راه آهن سبزوار ؛ وعده پشت وعده!

گزارشی درخصوص وضعیت پروژه قدیمی شهرستان

پنجم اردیبهشت امسال، در گزارشی پیگیرانه به مطالبه قدیمی مردم سبزوار درخصوص احداث  شبکه ریلی  و روند کند پیشرفت پروژه اتصال سبزوار به راه آهن تهران – مشهد پرداختیم. در این گزارش فرماندار و نماینده سبزوار در مجلس از وعده سازمان مدیریت برنامه وبودجه کشور برای  پرداخت مطالبات پیمانکار پروژه تا ۱۵ اردیبهشت خبر دادند و با گذشت این زمان، وعده سازمان برنامه و بودجه کشور محقق نشده و وعده جدیدی برای مطالبات پیمانکار داده شده است.

تکمیل پروژه راه آهن سبزوار به دلیل قرارگیری این شهرستان در مسیرعبور سالانه بیش از ۲۰ میلیون زائر و مسیر پر تردد تهران به مشهد یکی از مطالبات دیرینه مردم این منطقه به شمار می رود.

مروری بر سرنوشت نافرجام راه آهن سبزوار

طول مسیر پروژه راه آهن سبزوار ۴۵ کیلومتراست و این پروژه تا سال ۹۵ اعتبار مناسبی نداشت و از سال ۹۵ به بعد روند ساخت آن شتاب گرفت و با پیگیری مسئولان و نمایندگان وقت سبزوار در مجلس شورای اسلامی ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه درنظر گرفته شد. همچنین رئیس جمهور که در اردیبهشت سال ۹۷ به سبزوار سفر کرد، ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این پروژه درنظر گرفت اما همچنان با گذشت چندین سال آرزوی دیرینه مردم دیارسربداران بلاتکلیف مانده است. نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی که در دی سال گذشته ازپروژه زیرسازی و ایستگاه پروژه راه آهن سبزوار بازدید کرد، در جمع مسئولان شهرستانی و اصحاب رسانه وعده پیگیری برای تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبار این پروژه را داد اما این وعده هم محقق نشد.

وعده پرداخت مطالبات پیمانکار پروژه راه آهن سبزوار محقق نشد!

در گزارشهای منتشر شده رسانه ها درتاریخ ۵اردیبهشت امسال  بهروز محبی نجم آبادی، نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی و سید مجتبی علوی مقدم فرماندار سبزوار از قول سازمان مدیریت برنامه و بودجه کشور برای پرداخت ۲۰ میلیارد تومان از مطالبات پیمانکار پروژه راه آهن سبزوار تا ۱۵ اردیبهشت خبر داده بودند که با سپری شدن این مهلت یک بار دیگر وعده پرداخت مطالبات به منظور جلوگیری از توقف این پروژه محقق نشده است. فرماندار سبزوار ۴ اردیبهشت امسال گفت : ماجرای تعطیلی پروژه راه آهن سبزوار توسط پیمانکار را تکذیب کرده و گفته بود که ممکن است پیمانکار پروژه، مطالباتی  داشته باشد اما پروژه تعطیل نیست. سید مجتبی علوی مقدم اشاره کرده بود که پیمانکار در پروژه های مختلفی مشغول کار است و تجهیزات خود را جابه جا می کند اما به هیچ عنوان دلیلی بر تعطیلی این پروژه نیست.

تعطیلی پروژه راه آهن سبزوار و تعدیل حدود ۸۰ نیرو

 ایمان علوی مدیر کارگاه پروژه راه آهن سبزوار گفت : با بیان این که به دلیل پرداخت نشدن منابع اعتباری مجبور به تعطیلی پروژه شده ایم، اظهارکرد: طبق وعده ای که در گذشته داده شده، قرار بود ۲۰ میلیارد تومان از مطالبات تا ۱۵ اردیبهشت امسال پرداخت شود اما تاکنون واریز نشده است. وی افزود: هم اکنون پروژه تعطیل است و ماشین آلات در کارگاه قرار دارد و مجبور به تعدیل نیرو شده ایم. مدیر کارگاه پروژه راه آهن سبزوار با اشاره به این که مطالبات کارگران پروژه راه آهن سبزوار تا بهمن سال گذشته به همراه عیدی و سنوات پرداخت شده است و طی امسال نیز کاری انجام نداده ایم، بیان کرد: برای پروژه راه آهن این شهرستان حدود ۱۱۰ نیرو مشغول کار بودند که هم اکنون تنها ۳۰ نفر حضور دارند و به دلیل شرایط موجود و تزریق نشدن منابع ۸۰ نفر از نیروهای این پروژه تعدیل شده اند. علوی مجموع مطالبات خود در پروژه راه آهن سبزوار از دولت را حدود ۳۵ میلیارد تومان اعلام کرد وگفت: اگر این روند ادامه داشته باشد، پروژه همچنان تعطیل می ماند.

پروژه در بخش زیرسازی پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی دارد

وی تصریح کرد: هم اکنون در حال انجام تعمیرات ماشین آلات پروژه راه آهن این شهرستان هستیم ولی در صورت پرداخت نشدن مطالبات مجبور به جابه جایی ماشین آلات می شویم. مدیر کارگاه پروژه راه آهن سبزوار با بیان این که پروژه در بخش زیرسازی پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی دارد، افزود: اگر اعتباری برای این پروژه پرداخت شود، طی یک سال آینده این بخش پروژه راه آهن سبزوار به اتمام می رسد ولی اگر این وضعیت ادامه داشته باشد، نمی توانیم کاری انجام دهیم.

علوی پیگیری مسئولان شهرستان سبزوار برای تزریق بودجه به این پروژه را ضروری دانست و گفت: پس از اتمام زیرسازی، پروژه راه آهن سبزوار آماده ریل گذاری می شود.

وعده جدید برای پرداخت مطالبات پیمانکار پروژه راه آهن

بهروز محبی نجم آبادی نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در خصوص پرداخت نشدن مطالبات پیمانکار پروژه راه آهن این شهرستان در تاریخ مشخص شده، اظهار کرد: در تماس دیروز (۱۹ اردیبهشت) با آقای جغتایی معاون امور پایش سازمان برنامه و بودجه کشور، ایشان اعلام کردند که ۲۰ میلیارد تومان قول داده شده،  در هفته آینده واریز می شود. وی افزود: معاون سازمان برنامه و بودجه کشور در پیگیری های قبلی قول داده بود که تا ۱۵ اردیبهشت بخشی از مطالبات پیمانکار این پروژه را بپردازد اما محقق نشد. نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره این که اگر بخشی از مطالبات پیمانکار پروژه راه آهن سبزوار به منظور جلوگیری از تعطیلی پروژه در وعده جدید پرداخت نشود، پیگیری بعدی چه خواهد بود؟ بیان کرد: تذکر و سوال از مسئولان درباره پرداخت نشدن مطالبات پیمانکار و تعطیلی پروژه خواهیم داشت اما باید اقدامی عملی برای تکمیل این پروژه انجام شود. محبی ادامه داد:  از نظر تذکر دادن و سوال کردن از مسئولان مربوط درباره این پروژه مشکلی نداریم. وی اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه راه آهن سبزوار را ۳۰۰ میلیارد تومان دانست و بیان کرد: تنها راهکار تکمیل این پروژه سرمایه گذاری یکی از بانک هاست و راه دیگری به غیر از این موضوع نداریم و با این اعتبارات محدود دولت، پروژه به سرانجامی نمی رسد. نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در تلاش هستیم که در سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به حوزه انتخابیه، اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه راه آهن سبزوار تامین شود. بلاتکلیفی این پروژه خسته کننده شده و باید در این دوره از مجلس شورای اسلامی به پایان برسد. محبی نجم آبادی یادآور شد: در سال گذشته ۴۰ میلیارد تومان برای پروژه راه آهن سبزوار درنظر گرفته شد که متأسفانه میزان تخصیص آن کمتر از ۱۰ میلیارد تومان بوده و در بودجه امسال نیز ۴۵ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه درنظر گرفته شد. 

طلب پیمانکار پروژه راه آهن سبزوار باید پرداخت شود

علی اکبر مردی مدیر کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ کشور نیز چندی پیش در پاسخ به پیگیری های خبرنگاران گفته بود که پروژه راه آهن سبزوار هم اکنون در مجموع پیشرفت ۴۸ درصدی دارد و در بخش زیرسازی به پیشرفت ۹۰ درصدی رسیده است. وی درباره طلب پیمانکار و تعطیلی پروژه اعلام کرد که پیمانکار از سال قبل حدود ۳۰ میلیارد تومان طلبکار است و توان مالی محدودی دارد چراکه باید حقوق کارگران وهزینه ماشین آلات را پرداخت کند و زمانی که این میزان اعتبار طلب دارد، نمی تواند با حداکثر توان کار کند. مدیرکارگاه پروژه سبزوار در حالی که گفته پروژه راه آهن سبزوار به دلیل پرداخت نشدن مطالبات تعطیل شده است اما مدیر کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ کشور اعلام کرد که تنها از سرعت فعالیت پیمانکار کاسته شده است! مدیر کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ کشور تصریح کرد که از قبل از سال جدید قرار بود مبلغی به پروژه تزریق شود اما متاسفانه نشد و امیدواریم پس از این که پولی به دست ما برسد، مطالبات پیمانکار این پروژه پرداخت شود و فعالیت  اش سرعت یابد. مردی معتقد است که زیرسازی و روسازی دو بخش جداگانه پروژه است. پس از اتمام زیرسازی، روسازی پروژه انجام می شود و روسازی در شش ماه قابل انجام است و ریل گذاری صورت می گیرد. وی با بیان این که بهره برداری پروژه راه آهن سبزوار نیازمند ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار است، افزود: اگر این میزان اعتبار تامین شود، این پروژه تا پایان امسال قابل بهره برداری است و در سال گذشته نیز اگر این میزان اعتبار تامین می شد، می توانستیم این پروژه را به بهره برداری برسانیم. مردی در پایان یادآوری کرد، با توجه به این که پروژه های جهش تولید در کشور تعریف شده بود، پروژه راه آهن سبزوار در اولویت قرار نگرفت اما طی امسال در اولویت ها قرار دارد و در صورت تامین اعتبار قابل بهره برداری است.

مطالبات پیمانکار راه آهن سبزوار پرداخت نشد

سید مجتبی علوی مقدم، فرماندار سبزوار نیز درباره پرداخت مطالبات پیمانکار پروژه راه آهن این شهرستان گفت: مطالبات که براساس قول داده شده قرار بود تا ۱۵ اردیبهشت پرداخت شود، تاکنون پرداخت نشده و بنده و نمایندگان مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی پیگیر هستیم.

وی افزود: مبلغ مورد نیاز برای واریز به حساب پیمانکار این پروژه تأمین نشده و پس از مشخص شدن نتیجه، اطلاع رسانی می‌شود. / خراسان-کلاته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *