بیم ها و امیدهای سال آینده شهرستان

بیم ها و امیدهای سال آینده شهرستان

شهرستان سبزوار با داشتن ظرفیت های بسیار زیاد در حوزه های علمی، کشاورزی، مالی(نقدینگی)، گردشگری، بازار مصرف، ترانزیتی و … متاسفانه هنوز نتوانسته نقش و جایگاه خود را به نحو شایسته بدست آورد. لذا افزایش نرخ بیکاری و آمار مهاجرت روستائیان به شهر، زمینه رشد آسیب های اجتماعی را شدیدا فراهم نموده است. حاشیه نشینی و مصائب آن امروزه یکی از دغدغه های جدی مدیران و مسئولین شهرستان است. این مسائل و مشکلات در کنار بحران اقتصادی کلان در سطح کشور و آثار آن بر اقشار ضعیف جامعه، نیازمند عزم جدی و اقدام جهادی مسئولین شهرستان است. در اینجا فقط به ارائه یک آمار بسنده می نمایم که میزان طلاق در سبزواردر ۹ ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته نزدیک به ۵۰ درصد افزایش یافته است. این موضوع یعنی وارد بحران شده ایم و مدیریت بحران لازم داریم. زیرا پس از این، آسیب های اجتماعی ناشی از این طلاق ها به تدریج خود را در سطح شهر نشان خواهد داد. اتفاقاتی که در یک ماه گذشته در یکی از مدارس دخترانه افتاد را می توان در همین راستا یعنی ورود به بحران ارزیابی نمود.

در کنار این مشکلات، با حضور استاندار جدید خراسان رضوی و سوابق ایشان در کرمان، امید هایی نیز ایجاد شده است که هرچند دیرهنگام است اما باعث خوشحالی است. اینکه طرح های ایشان تا چه اندازه موففیت آمیز باشد بستگی به موارد ذیل دارد:

۱- ارتباط جدی و بی واسطه مسئولین با مردم و فعالین اقتصادی.

در این زمینه لازم است مسئولین شهرستان با یک حرکت جهادی حضور بی واسطه در بین مردم و فعالین اقتصادی داشته باشند و ضمن شنیدن دغدغه های ایشان زمینه رفع آن را در حدود اختیارات خود فراهم نمایند. آنچه حائز اهمیت است تشکیل هفتگی جلسات با فعالین اقتصادی و رصد مشکلات ونحوه پیگیری مسئولین برای رفع مشکلات است. متاسفانه بدلیل نبود یک برنامه جامع و نقشه راه توسعه در شهرستان، در سیستم مدیریت شهری، نظامی برای سنجش عملکرد مدیران در قالب اقداماتشان برای رفع مشکلات و چالش های شهرستان وجود ندارد.

از طرفی عدم حضور بی واسطه در میان مردم و درگیری در جلسات و استماع گزارش های گاها غیر واقعی، باعث ایجاد رضایت کاذب مدیران از شرایط می شود. بطور مثال عدم حضور و نظارت مستقیم بر توزیع کالاهای اساسی در میان مردم زمینه عدم اطلاع دقیق از شرایط و مشکلات را فراهم می نماید به نحوی که گزارشات رسمی کاملا متفاوت با واقعیت های موجود در بین مردم است.آیا بهتر نیست مسئولین اجرایی ارشد شهرستان هر از چندگاهی بدون خدم و حشم در صف های گوشت، مرغ و … حضور پیدا کنند تا از نزدیک، مشکلات و نارسایی ها را لمس نمایند؟ و البته شاید در این صف های طولانی راهکاری هم به ذهنشان برسد.

در این میان نقش نمایندگان مجلس در نظارت بر شرایط واقعی مردم و انعکاس آن به مدیران کلان می تواند بسیار مهم باشد.

نکته مهمی که هر از چند گاهی توسط مردم و برخی فعالین اقتصادی مطرح می شود اینکه گاهی مدیران اجرایی شهرستان آنقدر سطح و شأن خود را بالا می گیرند که اصلا اجازه دیدار با ایشان فراهم نمی شود و این موضوع می تواند یک آسیب جدی باشد. در همین رابطه عدم ارتباط با رسانه ها و پاسخگویی به دغدغه های ایشان می تواند مشکلات را مضاعف نماید.

۲- پرهیز از اختلافات و پرداختن به مسائل حاشیه ای

سال آینده از یک منظر می تواند فرصت و از منظر دیگر نگران کننده باشد. زیرا انتخابات مجلس بر تمامی اقدامات نمایندگان و مسئولین سایه خواهد انداخت. فرصت، زمانی ایجاد خواهد شد که دو نماینده شهرستان عزم خود را برای رفع مشکلات و مسائل جزم کنند تا بار دیگر اعتماد مردم جلب شود. اما نگرانی زمانی ایجاد خواهد شد که دو نماینده برای نشان دادن خود دست به خنثی سازی اقدامات یکدیگر بزنند و در این مسیر از مدیران شهرستانی منصوب خود نیز بهره ببرند.

همچنین مسائل اخیر شورای شهر در زمان بررسی بودجه شهرداری و عدم توچه به اولویت های شهرستان بر اساس یک رویکرد عدالت محور، زمینه ساز مسائلی خواهد شد که قطع به یقین کمکی به رفع مشکلات شهر نخواهد کرد.

مسئولین شهرستان به این جمله ارزشمند امام خمینی(ره) توجه نمایند:

«منشأ اختلافات از هوای نفس است، هرکجا اختلاف بین خودتان دیدید مطمئن باشید از هوای نفس سرچشمه گرفته است»(صحیفه امام جلد ۱۸ صفحه ۱۳۴)

۳- ارائه گزارش ماهیانه به مردم از دستاوردهای سفر استاندار به سبزوار

همانطور که در ابتدا ذکر شد حضور فعال استاندار نوید بخش و امیدوار کننده بود. اما اگر قرار است شائبه اقدامات پوپولیستی ایجاد نشود؛ فرماندار محترم می بایست ماهیانه گزارشی از روند پیشرفت پروژه ها به مردم ارائه نماید تا هم مدیران زیر مجموعه فعال تر شوند و هم مردم امیدوار تر. در غیر این صورت سابقه اینگونه وعده ها و تفاهم نامه ها در سبزوار و کل کشور کم نیست که دلخوشی کوتاه مدت و نارضایتی بلند مدت ایجاد خواهد نمود. ای کاش استاندار محترم روزشماری برای به سرانجام رسیدن توافق نامه ها تعیین می نمود.

بی تردید رفع مشکلات اقتصادی می تواند زمینه کاهش معضلات و اسیب های اجتماعی را فراهم نماید. لیکن در خصوص این آسیب ها و مشکلات پیشنهاداتی وجود دارد که انشاء الله در فرصت دیگر ضمن آسیب شناسی اقدامات مسئولین شهرستان، پیشنهادات خود را ارائه خواهم داد.

امین کوشکی ، دکتری جامعه شناسی سیاسی، هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری و رییس ستادنمازجمعه سبزوار

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *