تلفن های هوشمند دوست یا تهدید ؟

تلفن های هوشمند دوست یا تهدید ؟

 

امروزه تلفن های هوشمند یکی ازاجزای جدا ناپذیرزندگی ما شده اند .

همراهی که زندگی بدون آن برای خیلی ازافراد دشوار و یا گاهی غیر ممکن میشود. تا آخرین لحظه قبل خواب همواره درحال وبگردی هستیم و احتمالا بعد از بیدارشدن اولین چیزی است که به سراغش میرویم!

دوست کوچکی که ازبیشتراسرارما آگاه هست . عکس ها و اطلاعات شخصی مهمی را به اوسپرده ایم .

اما تا کنون به این فکر کرده اید که این دوست چقدر راز نگه دار است ؟

اسمارت فون های بدون اینترنت تقریبا بدون استفاده هستند، در واقع این اینترنت هست که به آنها معنی و مفهوم بخشیده است . همه برنامه های نصب شده روی موبایل به اینترنت دسترسی دارند و بیشتر آنها فقط به صورت آنلاین کاربرد دارند .

اما تا حالا به این فکر کرده اید که این برنامه های چه کارهایی می توانند انجام دهند ؟

اگر کمی تخصصی تر به برنامه ها نگاه کنیم ، متوجه میشویم هر برنامه موقع نصب اجازه دسترسی هایی را از ما میخواهد که با کمی دقت متوجه میشویم غیر عادی هستند .

برای مثال یک برنامه پخش موزیک را در نظر بگیرید، این برنامه قرار است فقط برای شما موزیک پخش کند ، چرا باید به گالری و عکس های شما دسترسی داشته باشد ؟ به نظر شما کمی مشکوک نیست ؟!

درهمین راستا خیلی از برنامه ها موقع نصب اجازه دسترسی به پیام ها و یا مخاطبین ما را دارند . این برنامه ها میتواند بدون اجازه ما اطلاعات محرمانه ما را دانلود کنند و از آنها استفاده کنند . از آنجایی که ما معمولا توجهی به این پیام ها نداریم ، ناخواسته اجازه میدهیم برنامه هایی که در پشت پرده آنها افراد حضور دارند به اطلاعات شخصی ما دسترسی داشته باشند و هرگاه که بخواهند از آنها استفاده کنند .

برای مثال ممکن است در حال بازدید از یک سایت باشید که ناخواسته پیامی مبنی بر به روز رسانی گوشی  و یا حذف ویروس های گوشی دریافت کنید ، دراین لحظه کافی است شما با  این درخواست موافقت کنید تا گوشی شما هک شود . این شیوه جدید ترین شیوه اخازی از کاربران تلفن همراه است که پس از نصب این برنامه ها تمام اطلاعات گوشی رمزگذاری میشود و کاربر اجازه دسترسی به تلفن خود را ندارد . این برنامه ها که باج افزار نامیده میشوند بعد از نصب با کد گذاری تمام اطلاعات از کاربر میخواهند مبلغی پول را به حساب آنها واریز کنند ، درغیر این صورت تمام اطلاعات گوشی هوشمند پاک میشوند. باج افزار ها به شدت در حال رشد هستند و روزانه تعدادی زیادی از تلفن ها در دام آنها گرفتار میشوند .

جاسوس افزارها نوع دیگرازتهدیدات تلفن هوشمند محسوب میشوند . این برنامه ها قادرند پس از نصب مخفی شوند تا کاربر نتواند این برنامه را در میان برنامه های نصب شده ببیند . این نرم افزارها میتوانند تماس های تلفنی را به صورت نامحسوس ضبط کنند ، از دوربین شما بدون اجازه فیلمبرداری یا عکاسی کنند و به همراه پیامک های شما برای شخص دیگری ارسال کنند .

شاید بهتر باشد کمی در استفاده ازاین فناوری دقت بیشتری انجام دهیم که ناخواسته راه را برای استفاده از حریم خصوصی خودمان  باز نکنیم . برای جلوگیری از این بروز این گونه تهدیدات بهتراست از نصب برنامه های مشکوک و برنامه هایی که با عناوین مختلف در گروه و کانال های تلگرام با رنگ و لعاب کاذب تبلیغ میشوند جلوگیری کنیم و برنامه هایی را نصب کنیم که از مارکت های معتبر عرضه میشوند .

 

نویسنده : رضا رحمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *