همایش ملی ابوالفضل بیهقی در سبزواربرگزارشد

یازدهمین همایش ملی ابوالفضل بیهقی با پیام وزیر فرهنگ و ارشاد در سبزوار برگزار شد. محمد مهدی اسماعیلی در پیامی به این همایش که در ابتدای آن قرائت شد، آورد:

یکم آبان که در گاهنامه رسمی کشور به نام بیهقی ثبت شده فرصتی است برای ارج نهادن به شخصیت والای بیهقی و میراث گرانقدر او در سطح ملی و هر چند در نثر فارسی فعالیت‌هایی انجام شده، اما بیهقی پایگاه بزرگ در این حوزه دارد و تاریخ بیهقی او باید همه گیر شود.

در این همایش که با حضور بیهقی پژوهانی از ایران و افغانستان و اسکاتلند برگزار شد، همچنین طی ارتباط تصویری با قائم مقام وزرات علوم، سالار آملی درباره اهمیت تاریخ بیهقی و ثبت روز اول آبان در تقویم ملی و نقش دانشگاهیان در این موضوع، مطالبی عنوان کرد.

فرماندار ویژه سبزوار هم در این همایش گفت: برای ثبت روز بیهقی در تقویم کشورمان، پیگیریهای زیادی از سال ۸۳ انجام شده و دانشگاه حکیم سبزواری نقش محوری در این رویداد داشته که خوشبختانه امروز، شاهد ثبت این روز و برگزاری همایش ملی روز بیهقی هستیم. سید مجتبی علوی مقدم افزود: امسال نخستین سالی است که در تقویم رسمی کشور اول ابان به نام روز بیهقی پدر نثر فارسی نام گذاری شده است؛ ادیب و مورخ و اندیشمندی که نوشته هایش علاوه بر بازگو کردن حقایق دوران خویش، با زیبایی وصف ناشدنی نگارش یافته است.

عبدالغفور آرزو پژوهشگر کشور افغانستان و استاد سابق دانشگاه کابل نیز گفت: بیهقی پیام اور دوستی بین ملت‌های فارسی زبان است که ما خواستار تاسیس بنیاد بیهقی پژوهی در شهر هرات افغانستان هستیم.

پرفسور سیدحسن امین استاد دانشگاه گلاسکوی اسکاتلند نیز، تاریخ بیهقی را شاهنامه نثر فارسی عنوان کرد و گفت: بیهقی تاریخ نگاری، حقیقت جو است که نوشته هایش بر شاعران و نویسندگان بعد از خود تاثیرگذار بوده و لازم است برای شناخت این اثرگرانب‌ها انجمن‌های بیهقی پژوهی در سراسر کشور و کشور‌های فارسی زبان توسعه یابد.

دبیر علمی همایش ملی ابوالفضل بیهقی نیز با بیان اینکه برای ترویج و شناخت بیشتر تاریخ بیهقی امسال سبزوار میزبان ماه بیهقی است، گفت: در آبان ماه ۱۰ نشست علمی در فضای مجازی با موضوع بیهقی، با حضور بیهقی پژوهانی از ایران، افغانستان، پاکستان و اقلیم کردستان عراق و با برگزاری ۱۰ نشست علمی – پژوهشی در طول ماه، برگزار می شود.

مهیار علوی مقدم افزود: تاریخ بیهقی در فراسوی مرز‌ها، اندیشه‌های سیاسی در تاریخ بیهقی، پژوهش‌های زیباشناسی تاریخ بیهقی، مطالعات حقوقی تاریخ بیهقی، تاریخ بیهقی در ایران و جهان، تاریخ و تاریخ نگاری در تاریخ بیهقی، مطالعات نقد ادبی و میان رشته‌ای تاریخ بیهقی و گزارش محافل و انجمن‌های بیهقی خوانی از موضوعات این نشستهاست.

وی تصریح کرد: عناوین برخی از محورهای علمی همایش بیهقی عبارتند از: تاریخ بیهقی در فراسوی مرزها، اندیشه های سیاسی در تاریخ بیهقی، جنبه‌های زیباشناسی و ظرفیت های هنری تاریخ بیهقی، کارکردهای تاریخ بیهقی و متون کهن در جهان معاصر.

همچنین در همایش امروز، “دیبای روشنایی” شامل مجموعه چکیده مقالات یازدهمین همایش ملی بیهقی شامل مقالات ۱۲۰نفر از شرکت کنندگان به همراه تارنمای علمی و پژوهشی تاریخ بیهقی، رونمایی شد.

قرار است بخش مردمی همایش ملی روز بزرگداشت ابوالفضل بیهقی، در روستای حارث آباد در جنوب سبزوار، زادگاه بیهقی، برگزار شود. بخش علمی تخصصی این همایش ملی، در سالن همایشهای بین المللی بیهقی دانشگاه حکیم سبزواری، برگزار شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *