گلایه ایثارگران از مشکلات درمانی

جوادباشتنی

معاون بنیاد شهید استان: رویکرد این است که از تهران پرداختی ها را با فاصله کمتری انجام دهند

 بهاره موفقی

برخی جانبازان در تماس با روزنامه خراسان گلایه هایی را درباره خدمات بیمه در حوزه دارو و درمان مطرح می کنند. یکی از جانبازان در این باره می‌گوید: من جانبازی هستم که هر دوپایم پر از پلاتین است و نمی توانم به خوبی راه بروم. برای تهیه داروهایم به مشکلات متعددی برخورد می‌کنم. اکثر داروخانه ها دارو در اختیار ما نمی‌گذارند و می گویند بیمه دی پرداختی هایش به داروخانه ها خوب نیست و برای همین به ما عنوان می‌کنند که دارو را موجود ندارند. البته در حال حاضر ساکن گلبهار هستم اما وقتی ساکن مشهد بودم، اوضاع به همین شکل بود، طوری که مثلا از ۱۰ داروخانه طرف قرارداد، تنها ۲ داروخانه بودند که به ما دارو می دادند. وی ادامه می دهد: از همه این‌ها گذشته وقتی برای تایید خرید تجهیزات پزشکی به بنیاد شهید مراجعه می‌کردم، با این که کارمند مربوطه در بنیاد شهید حال و روز مرا می بیند، اما باز مرا به پزشک ارجاع می دهد که حتما پزشک باید تایید کند. بماند که همسر و فرزندانم که سال هاست شرایط سخت مرا تحمل می‌کند، بیمه نیستند.

بهبود وضعیت پرداختی های بیمه دی از اواخر اسفند

دکتر آمنه زرنگ، معاون خدمات سلامت و توانمندسازی اجتماعی بنیاد شهید استان در پاسخ به گلایه های مطرح شده به «خراسان رضوی» می گوید: گلایه های جانبازان و ایثارگران به‌حق است، قبلا پرداختی ها به موقع صورت نمی گرفت، اما اخیرا از اواخر اسفند پرداختی ها بهتر شده و تا اول مرداد ماه تسویه شده است. بنابراین در حال حاضر داروخانه ها همکاری هایشان با ما و بیمه بهتر شده است. همچنین اسنادی هم که خود خانواده ها به بیمه دی می دهند تا شب عید تسویه شد. وی می افزاید: سعی می‌کنیم با پرداخت به موقعی که بیمه دی داشته باشد، از این قبیل شکایت‌ها دیگر نداشته باشیم. وی در پاسخ به این سوال که این مسئله کاملا چه زمانی رفع می‌شود؟ می گوید: بستگی به پرداخت سرانه دارد که تاکنون نسبت به سال گذشته بهتر شده است و ما نیز پیگیر هستیم. «زرنگ»  در پاسخ به این سوال که چه میزان اعتبار در این زمینه تعلق خواهد گرفت؟ اظهار می کند: این اعتبار سرانه ای است که بنیاد شهید به بیمه دی می دهد و به صورت متمرکز از مرکز است. رقم آن را من اطلاع ندارم، اما رویکرد به این سمت است که پرداختی ها را با فاصله کمتری انجام می دهند. معاون بنیاد شهید استان درباره گلایه برخی جانبازان از مشکلات برای تایید خرید تجهیزات پزشکی نیز می گوید: جانبازانی که دارای مجروحیت هستند، محدودیت جسمی و حرکتی آن‌ها و میزان مجروحیت شان در داخل سیستم مشخص است و بر اساس آن می توانند دستور پزشک هم نداشته باشند، اما بقیه بر اساس دستورالعمل های داخلی سازمان است که باید نظریه پزشک باشد. وی  در پاسخ به چگونگی بیمه افراد تحت تکفل جانبازان بیان می کند: جانبازانی که طبق قانون جامعه هدف ما هستند و اطلاعاتشان در سیستم بنیاد ثبت شده است، افراد تحت تکفل‌شان تحت پوشش بیمه هستند، به غیر از جانبازان نیروهای مسلح که به عهده خود نیروهای مسلح است، البته جانبازان ۷۰ درصد نیروهای مسلح خدمات‌شان از بنیاد شهید هم برقرار است. لذا افراد تحت تکفلی که بیمه نیستند، می‌توانند به بنیاد مراجعه کنند و اگر تحت تکفل جانباز و جزو جامعه هدف ما باشند برای بیمه آن‌ها نیز اقدام می شود.

تسویه حساب بیمه دی با مراکز درمانی تا پایان تیرماه

مهدی شریعتی فر، مدیر بیمه دی استان نیز در این زمینه به «خراسان رضوی» می‌گوید: من اصلا این مطلب را قبول ندارم به دلیل این‌که پرداختی های ما به روز است. تا پایان تیرماه به همه مراکز درمانی رقمی معادل ۵۰ میلیارد تومان پرداخت کردیم. همین ۵ روز گذشته فقط نزدیک به ۶ میلیارد تومان فقط به داروخانه ها بابت یک تا ۲ماه آن‌ها پرداخت کرده ایم. وی می افزاید: ۲ تا ۳ سال پیش شاید مشکلاتی جزئی داشتیم، اما در حال حاضر چنین مشکلاتی نیست، لذا مشکل خاصی از ناحیه ما وجود ندارد و اگر موردی در خصوص داروخانه هاست باید به ما معرفی شود. داروخانه نباید بدعهدی کند و جانباز و خانواده شهید را اذیت کند چون پرداختی های ما از اکثر بیمه ها به روزتر است. بنابراین اگر داروخانه ای چنین اقدامی را انجام داده است، با داروخانه صحبت می کنیم. اگر داروخانه مجاب نشد با انجمن داروسازان مشکل را مطرح می‌کنیم. اگر انجمن هم مشکل را حل نکرد قاعدتا موضوع را باید با دانشگاه علوم پزشکی مطرح کنیم. شریعتی فر تصریح می کند: یک موقع داروخانه، دارو را ندارد که بحثش جداست، اما این‌که دارو را موجود دارند و در اختیار نگذارند، این کار غیرقانونی است. مدیر بیمه دی استان در پاسخ به این سوال که تسویه حساب شما با داروخانه ها هر چند وقت یک بار انجام می‌گیرد؟ بیان می کند: ما با آن‌ها قرارداد داریم که طی ۴۵ روز اسناد را به ما بدهند و ۴۵ روز هم ما اسناد را بررسی کنیم، این روال کار است. در حال حاضر قاعدتا بنیاد شهید هم خیلی خوب حمایت می کند، امروز ما به‌روز هستیم و نسبت به شرکت های دیگر اوضاع بهتری داریم. تا پایان تیر ماه هم پرداختی های مان را واریز کرده ایم.  وی می افزاید: اگر دارویی موجود نباشد، افراد می‌توانند با ۱۶۷۱ تماس بگیرند تا دارو را در جایی دیگری برای آن‌ها پیدا کنند. شریعتی فر ادامه می دهد: ما با داروخانه های بزرگ قرارداد داریم، در سطح استان ۱۹۸ داروخانه قرار داریم که حدود ۱۰۰ مورد آن در مشهد است. همچنین ما به ۱۷۰ هزار نفر جامعه ایثارگر در استان خدمات درمانی ارائه می‌کنیم. وی در پاسخ به درخواست خبرنگار ما مبنی بر ارائه آمار بدهی ها به مراکز درمانی و داروخانه ها، آماری از جزئیات آن ارائه نکرد! جوادباشتنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *