عقیم سازی کود تولیدی مرغداریها در سبزوار

عقیم سازی کود تولیدی مرغداریها در سبزوار

رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار گفت:

بسیاری از بیماریهای عفونی طیور (ویروسی،قارچی،باکتریایی ،انگلی) از طریق مدفوع طیور مبتلا منتقل می شود.
خروج و حمل و نقل کود پایان دوره پرورش طیور به منظور مصارف کشاورزی و سایر موارد صنعتی یکی از راههای مهم انتقال بیماری به سایر نقاط میباشد .
دکتر ولی اله جغتایی در ادامه افزود یکی از اصول کنترل و کاهش شیوع و گسترش بیماری های عفونی طیور در بین مزارع پرورش رعایت دسنورالعمل های دامپزشکی برای عقیم سازی یا عمل اوری کود در محل مرغداری قبل از خروج و حمل ان و جلوگیری از پراکنده شدن کود درمحیط اطراف می باشد.

وی در ادامه گفت: کود موجود در مرغداری قبل از جابجایی و حمل ونقل باید درمحل مناسبی دپو و روی ان با نایلون یا لایه ای از خاک پوشیده شود تا بر اثر رطوبت موجود و تخمیر انجام شده بسیاری از عوامل بیماری زای کود ناشی از افزایش حرارت درونی دمای ۴۲ تا ۵۵ درجه سانتیگراد و مدت زمان حدود ۵ روز غیر فعال میگردد.
دکتر جغتایی اظهار کرد مسئولین مرغداریها می توانند با توجه به شرایط مرغداری خود یکی از روشهای توصیه شده برای عمل اوری و عقیم سازی کود را انجام دهند. و از کلیه مسئولین مرغداریها تقاضا می شود عقیم سازی کود تولیدی فارم خود را جدی بگیرند تا بیماریهای مانند انفلوانزای پرندگان ،نیوکاسل و … صنعت مرغداری شهرستان را تهدید ننماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *