بازآفرینی ۴ آیین محلی روستاهای داورزن با رویکرد حماسی در کنگره سربداران

جوادباشتنی

👤 حسین شمس آبادی، کارگردان هنری آیین های کنگره ملی سربداران گفت:

🔹۴ آیین محلی روستاهای شهرستان داورزن با رویکرد حماسی، در بخش مردمی این کنگره بازآفرینی می شود. این آیین ها شامل نخل گردانی مزینان، جشن سده چشام، سنگ زنی صدخرو و اسب چوبی باشتین است که در جریان این کنگره، با سناریویی جدید که بیشتر بر جنبه های حماسی این آیین ها تأکید دارد، به اجرا در خواهند آمد.

🔹از آنجایی که روستای باشتین داورزن اولین نقطه آغاز قیام سربداران بوده است، در جریان برگزاری دومین کنگره سربداران، قرار شد نگاه ویژه تری به داورزن و ظرفیت های ارزشمند فرهنگی و آیینی این شهرستان داشته باشیم و بنابراین ۴ آیین از روستاهای این شهرستان انتخاب شد.

🔹قرار است در جریان برگزاری کنگره ملی سربداران، هر شب به اجرای آیین های یکی از این روستاها اختصاص داده شود و در کنار آن اهالی می توانند از فرصت خوبی که با ورود گردشگران و اصحاب رسانه به روستایشان فراهم می آید، سایر ظرفیت ها و بضاعت های محلی خود مانند صنایع دستی، غذاها و خوراکی های سنتی، اماکن تاریخی و گردشگری و… را نیز، به نمایش بگذارند.

🔹در واقع برگزاری کنگره ملی سربداران، می تواند فرصت خوبی برای تبلور و رونق دوباره روستاهای تاریخی داورزن باشد. در نهایت پس از اجرای آیین های هر روستا در ۴ شب مجزا، در مراسم اختتامیه کنگره، این ۴ آیین به با یک سناریوی واحد با هم ترکیب می شوند و به اجرایی نهایی در می آیند تا نشان دهنده ظرفیت ها و ریشه های فرهنگی و تاریخی شکل گیری نهضت سربداران در دیار سربداران باشند.

🔹اختتامیه بخش مردمی کنگره ملی سربداران نیز، قرار است در روستای باشتین باشد. قیام سربداران سبزوار در قرن هشتم هجری در روستای باشتین آغاز شد و در سبزوار که به عنوان پایتخت این قیام انتخاب شد، به بالندگی رسید و توانست به یکصد سال سیطره مغولان بر بخش های وسیعی از خاک ایران، پایان بدهد.

🔹نهضت سربداران سبزوار حتی پس از فروپاشی نیز، تا مدت ها تاثیرهای عمیقی بر سایر جنبش های ملی و مذهبی آزادی خواهانه در سرتاسر ایران بزرگ آن روزگار از جمله در شکل گیری نهضت های مشابهی در کرمان، سمرقند، آذربایجان، طبرستان و…، برجای گذاشت. اولین کنگره بین المللی بزرگداشت سربداران در سال ۹۴ در سبزوار برگزار شد و اکنون دومین کنگره در شهرستان های سبزوار و داورزن برگزار می شود. جوادباشتنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *