جوادباشتنی

فرماندار “داورزن” گفت: دومین همایش ملی سربداران، اواخر آبان امسال در  این شهرستان، به عنوان خاستگاه این نهضت تاریخی مردمی برگزار می‌شود.

ایرنا  / مهدی بهادری شامگاه سه‌شنبه در نشست هم‌اندیشی برپایی این رویداد ملی افزود: یکی از رویکردهای همایش ملی سربداران در کنار جنبه های علمی و آیینی، بهره‌برداری از این ظرفیت ارزشمند به نفع مردم و نظام اسلامی است.

وی اظهار کرد: هویت سازی و هویت بخشی به خطه غرب خراسان رضوی بر مبنای قیام سربداران با بهره گیری از ظرفیت رسانه ها یکی از رویکردهای برپایی این همایش ملی است تا از این طریق ارزش های این نهضت تاریخی بیش از گذشته متجلی و موضوع سربداران تبدیل به یکی از افتخارات ملی شود.

فرماندار داورزن گفت: یکی از وجوه قیام سربداران موضوع غیرتمندی آنان در آن برهه زمانی بود که گفتند «سر به دار می‌دهیم اما تن به ذلت نمی دهیم» و در واقع آغاز قیام از یک عمل غیرتمندانه و واکنش به یک درخواست مبتذل شکل گرفت و خروش غیرت مردم، منشاء بک تحول و پیروزی شد.

بهادری افزود: در شرایطی که سال گذشته دشمن در جنگ ترکیبی موضوع خانواده و کمرنگ کردن غیرت دینی در جامعه را نشانه رفته بود یکی از وجوه نهضت سربداران موضع غیرتمندی در جامعه بوده است که تبیین این ارزشها و انتقال آن به جوانان اهمیت بسیاری دارد.

وی تصریح کرد: یکی از مواردی که در کنار همایش ملی سربداران بدان توجه می شود تقدیم “نشان سربداران” به افراد غیرتمند جهان اسلام خواهد بود که به عنوان اقدامی فرهنگی، استمرار خواهد داشت.

بهادری با بیان اینکه قیام سربداران یکی از بزرگترین سرمایه‌های فرهنگی غرب خراسان رضوی و روستای “باشتین” در شهرستان داورزن، مهد این نهضت تاریخی است، افزود: دومین همایش ملی سربداران در حوزه های علمی و آیینی برگزار خواهد شد.

بر اساس منابع تاریخی منتشره نهضت سربداران، حرکت مردمی و آزادیبخش شیعیان خراسان در قرن هشتم هجری است که در پی ۱۲۰ سال چیرگی قوم تاتار و مغول بر ایران و بسیاری از مناطق آسیا، از روستای “باشتین” در منطقه تاریخی سبزوار آن روز علیه ستم بیگانگان مغول آغاز شد.

سربداران در این چهارچوب موفق به تصرف سبزوار در سال ۷۳۸ هجری و تشکیل حکومت مستقل و مردمی شیعه به مدت حدود ۵۰ سال به پایتختی سبزوار و تثبیت اعتقادات و باورهای شیعیان دوازده امامی برای دوران های بعد در این بخش از ایران شدند که دامنه حکومت آنان تا مازندران و گرگان توسعه یافت.

قیام سربداران از آن جهت در تاریخ ایران اهمیت دارد که پس از خود سبب شورش و ایستادگی مردم در برابر حکومت مغول شد. برخی از مورخان استقرار دولت مرعشیان در مازندران را از بارزترین پیامدهای حکومت سربداران می دانند.

سربداران در مدت کوتاه حکومت خود دست به آبادانی زده و توانستند تا حد زیادی ویرانگری های مغولان را جبران کنند. آنان در پی ارتقای زندگی روستاییان و طبقه محروم بودند و به نوعی مساوات در تقسیم عواید و ثروت عمومی اعتقاد داشتند.

این نهضت به خاطر شعار فعالان آن مبنی بر اینکه “اگر توفیق یابیم دفع ظلم ظالمان کرده باشیم وگرنه سر خود را بر دار ببینیم که دیگر تحمل تعدی و ظلم نداریم” با عنوان قیام سربداران معروف و در تاریخ ایران زمین ماندگار شد./ جوادباشتنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *