان اینکه یکی از این محلات پنجگانه هدف ، محله غرب نیروگاه است، افزود: در این محله خیابان بهاران قرار گرفته که معروف به مسیر حریم تیرهای برق است چراکه از سال های گذشته به واسطه نزدیکی به نیروگاه برق ۱۳۲ کیلو ولت در مسیر عبور خطوط برق فشار قوی قرار داشته است.

وی بیان کرد: مالکین اراضی محدوده این خیابان قبل از ابلاغ طرح جامع ۹۱ شهر سبزوار، در زمان تقسیم زمین خود به قطعات کوچک تر و ترسیم نقشه سالار بخشی به دلیل الزام به رعایت حریم خطوط برق و همچنین به جهت دسترسی به قطعات تفکیکی، مسیر فوق را واگذار، که با ساخت و سازهای صورت گرفته مسیر مزبور به عنوان معبر مورد استفاده ساکنین قرار گرفته و در حال حاضر مورد استفاده عموم شهروندان است.

او اضافه کرد: در این راستا براساس تبصره ۴ ماده ۱۰۱ و تبصره ۶ ماده ۹۶ قانون شهرداری ها، خیابان بهاران برای احداث در اختیار شهرداری می باشد.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری سبزوار ادامه داد: از یک سو جاری شدن آب های سطحی کوچه ها به دلیل شیب زمین و از سویی دیگر نبود نهر و جوی در این مسیر، سبب روان شدن پساب های خانگی منازل و آب های ناشی از بارندگی در تمام کوچه های خیابان بهاران می شده و همین انباشت آب ها در انتهای خیابان منجر به بروز مشکلات بهداشتی، زیست محیطی و نهایتا نارضایتی اهالی این خیابان می شد.

احمدی تصریح کرد: هرچند سازمان آتش‌نشانی شهرداری طی چند مرحله در زمان بارندگی ها به ساکنین این خیابان امدادرسانی کرده اما مکاتبات متعددی از طرف پایگاه بهداشتی مستقر در محلات و درخواست های مکرر مردمی در سال های ۹۴ و ۹۵ جهت دفع آبهای سطحی و رسیدگی به سایر مشکلات اهالی به شورای شهر و شهرداری واصل شده که نهایتا این موضوع در دستور کار شورای دوره چهارم و ارجاع به کمیسیون عمران شورا قرار گرفت.

وی اظهار کرد: از آنجایی که مسیر مذکور در طرح جامع مصوب سال ۹۱ وجود داشته مقرر می شود؛ شهرداری لایحه ای جهت تعیین دسترسی به منظور دفع آبهای سطحی به شورا ارسال نماید که مراتب طی نامه شماره ۲۲۵۰۲ سوم تیر ماه ۹۵ اعلام می گردد.

او خاطرنشان کرد: سرپرست وقت شهرداری در دوره چهارم شورا در این راستا نسبت به ارسال لایحه شماره ۲۵۷۳۹ پانزدهم تیر ماه ۹۵ به شورای شهر اقدام و شورا در دویست و بیست و نهمین جلسه رسمی خود با لایحه شهرداری موافقت و سپس بعد از تصویب لایحه مراتب را طبق ماده ۹۰ قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای مصوب ۷۵ ، نامه شماره ۳۳۶۷۵ هفدهم مرداد ماه ۹۵ مورد تایید هیات تطبیق فرمانداری سبزوار قرار می‌گیرد و مراتب را طی نامه ۳۸۳۹/۲۷/۱۵۴۶ بیست و هفتم مرداد ماه ۹۵ به شورای شهر ارسال و بدین‌ترتیب شورا مصوبه فوق را طی نامه شماره ۳۶۹۶۱ بیست و هشتم مرداد ماه ۹۵ جهت اجرا به شهرداری سبزوار ابلاغ می کند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری سبزوار گفت: متعاقب آن در سفر عضو هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران و مدیرکل دبیرخانه ستاد بازآفرینی کشور و رئیس اداره عمران و بهسازی راه و شهرسازی خراسان رضوی به سبزوار جلسه‌ای در فرمانداری به منظور بررسی و رفع مشکلات شهروندان در سکونتگاه‌های غیررسمی از جمله محله نیروگاه تشکیل که برابر بندهای “الف ، و ، ه ” صورتجلسه شماره ۳۴۶۶۵ نوزدهم مرداد ماه ۹۶ که به امضای اعضای حاضر در جلسه رسیده ، مصوب شد شهرداری، اداره راه و شهرسازی ، شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی ایران و دیگر ادارات مرتبط نسبت به احداث و بهسازی خیابان بهاران به طول ۱۷۵۰ متر و عرض ۳۵ متر ، احداث کتابخانه و پایگاه خدمات اجتماعی بهزیستی در محله مذکور اقدام و مراتب جهت اجرا به شرکت مادر تخصصی شهرداری ، راه و شهرسازی شهرستان و استان و دیگر ادارات زیربط طی نامه شماره ۳۴۶۶۵ نوزدهم مردادماه ۹۶ ابلاغ گردیده است.

احمدی همچنین ادامه داد: در این راستا سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری حسب شرح وظایف خود در اساسنامه و در راستای مصوبه شورای شهر، صورتجلسه ستاد بازآفرینی شهرستان و طرح جامع و تفصیلی برابر با مصوبات قانونی مذکور و بودجه مصوب نسبت به جدول کشی به طول تقریبی ۸۰۰ متر به منظور هدایت و دفع آبهای سطحی محله بهاران اقدام می نماید.

وی گفت: در پایان جا دارد از زحمات مدیران شهری و دستگاه‌های ذیربط، شهرداری و سازمان های تابعه که در جهت ارائه خدمات مطلوب به شهروندان و ایجاد رضایت نسبی اهالی محلات هدف گام های محکمی برداشتند قدردانی نمایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *