ثبت جهانی کاروانسراهای دیار سربداران زمینه ساز تقویت صنعت گردشگری

جوادباشتنی

نماینده مردم  شهرستان  های غرب خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی گفت: ثبت جهانی سه کاروانسراهای مهر، مزینان و زعفرانیه  دیار سربداران زمینه‌ساز تقویت صنعت گردشگری داخلی و بین المللی منطقه است

بهروز محبی افزود: در اجلاس امروز کمیته میراث جهانی یونسکو پرونده کاروانسراهای ایران  در مجموع ۵۴ کاروانسرای تاریخی بررسی و با تصویب اعضای کمیته در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است که از این تعداد سه کاروانسرا در حوزه غرب خراسان رضوی است.

وی تصریح کرد: مهرماه سال ۱۴۰۰ ارزیابان یونسکو سه  کاروانسرای مهر، مزینان و زعفرانیه را  که قبل تر مراحل نامزدی و انتخابی برای ثبت جهانی را  گذارنده بودند  را برای ثبت جهانی بررسی کرده بودند.

نماینده مردم غرب خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی گفت: در کنار  تلاش  میراث فرهنگی و ساکنان این سه روستا برای  پاکسازی و اقدامات  حفاظتی و مرمتی این  سه کاروانسرا،  نشست هایی نیز با مدیرکل میراث فرهنگی و وزارت میراث برگزار شده بود.

محبی افزود: همچنین در سفر مهرماه سال گذشته  وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی به سبزوار ثبت جهانی این بناها به عنوان مطالبه فرهنگی و تاریخی مردم منطقه مطرح شده بود.

وی افزود: منطقه غرب خراسان رضوی جاذبه های فراوان تاریخی، فرهنگی و طبیعی دارد که با ثبت جهانی  این  سه کاروانسرا به طور یقین زمینه معرفی و شناسایی بیشتر جاذبه های منطقه و جذب گردشگران داخلی و کشورهای منطقه بیش از گذشته فراهم می شود.

نماینده دیار سربداران در مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین توجه ویژه  به حفاظت و مرمت این آثار و نیز قرارگیری  در فهرست گردشگری جهانی از مزایای ثبت  جهانی این کاروانسرا ها به شمار می رود. جوادباشتنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *