خلاصه ای از گزارش عملکرد یکساله کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان سبزوار

کمیته امدادسبزوار

محمد داورزنی، مدیریت کمیته امداد شهرستان سبزوار ضمن گرامیداشت و یاد شهیدان رجایی و باهنر وگرامیداشت هفته دولت گفت : کمیته امداد شهرستان سبزوار در یک سال گذشته به تعدادی بالغ بر ۱۱۰۰۰ خانواده نیازمند با جمعیتی حدود ۲۲ هزار نفر خدمات ارائه داده که حدود ۳۲درصد از این جمعیت مددجویان ساکن روستاهای سبزوار هستند.

محمدداورزنی مدیرکمیته امدادامام (ره) گفت : در بعد خانواری ۱۱٫۵ درصد و در بعد نفرات ۷٫۵درصد از جمعیت شهرستان تحت حمایت این نهاد قرار دارند

داورزنی،  دربحث ایجاد اشتغال و خودکفایی گفت :

از جمعیت مددجویی امداد حدود ۵۰درصد مستعد شغل پذیری بوده که امداد برای ۳۰درصد از آنها فضای اشتغال فراهم کرده است. در یک سال گذشته تعداد ۱۰۳۷ خانواده با دریافت وام جمعاً به مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد ریال موفق به ایجاد اشتغال شده اند که برای ۱۲۰۰ نفر بصورت مستقیم اشتغال ایجاد شده است. لازم به ذکر است که از محل اعتبارات تبصره ۱۶، تعداد ۸۵۸ فقره تسهیلات به مبلغ ۸۷۰ میلیارد ریال، از محل اعتبارات تبصره ۱۸، تعداد ۳۴ فقره تسهیلات به مبلغ ۷۸ میلیارد ریال، از محل منابع داخلی صندوق امداد ولایت تعداد ۱۴۲ فقره تسهیلات به مبلغ ۵۰میلیارد ریال و از محل اعتبارات هم افزایی بانک مهر ایران ۳فقره تسهیلات به مبلغ ۲میلیارد ریال پرداخت شده است.

همچنین از طریق تعامل با کارفرمایان و ارائه مشوق های کارفرمایی، برای ۲۲۷ نفر با شرایط قانون کار، کاریابی صورت گرفته و این افراد در کارگاه های مربوطه مشغول به کار شده اند.

با همکاری و تعامل با سازمان فنی و حرفه ای، برای ۱۱۳۵نفر آموزشهای لازم جهت فضای کسب و کار ارائه گردید که این آموزش ها به تفکیک برای ۲۸۳نفر با عنوان پایدارسازی طرح قبل، ۵۴۶ نفر آموزشهای فنی و تخصصی و ۳۰۶ نفر آموزشهای مقدماتی کسب و کار برگزار شد و افراد شرکت کننده مهارت های لازم را کسب نمودند.

در نهایت برای ۱۶۸۵ نفر از طریق ارائه تسهیلات، کاریابی و آموزشهای فنی و حرفه ای فرصت شغلی ایجاد شده است. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که تعداد طرح های اشتغال جاری تحت نظارت این نهاد در سال گذشته ۲۱۱۰ طرح و تعداد طرح های خارج شده از نظارت ۴۸۶۲ طرح بوده است.

در پایان سال ۱۴۰۱ تعداد ۴۶۵ خانوار از طریق اشتغال آفرینی خودکفا شده و به درآمد مستمر رسیده اند و از تحت حمایت امداد خارج شده اند.

همچنین وی درباره چگونگی روند درمان مددجویان افزود :

۳۹۰ خانواده دارای بیمار صعب العلاج نیازمند، تحت حمایت امداد قرار دارند و تعداد ۳۶ نفر از افراد دارای بیماری های خاص از حمایت های امداد بهره مند هستند. همچنین با انعقاد تفاهم نامه بین کمیته امداد و بیمه سلامت ایرانیان بالغ بر ۶۲۰۰ نفر از خدمات بیمه سلامت بهره مند شده اند. همچنین برای۱۶۵ مادر باردار و یا شیرده دچار سوءتغذیه و  ۲۳۵ کودک دچار سوء تغذیه (با معرفی مرکز بهداشت و درمان) کمک هزینه خرید اقلام خوراکی بصورت ماهانه پرداخت شده است.

توجه به عمران و مسکن در اولویت های مجموعه کاری ما است

کمیته امداد در بخش تامین مسکن مددجویان سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۳۷ مورد کمک به احداث و مقاوم سازی مسکن روستایی، تعداد ۸۷ مورد کمک به تعمیر و بازسازی جمعاً با هزینه ای بالغ بر ۷۸ میلیارد ریال اقدام نموده است. در خصوص کمک به پرداخت اجاره مسکن به تعداد ۷۴۰ خانواده جمعا به مبلغ حدود ۴٫۵میلیارد ریال کمک هزینه پرداخت اجاره مسکن مساعدت شده است.

همچنین با تفاهم نامه هایی که با ادارات مختلف منعقد شده است تعداد ۴۵۰ نفر از مددجویان این نهاد از معافیت و تخفیفاتی در زمینه های اخذ پروانه ساخت، امتیازات برق، گاز، آب و فاضلاب و … بهره مند شده اند. همچنین مبلغ ۲۰۰میلیارد ریال از طریق بانک قرض الحسنه مهر ایران، تسهیلات ساخت، بهسازی و مقاوم سازی مسکن پرداخت شده است.

محمد داورزنی، مدیریت کمیته امداد شهرستان درباره ارائه خدمات فرهنگی و آموزشی گفت :

تعداد دانش آموزان تحت حمایت این نهاد در سال ۱۴۰۱ نزدیک بر ۲۹۰۰ نفر بوده است که از خدماتی نظیر کلاس های آموزشی- تقویتی، کمک هزینه تحصیلی، مشاوره تحصیلی و … بهره مند شده اند. همچنین کمیته امداد به تعداد ۲۱۳ نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاههای شهر سبزوار خدمات ارائه داده است. تعدادی نزدیک به ۱۸۰۰ نفر از خدمات آموزش خانواده نظیر آموزش های سوادآموزی، آموزش های ویژه جوانان در آستانه ازدواج، آموزش های ویژه همسران جوان، کلاس های پیشگیری از اعتیاد و….بهره برده اند.مشاوران این نهاد نیزبه تعدادحدود۲۸۲۲ نفرخدمات مشاوره ای درزمینه های شغلی،تحصیلی،ازدواج،تربیت فرزند،خانوادگی و …ارائه داده اند.

کانون فرهنگی تربیتی شهید کرابی نیز با برگزاری کلاسهای آموزشی و اعتقادی برای حدود ۴۰۰ نفر از دانش آموزان کمک بسزایی در ارتقاء دانش و بینش و مهارت های آنان داشته است.

همچنین او ، برای امور حمایتی و توانمند سازی گفت :

در راستای کمک به امر ازدواج نیازمندان تحت پوشش این نهاد در سال ۱۴۰۱ به تعداد ۴۱۱  نوعروس و نوداماد جهیزیه و کمک هزینه جهیزیه به ارزش۷۶ میلیارد ریال اهدا شد.

در این مدت برای ۴۵۰ نفر از مددجویان واجد شرایط حق بیمه اجتماعی به مبلغ ۱۴٫۵ میلیارد ریال پرداخت گردیده است تا در آینده از خدمات بازنشستگی صندوق تامین اجتماعی بهره مند شوند. تعداد ۱۱۰۰ مورد لوازم ضروری زندگی از قبیل یخچال، بخاری، کولر و … به ارزش حدود ۱۷میلیارد ریال در سال گذشته بین افراد تحت حمایت این نهاد توزیع شد.

مدیر کمیته امداد شهرستان با اهمیت خواندن مشارکت های مردمی و مراکز نیکوکاری گفت :

واحد مشارکت های مردمی کمیته امداد یکی از مهمترین بخش های فعال این مجموعه می شود که به جذب درآمد برای این نهاد از طریق جمع آوری نذورات و کمک های خیرین می پردازد که این مبالغ جمع آوری شده تماماً در سرفصل های فوق الذکر هزینه میگردد که تعداد ۲۸ مرکز نیکوکاری کمیته امداد بعنوان بازوهای کمک رسانی به محرومین در سطح شهر مستقر و بصورت کاملا مردمی و با نظارت کمیته امداد در حال خدمت رسانی می باشند. درآمدهای این مراکز که از محل کمک خیرین می باشد، صرف رفع نیازهای نیازمندان همان محل می شود.

محمد داورزنی در پایان گفت : کمیته امداد سبزوار پذیرای کمک های شما خیرین و نیکوکاران گرامی است تا با کمک شما عزیزان بتوانیم گرهگشای مشکلات نیازمندان جامعه باشیم. شما نیکوکار گرامی میتوانید از طریق شماره تلفن ۰۵۱۴۴۲۶۲۱۵۹ از راههای کمک رسانی به نیازمندان اطلاع یابید. همچنین با شماره گیری #۰۵۱۹*۸۸۷۷* می توانید کمکها و صدقات خود را از طریق الکترونیکی اهدا نمایید. جوادباشتنی

اهم برنامه ها و طرح های سال ۱۴۰۲

  • احداث و تکمیل ۱۰۰ واحد مسکونی در مناطق محروم شهرستان به همکاری بنیاد علوی (طرح کشوری ۱۰۰۰۰واحدی)
  • احداث و تکمیل ۱۳۷ واحد مسکونی در منطقه محروم روداب و بخش مرکزی (طرح کشوری ۴۰۰۰۰ واحدی)
  • پرداخت ۱۸۰۰میلیاردریال تسهیلات اشتغال زایی در سال ۱۴۰۲ (در صورت تخصیص اعتبار ازسوی بانکهای عامل)
  • آموزش، پایدارسازی و مهارت آموزی طرح های اشتغال
  • پرداخت کمک معیشت برای جمعیت مددجویی ۱۱۰۰۰ خانواری شهرستان
  • توزیع لوازم ضروری زندگی مانند یخچال، بخاری، اجاق گاز و … جهت ۲۵۰۰ خانواده نیازمند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *