استحکام‌بخشی بنای یخدان‌های تاریخی سبزوار

جوادباشتنی

حبیب پور، رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سبزوار گفت: بخشی از بنای یخدان‌های تاریخی سبزوار، در حاشیه مسیر کمربند جنوبی این شهر با هدف جلوگیری از خطر تخریب، مرمت و استحکام‌بخشی شد.

حسنعلی حبیب‌پور گفت : مرمت شکاف‌ها و ترک‌های بدنه یکی از یخدان ها با اجرای پیوندی دورجداره یخدان به عنوان کلاف محافظ، تولید خشت خام برای مرمت و بازسازی بنا، اجرای دیواره‌های خشتی و برف‌اندازهای بالایی جداره یخدان و کاهگل، چینه کاری برخی از اقدامات صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: در حاشیه کمربندی جنوبی سبزوار، ۶ یخدان وجود داشته که ۲ یخدان به صورت کامل تخریب شده و از سه موردی که در کنار هم باقی مانده اند، یکی در حال مرمت است و یک یخدان‌ دیگر نیز با فاصله یک کیلومتر از این سه یخدان، وجود دارد.

حبیب‌پور افزود: اعتبار اولیه هزینه شده برای مرمت این آثار تاریخی ۱.۵ میلیارد ریال بوده است که البته برای مرمت کامل آنها به پنج میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است.

وی گفت: پس از پایان مرمت، این یخدان‌ها قابلیت تغییر و تبدیل به سفره‌خانه و چایخانه سنتی را دارند و همچنین می توان از ظرفیت آنها در حوزه تأسیسات گردشگری برای رونق این مجموعه نیز استفاده کرد. جوادباشتنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *