از احداث و بهسازی تا ایمن سازی مناطق پرحادثه راه های شهرستان

جوادباشتنی

جوادباشتنی/ به گزارش هفته نامه هفت قلم؛ از اقدامات شاخص و بنیادی اداره  راهداری و حمل و نقل جاده ای سبزوار در راستای احداث و بهسازی تا ایمن سازی مناطق پرحادثه راه های شهرستان و توسعه محورهای مواصلاتی دیارسربداران است که بیشترین این فعالیت ها محقق شده و در دست اقدام است . برای بیان بخشی از این اقدامات نشریه هفت قلم به مناسبت هفته حمل و نقل و روز راهدار با حسن عابدی پور  رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای سبزوار به گفت وگو نشسته است.

بهسازی ۱۵۰ کیلومتر راه در شهرستان سبزوار

حسن عابدی پور ، رییس راهداری و حمل و نقل سبزوار از بهسازی ۱۵۰ کیلومتر راه اصلی، فرعی در این شهرستان به خبرنگار ما گفت :

در راستای بهسازی راه‌ها و شریان‌های اصلی، فرعی و روستایی شهرستان، ۱۲۱ کیلومتر از راه‌های سبزوار روکش و آسفالت و لکه گیری شد.

وی افزود: طرح بهسازی راه‌های موجود در شهرستان سبزوار در محورهای مختلف اجرایی شده است که شامل باند شمالی و جنوبی محور سبزوار – نیشابور به طول ۸۶ کیلومتر و مبلغ حدود ۳۰۰ میلیارد تومان می‌باشد.

رییس راهداری و حمل و نقل سبزوار تصریح کرد: در محورهایی همچون سبزوار- سلطان‌آباد به طول ۱۸ کیلومتر و به مبلغ  ۶۰ میلیارد تومان ، در محور سبزوار – شاهرود به طول ۲۶۰۰ متر و به مبلغ ۹ میلیارد تومان ، در محور سبزوار بردسکن به طول ۲۵ کیلومتر و به مبلغ ۸۰ میلیارد تومان بود که درمجموع کل این راه ها ۱۵۰ کیلومتر لکه گیری و آسفالت و روکش آسفالت توسط همکاران پرتلاشمان در مجموعه راهداری سبزوار صورت گرفت.

احداث و مرمت حدود  ۲۵ کیلومتر راه روستایی در شهرستان سبزوار

در ادامه این مطلب رییس راهداری و حمل و نقل سبزوار از احداث و مرمت حدود ۲۵ کیلومتر راه روستایی در شهرستان سبزوار گفت :

در سال جاری و در راستای توسعه راه‌های روستایی بیش از ۹ کیلومتر راه روستایی در مناطق فیلشور، سلیمانیه، بینق، عوض، و نجم‌آباد احداث شد و بیش از ۱۵کیلومتر راه روستایی نیز به وسیله آسفالت بازیافتی اصلاح و مرمت شده است.

وی افزود: در فیلشور ۳ کیلومتر، سلیمانیه ۲ کیلومتر، بینق ۷۰۰متر و در روستای عوض و نجم آباد ۳ کیلومتر راه احداث شده است.

رییس راهداری و حمل ونقل جاده‌ای سبزوار تصریح کرد: در مجموع ۱۵کیلومتر و ۳۵۰متر از محورهای روستایی شهرستان نیز بوسیله آسفالت بازیافتی اصلاح و مرمت شد که شامل  راه روستایی ثقیه،  راه روستایی کلاوشک ، سه راهی برازق و محور روستایی باغخیرات است.

عابدی پور درادامه با اشاره به اینکه در محور روستایی سیدآباد کلوت نیز این راه با استفاده از آسفالت بازیافتی اصلاح و مرمت شده است افزود: محور روستایی کلاته سالار نیز از این طریق مرمت و اصلاح شده است. این طرح در محور روستایی صالح آباد و در محور کالخونی هم اجرایی شد.

وی در پایان افزود: راه قدیم دلقند ، محور روستایی سریش ، اصلاح رمپ‌های سنگ سفید و رازقند و اجرای دوربرگردان خسروجرد نیز از طرح‌های اجرایی در این بخش بوده است.

ایمن سازی مناطق پرحادثه در شهرستان سبزوار

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای سبزوار از ایمن‌سازی مناطق پرتصادف محور سبزوار-شاهرود و دوربرگردان خسروجرد در این شهرستان خبر داد.

حسن عابدی پور گفت: اقداماتی که در جهت رفع نقاط پرتصادف محور سبزوار – شاهرود و دوربرگردان خسروجرد انجام شد، شامل خط کشی، نصب تابلوی فسفری، ترمیم رویه راه، اصلاح و جابجایی دوربرگردان و نصب علایم مورد نیاز بود که با هزینه‌ای بالغ بر ۴۰۰ میلیون تومان اجرایی شد.

وی در ادامه از شاخص‌ترین اقدامات ایمنی در محورهای این شهرستان تصریح کرد: رنگ‌آمیزی سرعتکاه به مساحت ۱۲۰۰ متر مربع و به ارزش ۱۵۰۰ میلیون ریال، اجرای هاشور دماغه‌ها به مساحت ۶۵۰ متر مربع و به ارزش ۸۰۰ میلیون ریال و اجرای خط کشی راه‌های اصلی و فرعی باهزینه‌ای بالغ بر ۱۵۰۰۰ میلیون ریال از جمله این اقدامات بوده است.

او همچنین در خصوص اقدامات مهم و صورت گرفته در محور پرتردد و پرحادثه سبزوار –  بردسکن گفت: روکش و لکه‌گیری هندسی حوزه شهرستان سبزوار حدود ۲۳ کیلومتر ، حدود ۱۰ کیلومتر خط کشی محور ، رفع افتادگی شانه را در طول مسیر و اصلاح برخی نقاط در قوس‌ها با تراشه آسفالت، اجرای شش تیر روشنایی در محل تقاطع‌های دولت آباد و علی آباد شور، ساماندهی تقاطع دولت آباد با اجرای جزیره میانی و آسفالت رمپ در ورودی به همراه نصب چراغ چشمک زن، ساماندهی تقاطع علی آباد شور به همراه آرامسازی و اجرا و دو دستگاه سرعتکاه و اجرای جزیره میانی، تعریض یک دستگاه آبرو ۲ متری باکسی در خروجی تقاطع شهرسوخته و اصلاح زیرسازی دسترسی تقاطع شهرسوخته، اجرای حفاظ در ۳ دستگاه از پل‌ها حد فاصل کیلومتر ۰ تا ۵ محور سبزوار _ بردسکن، اصلاح و محدودسازی دسترسیهای حد فاصل کیلومتر ۰ تا ۵ محور سبزوار _ بردسکن، اصلاح شیب شیروانی حد فاصل کیلومتر ۰ تا ۱۲ محور سبزوار – بردسکن، رنگ آمیزی سرعت کاهای تقاطع دولت آباد، علی آباد شور و مهرنشانی، تسطیح نخاله‌های ساختمانی حاشیه راه ها ، نصب حفاظ مقابل تابلو اطلاعاتی مجتمع توانا واقع در کیلومتر ۲۳ محور در دست اقدام، این‌ها تنها اقدامات و زحماتی است که بر حسب وظیفه در دست انجام است.

رییس راهداری و حمل و نقل جاده ای سبزوار افزود: عملیات اجرایی شیار طولی و عرضی در محورهای بردسکن ، شاهرود و نیشابور به مقدار ۳۰ کیلومتر و ارزش ۱۰۰۰ میلیون ریال نیز صورت گرفت و تعمیر و اجرای حفاظ در نقاط پرتگاه و پل‌های محورهای حوزه استحفاظی سبزوار به میزان ۶۴۰ متر و ارزش ۸۰۰۰ میلیون ریال از دیگر اقدامات این بخش می‌باشد.

عابدی پور در خصوص نصب و ایجاد روشنایی و چراغ چشمک زن در محورهای سبزوار نیز گفت: حدود ۱۵ تیر روشنایی در کمربندی داورزن و به ارزش۷۰۰۰ میلیون ریال نصب و راه‌اندازی شده است.

به گفته وی، نصب حدود ۱۹ تیر روشنایی۱۴ متر خورشیدی در پارکینگ های کریدور شریانی شاهرود- سبزوار – نیشابور به ارزش ۱۶۵۰۰ میلیون ریال، تعمیر و نگهداری سیستم روشنایی به ارزش ۵۰۰۰ میلیون ریال، تعمیر و نصب علایم ایمنی در راه‌های حوزه استحفاظی به مقدار ۱۶۴۰ مورد و به ارزش ۹۰۰۰ میلیون ریال و تعمیر و نصب و راه اندازی چراغ‌های چشمک‌زن به تعداد ۹۴ مورد و به ارزش ۱۵۰۰ میلیون ریال از دیگر اقدامات ایمن‌سازی در حوزه استحفاظی سبزوار بوده است.

رییس راهداری و حمل و نقل جاده ای سبزوار همچنین از بازسازی و نصب تابلو اطلاعاتی راه‌های حوزه استحفاظی سبزوار خبرداد و افزود: در این بخش نیز ۸۶ متر مربع از تابلوهای اطلاعاتی راه‌ها بازسازی و نصب شد که با اعتباری در حدود ۱۵۰۰ میلیون ریال اجرایی شده است. ساماندهی و اجرای جزیره تقاطع‌های حوزه استحفاظی سبزوار نیز که به صورت مشارکتی با دهیاری‌ها عملیاتی شد به تعداد ۱۶ تقاطع و ارزش ۱۰۰۰۰ میلیون ریال بوده است.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان سبزوار در گزارشی در رابطه با واحد حمل و نقل این اداره در هفته گرامیداشت حمل و نقل و رانندگان گفت :

مسائل مربوط به حمل و نقل در شهرستان سبزوار به شرح زیر می­باشد:

  1. تعداد ۵۵۰۰ دستگاه ناوگان سنگین و نیمه سنگین و بیش از ۶ هزار راننده دارای کارت هوشمند رانندگی که سعی بر آن بوده که به بهترین شکل ممکن مدیریت شوند و به مشکلات ایشان رسیدگی گردد.
  2. چهار دفتر پیشخوان برای صدور کارت هوشمند که ماهانه مورد بازدید قرار می­گیرند تا در نحوه خدمت­رسانی به رانندگان محترم خللی ایجاد نگردد.
  3. ۹ مجتمع خدماتی رفاهی در حال بهره­برداری و چند مجتمع دیگر در شرف تأسیس و بهره­برداری می­باشند که از این حیث شهرستان سبزوار در استان رتبه دوم را دارد (شهرستان مشهد دارای ۱۱ مجتمع در حال بهره­برداری می­باشد). مدیریت این مجتمع­ها به عهده واحد حمل و نقل شهرستان می­باشد و ماهانه بازدید­هایی از مجتمع­های مذکور به همراه کمیته فرعی نظارت بر مجتمع­ها صورت می­گیرد.
  4. پایانه مسافربری شهرستان سبزوار متشکل از ۸ شرکت مسافربری اتوبوسی و مینی­بوسی می­باشد که علاوه بر آن­ها دو شرکت مسافربری سواری کرایه نیز در حال خدمت رسانی به مردم شریف این شهرستان هستند که هر کدام دارای شعبه­هایی در شهرها و روستاهای اطراف (زیرمجموعه شهرستان سبزوار) می­باشند و مدیریت و نظارت بر عملکرد شرکت­­های مذکور بر عهده واحد حمل و نقل اداره راهداری و حمل و نقل جاده­ای است که ماهانه بازدیدهایی به صورت میدانی از این شرکت­ها و شعب آن صورت می­گیرد. شایان ذکر است که در سال گذشته یکی از بزرگترین معظلات حمل و نقل مسافرین محترم رفع گردید و به لطف خداوند منان طرح ساماندهی پایانه مسافربری شهرستان و دور میدان سربداران صورت گرفت و ان­شاالله در آینده نیز به صورت جدی­تر به مشکلات حمل و نقل مسافرین محترم پرداخته خواهد شد.
  5. این شهرستان دارای بیش از ده شرکت حمل و نقل داخلی کالا می­باشد که مدیریت و نظارت بر عملکرد شرکت­­های مذکور بر عهده واحد حمل و نقل اداره راهداری و حمل و نقل جاده­ای است که ماهانه بازدیدهایی به صورت میدانی از این شرکت­ها و شعب آن صورت می­گیرد. لازم به ذکر است که در سال گذشته طرح ساماندهی حمل محمولات معدنی انجام شد و شرکت­های کالا در گلوگاه­های حمل مواد معدنی مستقر شدند که در راستای آن بعد از گذشت سال­های مدید انجمن رانندگان و دارندگان کمپرسی و وانت­بار نیز تشکیل گردید و ان­شاالله در آینده­ای بسیار نزدیک به رفع تمامی مشکلات این قشر محترم نیز پرداخته خواهد شد.
  6. نظارت بر مدیریت راه­ها و حفاظت از سامانه­های ترددی این شهرستان نیز بر عهده واحد حمل و نقل می­باشد. این سامانه­ها شامل سیستم های توزین ثابت و توزین در حال حرکت (WIM)، سامانه ثبت تخلفات عبور و مرور سرعت، دوربین های  نظارت تصویری، تردد شمار های بر خط (القائی ،مغناطیسی،مبتنی بر پردازش تصویر)، تابلو های پیام متغییر( VMS )، تابلو سرعت شما (YOUR SPEED )، ناوگان مجهز به  ردیاب (GPS) و بی سیم­ها می­باشد.
  7. گشت­های مشترک جاده­ای به همراه پلیس راه محترم نیز از دیگر اقدامات واحد حمل و نقل می­باشد که ماهانه حداقل یک بار برگزار می­گردد.
  8. این شهرستان دارای یک مرکز معاینه فنی ناوگان سنگین فعال و یک مرکز در شرف بهره­برداری می­باشد که هر ماه بازدیدهایی به همراه نمایندگان پلیس راهور و محیط زیست از مراکز مذکور صورت می­گیرد.
  9.  

حسن عابدی پور درپایان در رابطه با پرونده های حقوقی اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان سبزوار گفت : از ابتداری سال  ۱۴۰۲ در زمینه سرقت اموال ۱۱ پرونده ، تصادفات و خسارت ۲۲ پرونده ، مطالبه املاک و اراضی ۶ پرونده و همچنین ۳ مورد پرونده متفرقه تشکیل و از طریق واحد حقوقی این اداره در حال پیگیری می باشد .

در حاشیه مانور راهداران زمستانی که با دستگاهای خدمت رسان فریدون کلاته آقا محمدی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل کالای شهرستان سبزوار جوین جغتای و خوشاب گفت : این انجمن با ۲۰ شرکت تحت پوشش فعال در سطح شهرستان های سبزوار، جوین ، جغتای و خوشاب در ۹ ماه اول سال جاری حدود یک میلیون و ۶۲۰ هزار تن کالا در قالب ۱۰۸۰۰ سفر، اقدام به حمل کالا از شهرستان مبدا به تمامی اقصی نقاط کشور داشته و به طور میانگین ۲۰ درصد از عملیات حمل کالا در سطح استان خراسان رضوی توسط شرکت‌های تحت پوشش این انجمن انجام گرفته است .

فریدون کلاته آقا  محمدی گفت : همچنین از دیگر عملکردها و وظایف این انجمن ، نظارت و کنترل شرکت‌ها ی حمل و نقل سطح شهرستان و نیز انجام امور مربوط به صدور حواله بارنامه‌های شرکتها است .

او در پایان گفت : کنترل اطلاعات بارنامه‌های شرکت‌های تحت پوشش و انجام امور مربوط به تاسیس و تمدید و تجدید پروانه فعالیت نیز بر عهده انجمن میباشد، ضمن اینکه پیگیری مکاتبات و سایر ارتباطات اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان سبزوار با شرکت‌های حمل و نقل برعهده ماست.

علی اکبر ظریف مدیرعامل و  رئیس انجمن صنفی کامیون داران و رانندگان شهرستان سبزوار اظهار داشت :

شرکت تعاونی حمل و نقل کامیون داران سبزوار در سال ۱۳۵۸ با عضویت ۵۵۸ نفر و اشتغال زایی مستقیم ۱۰ نفر در زمینه حمل و نقل برون شهری تاسیس شد . نهالی که در اوایل انقلاب اسلامی کاشته شد و اکنون پس از گذشت ۴۴ سال به درختی تنومند تبدیل شده است . سبزوار دارای ۵۵۰۰ کامیون و ۶۲۰۰ راننده می‌باشد . لذا وجود تعاونی ، خانه امنی برای کامیونداران و رانندگان می‌باشد . رونق تعاونی‌های حمل و نقل در سراسر کشور باعث جلوگیری از فساد و گرانی می‌شود و پناهگاهی برای رانندگان است .کامیون دارانی که همواره در بزنگاه های تاریخی کشور همچون کرونا ، زلزله ، سیل و … در کنار مردم بوده‌اند . میعادگاه اربعین یکی دیگر از آوردگاه هایی است که کامیونداران نقش آفرینی می‌کنند و به زائران اباعبدالله الحسین خدمات رایگان ارائه می‌دهند . علی اکبر ظریف مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی حمل و نقل کامیونداران سبزوار یکی از چهره‌های شاخص و برجسته صنفی و تعاونی کامیونداران در کشور است و هدف فعالیت‌های خود را حفظ و بالا بردن ارزش آفرینی سرمایه اعضا عنوان می‌کند.ایشان ضمن اشاره به جلسات مکرر با ریاست اداره راهداری جهت بررسی مشکلات کامیونداران اظهار داشت سبزوار با داشتن ۵۵۰۰ کامیون و ۶۲۰۰ راننده نیازمند یک پارکینگ اختصاصی برای کامیون‌هاست چرا که نبود پارکینگ باعث سرقت و معضلات فراوانی برای این قشر شده است وی با بیان اینکه این شرکت تعاونی با برگزاری کلاس‌های آموزشی برای کامیونداران شهرستان سعی در ارتقا بنیه علمی و آگاهی رانندگان دارد خاطرنشان کرد درتلاش هستیم مطالبات کامیونداران سبزوار از جمله مسکن ، بیمه لاستیک ، روغن ، قطعات و لوازم یدکی ،کیفیت نامطلوب آسفالت و کم عرض بودن جاده ها و کرایه‌های حمل و نقل را پیگیری و حل کنیم . رئیس اتحادیه تعاونی‌های حمل و نقل کامیونداران خراسان رضوی تصریح کرد با پیگیری‌های مستمر در خصوص رفع موانع اسقاط کامیون‌ها و همراهی نمایندگان محترم مجلس حدود ۴۰۰ کامیون وارداتی به شبکه حمل و نقل سبزوار افزوده شد عضو هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی رانندگان کشور با اشاره به موقعیت استراتژیک سبزوار و شاهراه بودن این شهرستان بیان داشت سبزوار به لحاظ گستردگی شبکه حمل و نقل و تعداد کامیون رتبه دوم در خراسان رضوی را دارد.

مجتبی تسبندی مدیرعامل و  رئیس انجمن مسافر شهرستان سبزوار گفت :

۱۰  شرکت مسافربری در شهرستان شامل: ۶ شرکت اتوبوسی، ۲ شرکت اتوبوس و مینی بوسی و ۲ شرکت سواری فعالیت دارند .

تعداد ۲ شعبه از این  شرکتها در روستای مشکان و شهر سلطان آباد می باشد.

مجتبی تسبندی در ادامه گفت: به طور میانگین فروش اینترنتی بلیت به ۱۴۳۶۹ نفر رسیده است و در اینجا هم لازم است از تعداد ۸۷ مورد رسیدگی شکایات همشهریان گرامی به دفتر انجمن را یادآور شویم .

مجتبی تسبندی مدیرعامل و  رئیس انجمن مسافر شهرستان سبزوار یادآور شد : از تعداد سرویس های اعزامی به مرز مهران جهت زیارت عتبات عالیات  ۲۶۱ دستگاه جهت خدمتگذاری برای زائرین گرامی در طول سال تدارک یافته است.

 او در پایان گفت : مفتخر هستیم که تعداد ۷۳۰۴ نفر مسافر اعزامی، جهت شرکت در راهپیمایی بی نظیر و مراسم معنوی ایام اربعین به مرز مهران و برعکس را بدون هیچ وقفه ای سرویس دهی داشته ایم .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *