تنش کم آبی و رنج وگلایه مردم از پاسخ های تکراری مسئولین!!!

یادداشت /جوادباشتنی

معمولا با توجه به فرا رسیدن فصل گرما با افت فشار آب مواجه می شویم که عمده دلیل آن مصرف زیاد آب است که این موضوع در چند روز گذشته به تکرار در روستاهای سبزوار به این هفته نامه  از طریق فیلم و پیام های مردمی گزارش شده است و خواستار رسیدگی مسئولان مربوط به این معضل هستند. اهالی روستاهای قاسمی، علی آبادسیدرحیم، ثقیه و … واقع در بخش ششتمد که فیلم ها و پیامهای کاربران را از وضعیت بی‌آبی در این روستاها را برای این هفته نامه ارسال کرده اند و گفته اند : متاسفانه هرسال با گرم‌تر شدن هوا با مشکل کم‌آبی یا در بعضی از روزها با بی‌آبی مواجه می‌شویم. مردم در این پیام ها یادآورشده اند: چندین بار در روزهای اخیر با مسئولان مربوطه ونمایندگان مجلس یازدهم هم تماس گرفته‌ایم اما تاکنون هیچ مسئولی به مشکل ما رسیدگی نکرده است و با توجه به نزدیکی فصل تابستان، از مسئولان درخواست داریم که هرچه سریع‌تر به این وضعیت نامطلوب رسیدگی کنند. یکی از اهالی این روستاها بیان کرد : آبرسانی با تانکر در روستاها به هیچ عنوان در شأن مردم نیست چرا که زمانی که آب شرب را با تانکربه روستاها می آوردند برخی از اهالی بنا به دلایلی در روستا نیستند و حداقل خواسته و امکانات مورد نیازبهره‌مندی از آب شرب و بهداشتی است که متاسفانه در برخی از ایام سال و به‌ خصوص درفصل گرما با این مشکل مواجه می‌شویم که این حق شهروندی ما نیست.

پاسخ بخشدار به دلایل بحران کم‌آبی در روستاهای ششتمد

محمد کلاته بخشدار ششتمد در پاسخ به این پیگیری‌هابه خبرنگارخراسان درباره بحران کم‌آبی در روستاهای شهرستان‌ششتمد، گفت: روستاهای بجدن، ابراهیم‌آباد، ثقیه و چشمه آوش ششتمد در روزهای اخیر و همزمان با گرمای شدید هوا دچار کم‌آبی شده‌اند. وی افزود: این روستاها در انتهای مجتمع آبرسانی ظفر قرار دارند که علاوه بر مسافت طولانی شبکه انتقال آب، منابع و مخازن آب این روستاها سنتی است. بخشدار ششتمد ادامه داد: رفع کمبود آب این روستاها نیازمند احداث منبع و مخازن آبی جدید است که در ساعات پایانی شب فرایند آب‌گیری و ذخیره‌سازی آب انجام و در طول روز استفاده شود. کلاته با بیان این‌که مشکل کم‌آبی روزهای گذشته این روستاها از طریق تانکر سیار به‌طور موقت برطرف شده است،افزود: در ابتدای هفته آینده طی نشستی با مسئولان شرکت آب و فاضلاب، چالش کم‌آبی این روستاها بررسی و برای رفع آن اقدام می‌شود . وی به روستاییان توصیه کرد که در فصل گرما علاوه بر مدیریت صحیح منابع آبی و صرفه‌جویی، از استفاده از آب شرب در مصارف دامداری و کشاورزی تا حدامکان خودداری کنند. روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب شهرستان سبزوار نیز اعلام کرد که تامین آب روستای ثقیه از مجتمع ابراهیم‌آباد بوده است لیکن به دلیل افزایش مصرف آب ناشی از افزایش دمای هوا در بخش‌هایی از روستا، کمبود آب گزارش شد که با ارسال  تانکر آب مشکل حل شد. این شرکت از تمامی مشترکان  در شهرها و روستاهای تحت پوشش تقاضا دارد درخصوص صرفه‌جویی و مدیریت مصرف آب در این روزهای گرم اقدام کنند تا همگان از آب، این امانت الهی، بهره‌مند باشند.

البته این معضل و بحران خشکسالی تنها مختص کشور و شهر ما نیست و این بحران هم اکنون دامنگیر بسیاری از کشورها شده است. روند گرمایش کره زمین به علت پخش مونواکسید کربن منجربه تغییرات آب وهوایی ونزول باران های شدید در برخی نواحی جهان، باران های متوسط در برخی نقاط دیگر و خشکسالی در نواحی وسیعی از جهان می شود. از این روخشکسالی وبحران کم آبی درغرب آسیا و خاورمیانه(شامل بخش وسیعی ازخاک ایران) دارای یک روند افزایشی طی سه دهه آتی می باشد. شیوه مدیریت منابع آب، تغییر روشهای انتقال آب ازکانالهای سنتی به کانالهای بتونی،جلوگیری ازهدررفت آب درشبکه توزیع، رفع فرسودگی شبکه و تغییرروشهای آبیاری باغ ها ومزارع وبازیافت آب فاضلاب بعنوان راه حل های کمبود آب مطرح می شوند. گرچه همه این روشها می باید مورد توجه سازمان های مسئول قرارگیرد اما تامین دراز مدت آب وفراهم نمودن امنیت آبی کشور تناقضی با اصول مدیریت پیشرفته آب و منابع آبی نداشته و لزوما” باید به موازات هم پیش بروند.

کم آبی و بی توجهی مسئولان

 البته نباید فراموش کرد که یکی ازعمده دلایل کم آبی ، حفرچاه های غیرمجاز درباغ ویلاهای اطراف شهرها و روستاهای ییلاقی است که سبزوار هم ازاین امربی نصیب نیست و خود موجب برداشت قابل توجه وزیاد آب های زیرزمینی شده است . حرص و طمع مالکان باغ هایی که جهت سیراب کردن درختان وپر کردن شکم استخرهای شنای باغ ویلا ها شده است که بتواند عطش کاذب این مالکان را از تنشان بزداید. اینجاست که این بی توجهی ها از سوی مسئولان موجب این از هم گسیختگی می شود و درنهایت دچارکم آبی و بی آبی در بیشتر روستاهای کم برخوردار می شویم که این برداشت ها دور از انسانیت است چرا که باعث یک بی نظمی در تقسیم این مایه حیات و نعمت الهی برای دیگر همشهریانمان شده ایم.

باشد که انشاا… دیگرشاهد این بی نظمی ها و بی توجه ها از سوی مردم و مسئولان نباشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *