بزرگراه ابریشم زیر ذره بین مدیران شهری سبزوار


بزرگراه ابریشم زیر ذره بین مدیران شهری سبزوار

در سال های گذشته شهرسبزوار تنها از کمربند جنوبی محور تهران – مشهد برخوردار بود که پس از ابلاغ طرح جامع شهرسبزوار، احداث کمربندی اطراف شهر از حد شرق به شمال و شمال غرب در دستور کار شهرداری قرار گرفت. کمربند شرق به شمال و غرب شهر سبزوار به طول ۱۰ کیلومتر است که طی چهار مرحله بطور کامل اجرا می شود مرحله نخست احداث کمربند شرق سبزوار (بزرگراه هشت بهشت به میدان شهید حججی) بود که انجام شد. گام دوم این کمربندی بلوار ابریشم از میدان خلیج فارس تا بلوار توحید شهر است که  در آینده نزدیک به بهره برداری کامل می رسد.

در ادامه عملیات اجرایی این طرح از شمال غرب شهر تا جاده اسفراین و از این مسیر به میدان سربداران ادامه می یابد که با اجرای کامل، اطراف شهر سبزوار به مسیر کمربندی متصل می شود. از آثار مثبت ایجاد کمربندی اطراف شهر می توان به جلوگیری از حاشیه نشینی، صرفه جویی در وقت شهروندان، دسترسی آسان شهروندان به خدمات شهری، کاهش آلودگی و ترافیک داخل شهر و مصرف سوخت اشاره  کرد. در ادامه گزارشی از آخرین وضعیت کمربند محیطی شهر سبزوار را می خوانیم.

مشخص شدن مرز شهر با احداث کمربندی

معاون شهرسازی و معماری شهرداری سبزوار نیز در این خصوص با بیان اینکه طرح جامع جدید شهر سبزوار در سال ۱۳۹۱ مصوب شده و در سال ۱۳۹۳ پس از طی مراحل قانونی به شهرداری سبزوار ابلاغ شد، گفت: اولویت اصلی شهرداری سبزوار بر اساس طرح جامع جدید مشخص شدن عرض شهر است.

مرتضی احمدی افزود: مرز هر شهری برای شهروندان با احداث کمربندی مشخص می‌شود که پس‌ازاین کمربندی خارج از محدوده شهری قابل‌ مشاهده است.

وی اشاره به ‌پیش بینی چهار فاز برای احداث کمربندی محیطی سبزوار، ادامه داد: فاز نخست پروژه کمربندی شرق سبزوار از حدفاصل کمربندی جنوب (جاده تهران – مشهد) به سمت جاده قوچان به طول ۲.۷ کیلومتر است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری سبزوار بیان کرد: عملیات تملک اراضی و اجرای فاز نخست کمربندی محیطی سبزوار از یک سال و ۶ ماه گذشته آغازشده و تمامی بخش‌های فاز نخست به بهره ‌برداری رسیده است.

احمدی گفت: در فاز دوم پروژه نیز از مسیر بلوار شریعتی به سمت بلوار توحید شهر با طول ۳.۷ کیلومتر مسیر پروژه است که در این مرحله عملیات آیلند مرکزی، میخ‌ کوبی مسیر و جدول ‌گذاری آغازشده است.

وی افزود: فازم دوم این پروژه به دلیل سنگینی و حجم زیاد کار، با اولویت محور سواره جنوبی عملیات انجام شد و تمامی تمرکز ما این بود که محور سواره جنوبی دوخط ترافیک بار مشخص شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری سبزوار با بیان اینکه در فاز دوم پروژه در حال اجرای محور شمالی هستیم، ادامه داد: در این مسیر عملیات زیرسازی و آسفالت در حال اجرایی است و طی دو یا سه هفته آینده ترافیک باند شمالی ایجاد می‌شود.

احمدی بیان کرد: تقاطع کمربندی شمال شرق یا بزرگراه ابریشم به سمت بلوار شریعتی ۵۰ درصد پروژه اجرایی شده و فاز دوم پروژه به‌ زودی به پایان می ‌رسد.

وی تأکید کرد: برای جلوگیری از سردرگمی شهروندان تابلوهای اطلاع ‌رسانی محدوده شهری نصب‌ شده و برای ساخت‌وساز در خارج از محدوده شهری هیچ ‌گونه خدماتی از سوی شهرداری ارائه نمی‌شود.

طرح مطالعاتی فاز سوم پروژه درحال اجراست

معاون شهرسازی و معماری شهرداری سبزوار تصریح کرد: همچنین فاز سوم پروژه از مسیر تقاطع بلوار توحید شهر به سمت جاده اسفراین با عنوان کمربندی شمال غرب سبزوار مشخص‌شده است.

احمدی بابیان اینکه هم‌اکنون طرح مطالعاتی فاز سوم پروژه در حال اجرایی است، گفت: نقشه‌های اجرایی پروژه آماده ‌شده و نقشه‌های ثبتی و مشخص شدن مالکین در حال انجام است که پس از شناسایی مالکین تا پایان امسال فاز سوم پروژه اجرایی می‌شود.

وی افزود: برنامه ‌ریزی ‌شده که تا پایان سال آینده ترافیک دو سواره باند جنوب و شمال سبزوار در این طرح احداث شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری سبزوار بابیان اینکه فاز چهارم پروژه نیز از مسیر جاده اسفراین به سمت میدان سربداران مشخص‌شده است، ادامه داد: جاده سبزوار – اسفراین کمربندی غرب سبزوار است و ترافیک برون‌ شهری به‌عنوان مهم‌ترین تفاوت این کمربندی با دیگر کمربندی‌های محدوده شهری سبزوار محسوب می‌شود.

احمدی بیان کرد: محور سبزوار – اسفراین محل تردد بسیاری از مسافران و شهروندان است که برای فاز چهارم پروژه به هماهنگی با اداره راه و شهرسازی سبزوار نیاز داریم، به دلیل ترافیک شهری و برون‌ شهری در مسیر این کمربندی باید فاز چهارم پروژه با مشارکت اداره راه و شهرسازی سبزوار اجرایی شود.

جلوگیری از حاشیه نشینی

وی با بیان اینکه بر اساس طرح جامع سبزوار توسعه شهر به سمت شمال است، تصریح کرد: اراضی خالی در شمال شهر سبزوار باوجود کمربندی مشخص ‌شده و ساخت‌وساز باید در این اراضی تمرکز داشته باشد و از ساخت‌وساز در شرق و غرب سبزوار جلوگیری می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری سبزوار در ادامه تأکید کرد: مشخص شدن محدوده شهری با اجرای کمربند محیطی سبزوار از حاشیه نشینی در سبزوار جلوگیری می‌کند.

صرفه جویی در مصرف سوخت و افزایش سرعت انتقال

احمدی یکی از مهم‌ ترین ویژگی‌های احداث کمربند محیطی را افزایش سرعت انتقال شهروندان از یک مسیر به مسیر دیگر دانست و گفت: با تکمیل این بزرگراه پیش‌بینی می‌شود ماهیانه ۲۰۰ میلیون تومان در مصرف سوخت شهروندان صرفه‌جویی می‌شود چراکه مردم نیاز ندارند مردم به محدوده شهری بیایند و انتقال از غرب به شرق و یا از شمال به جنوب از طریق این کمربندی انجام می‌شود.

وی در پایان یادآور شد: برای اجرای چهار فاز پروژه کمربند محیطی سبزوار ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار پیش ‌بینی‌ شده که تاکنون ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

اختصاص ۱۵۰۰ تن قیر رایگان

شهردار سبزوار در همین راستا گفت: یک هزار و ۵۰۰ تن قیر رایگان امسال از سوی وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل مسیر کمربندی محیطی شمالی شهر سبزوار (بزرگراه ابریشم) اختصاص یافت که در مرحله نخست ۵۰۰ تن آن تحویل شد.

سید علی کوشکی با بیان اینکه طول بزرگراه از مسیر جاده اصلی تهران ـ مشهد تا جاده سبزوار ـ بجنورد حدود ۱۰ کیلومتر است، افزود: این کمربند در چهار مرحله به طور کامل اجرا می شود؛ مرحله نخست این کمربند در ضلع شرقی سبزوار با عنوان “بزرگراه هشت بهشت” اجرا و افتتاح شده و یک خط از مرحله دوم این کمربند نیز با عنوان “بلوار ابریشم” از میدان خلیج فارس تا بلوار توحیدشهر به بهره برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه نخستین مشکل اجرای این طرح رفع معارض و تملک زمین های آن توسط شهرداری بود، ادامه داد: عرض این مسیر با توجه به‌ بحث تأسیسات، آیلند(جدول‌کشی) و فضای سبز حدود ۳۰۰ هکتار زمین باید به شهرداری سبزوار واگذار می‌شد که وزیر راه و شهرسازی پس از جلسات متعدد با واگذاری این اراضی موافقت کرد.

کاهش بار ترافیکی درون شهری

شهردار سبزوار با اشاره به‌ اهمیت احداث بزرگراه ابریشم سبزوار برای کاهش میزان بار ترافیکی، اظهار کرد: این کمربندی در موضوع رفع معارض و در اختیار دادن اراضی به‌ شهرداری سبزوار دچار مشکل بود که با همکاری دستگاه‌های مربوطه حل‌وفصل شد.

کوشکی تاکید کرد: طرح بزرگراه ابریشم یک طرح با اهمیت است که این طرح بار ترافیکی داخل شهر را کاهش می‌ دهد.

فعالیت روزانه ۵۰ نیرو در بزرگراه ابریشم

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری سبزوار نیز با اشاره به آسفالت بزرگراه ابریشم گفت: لاین جنوبی این بزرگراه به حجم ۳۷ هزار مترمربع آسفالت شده و لاین شمالی نیز تا کنون ۲۰ هزار مترمربع آن آسفالت شده است و تکمیل آن درحال انجام است.

مجید استیری افزود: حدود  هزار مترمربع نیز آسفالت در قسمت چهار راه بزرگراه و دسترسی ها ریخته شده است.

وی با بیان اینکه برای این بزرگراه ۹ هزار متر جدول گذاری انجام شده است، ادامه داد: درحال حاضر حدود ۵۰ نفر در این بزرگراه مشغول به فعالیت هستند تا هرچه سریعتر بهره برداری کامل از آن انجام شود.

وی با اشاره به احداث ۲پل در طول مسیر بزرگراه ابریشم اظهار کرد: یک پل در ضلع جنوبی این محور با اعتبار ۲میلیارد ریال ساخته شد و احداث یک پل دیگر در ضلع شمالی با اعتبار یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال درحال انجام است.

کاهش حجم ترافیک در مواقع بحران

معاون فنی و عمرانی فرماندار سبزوار نیز در این رابطه گفت: کمربند محیطی سبزوار مانند رینگی در قسمت شمال، شمال شرقی و غربی سبزوار درحال اخداث است.

اسماعیل نصر آبادی با بیان اینکه احداث این کمربند استاندارد و دارای چندین مزیت است، افزود: کمربند محیطی سبزوار رشد حاشیه نشینی در شهرستان را متوقف می کند.

وی ادامه داد: یکی از معضلات در مواقع بحران اتصال شهر سبزوار با توحید شهر و برخی مراکز خدماتی، درمانی و بیمارستانی است که در گذشته تردد از یک مسیر صورت می گرفت و بار ترافیکی روی یک مسیر بود اما با احداث کامل این رینگ می توانیم از حداقل ۴ نقطه به نقاط مورد نظر متصل شویم.

وی با بیان اینکه با احداث کامل کمربند محیطی می توان از آن به عنوان یک کمربندی عبور مسافران هم استفاده کرد، اظهار کرد: کمربندی جنوب شهر سبزوار با توجه به موقعیت جنوب شهر و شیبی که به آن سمت وجود دارد و همچنین ضعیف بودن بافت منطقه خیلی نمی شود اقدامی انجام داد اما کمربند شمال، شمال شرقی و غربی می تواند مورد استفاده مسافران قرار گیرد.

نصرآبادی با اشاره به دیگر اهمیت احداث این کمربندی گفت: بخشی اعظمی از ساکنان توحید شهر برای رفتن به مشهد یا تهران باید از داخل شهر عبور کنند اما با کامل شدن این رینگ از کمربندی تردد می کنند و داخل شهر ترافیکی از این بابت ایجاد نمی شود.

معاون فرماندار سبزوار با اشاره به فعالیت های قابل تقدیر شهرداری و راه و شهرسازی سبزوار افزود: با احداث کمربند محیطی سبزوار بار ترافیکی درون شهری و حتی برون شهری کاهش می باید و ترافیک در کمربندی توزیع می شود

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *