لحظه به لحظه با قطار انتخابات در ایستگاه مردم

لحظه به لحظه با قطار انتخابات در ایستگاه مردم

پیشتر دریکی از شماره های قبلمان سرتیتری داشتیم با عنوان گام های نخست برای نشستن بر کرسی مجلس ، دراین شماره قصد پرداختن به نظرسنجی هایی داریم که مردم چه در سطح شهر، کوی وبرزن ، بازار و یا در محافل سیاسی و حتی مهمانی های خصوصی و غیرخصوصی مشغول به صحبت هستند و این روزها با نزدیک شدن انتخابات مجلس که در اسفندماه ۹۸ اتفاق خواهد افتاد را شاهد خواهیم بود که روز به روز به تب وتاب این نوع تحرکات انتخاباتی و ستادی و گفتمان ها داغ تر و نزدیک تر می شود . دراین شماره قصد داریم که بیشتر به این مهم بپردازیم . طبق نظرات و گفت وشنودهای واصله از شهروندان که از حدود سه ماه پیش کلید خورد ، واز طیف ها و سلایق مختلف اتفاق افتاده است به نتایج مطلوبی رسیدیم . این دوهفته نامه درسه مرحله جداگانه با طراحی سوالاتی که از سوی مخاطبان ومردم سطح شهر دریافت کرده بود با دسته بندی و طبقه بندی نمودن آنها آن را روی کانال خبری این نشریه بارگذاری نمود تا بتواند بهتر و موشکافانه نظرات و سلایق شهروندان را شناسایی و معرفی کند .

نظرسنجی مرحله اول که ۵ سوال با این عنوان که” در انتخابات پیش رو به چه شاخصی رای خواهید داد؟ “طرح شده بود  که به ۲ سوال آن رای و جواب بیشتری تعلق داشت . جواب شماره پنجم به این شکل بود که به چهره های جوان و مستقل رای می دهم ۳۷ درصد و به جواب سوال چهارم هم یعنی به چهره های ولایی و انقلابی رای میدهم ۲۹ درصد را کسب کردند .

نظرسنجی مرحله دوم که ۳ سوال هم تحت عنوان “درانتخابات پیش رو تا چه اندازه ای گرایش های سیاسی داوطلبان انتخابات مجلس برشما تاثیرگذاراست” مطرح شد که بیشترین رای را جواب سوم که ” اصلا ” پاسخ مخاطبان بود ۶۹ درصد وبه جواب سوال شماره اول که ” خیلی زیاد ” بود ۱۹درصد به همراه داشت .

درنهایت آخرین نظرسنجی مرحله سوم بود که ۴ سوال با عنوان” شما کدام یک از مولفه های زیررا به منظور انتخاب کاندیدای مجلس، مورد توجه قرار می دهید؟” مطرح شد که گویی برای مخاطبان خیلی مهم بود! واز درصد قابل توجهی هم برخوردارشد ، پاسخ شماره چهارم “ارائه برنامه مدون ودارا بودن شخصیت فردی” بود که ۸۰درصد رای را کسب کرد وبرای کاربران حائزاهمیت به قلمداد می آید و گویی انتخاب و مطالبه شان درانتخابات مجلس پیش رو می باشد.

  اهمیت مجلس ازنگاه امام(ره) و مقام معظم رهبری

اگر می‌خواهیم انتخاباتی سالم برگزار شود باید به صورت شفاف و اخلاقی تبلیغات را برگزار کنیم و نباید الگوی خود را رقابت‌های ناسالم در کشورهای اروپایی و آمریکا قرار دهیم زیرا آن‌ها به دنبال قدرت هستند و ما به دنبال ادای وظیفه و تکلیف هستیم.» بدون تردیدانتخاباتی بایدبرگزارشود که درشان جمهوری اسلامی باشد و در آن اخلاق مداری و دیانت حرف اول را بزند.
مجلس شورای اسلامی جایگاه نمایندگان به حق مردم است. نمایندگانی که ارکان نظام، حوزه انتخابیه و نفع مردمی که به عنوان وکیل خود به آن‌ها رای داده‌اند را در اولویت قرار دهند وبرای نفع شخصی خود و دولتی‌ها راهی مجلس نشوند.
اهمیت مجلس تا آنجاست که امام خمینی (ره) بار‌ها درباره آن سخن گفته‌اند. حضرت امام خمینی (ره) مجلس شورای اسلامی را تجلی اراده ملی و یکی از اساسی ترین نهادهای سیاسی که در راس تمام نهادهای نظام جمهوری اسلامی است و از ویژگی‌های خاص برخوردار است می‌دانند که مهم‌ترین ویژگی آن اسلامی و ملی بودن آن است. امام (ره) نه تنها مجلس را خانه واقعی ملت و تجلی اراده ملی، بلکه تعرض به آن را قبیح، بر خلاف مصلحت کشور و خلاف موازین دینی می‌دانند و می‌فرمایند: «مجلس تنها مرجعی است که برای یک ملت است. مجلس قوه مجتمع یک ملت است و مجلس از همه مقاماتی که در یک کشور هست بالا‌تر است. (صحیفه نور، ج ۱۲، ص ۱۷)
ازسوی دیگر از دیدگاه مقام معظم رهبری نیز مجلس شورای اسلامی به عنوان یک رکن اساسی است. در واقع مقام معظم رهبری همچون امام خمینی (ره)، مجلس شورای اسلامی را عصاره یک ملت می‌دانند که با نگاهی مسئولانه در برابر اسلام، انقلاب و مصالح عالیه نظام  به امور کشور بپردازند.  این نگرش در پیام‌ها و دیدارهای ایشان به مجلس و کارگزاران نظام بار‌ها مورد تاکید قرار گرفته است. ایشان در باب اهمیت مجلس شورای اسلامی می‌فرمایند: «مجلس شورای اسلامی، یک مرکز اساسی و تعیین کننده برای انقلاب است، همه سر رشته‌های امور، به مجلس شورای اسلامی بر می‌گردد.» (بیانات نظام معظم رهبری در تاریخ ۶۸/۹/۲۲)

مقام معظم رهبری درباره اهمیت جایگاه مجلس در نظام جمهوری اسلامی می‌فرمایند: «جایگاه مجلس، جایگاهی بسیار عالی برای انعکاس نظرات و اراده ملت در وضع قوانین و مقررات و رگه‌های اجرایی است.» (بیانات مقام معظم رهبری در تاریخ ۷۰/۹/۲۷)

آنچه مسلم است، شکل گیری مجلس قانون گذاری در هر کشوری نوعی توافق ملی برای اداره امور جامعه در سایه همبستگی، همدلی و همکاری است. این مفهوم در نظام مردم سالاری دینی که اتحاد از بنیادی‌ترین عناصر تشکیل و تاسیس آن بوده است اهمیت مضاعفی دارد و شرکت گسترده مردم در انتخابات به آن شکل می‌دهد. نکته مهم اینجاست که از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون یکی از اهداف اصلی استکبار جهانی دور کردن مردم از صحنه‌های انقلاب و بی‌تفاوت کردن مردم از حق تعیین سرنوشت خویش است که غرب با چنگ زدن به انواع ترفند‌ها و بکارگیری جنگ روانی و نبرد تبلیغی سعی در پیاده کردن آن دارد. اما ملت مسلمان و شریف ایران ازجمله مردم شریف دیارسربداران با حضور گسترده خود درانتخابات این دوره مجلس شورای اسلامی همچون گذشته بلکه پررنگ تروفاداری خود به نظام خویش را به اثبات خواهندرساند وبر اتحاد و انسجام آنان نیزافزوده خواهدشدواین حضورنیز گام محکم دیگری در مبارزه با استکبار خواهد بود و مردم شریف ایران از این آزمون نیز با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و رهنمود‌های امام راحل، سربلند بیرون خواهند آمد.ان شاءا…/جوادباشتنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *