پاسخ شهردار و اعضای شورای شهر سبزوار به سوالات اصحاب رسانه

شهردارو اعضای شوای شهر سبزوار در نشست خبری به سوالات و انتقادات اصحاب رسانه پاسخ دادند.

شامگاه پنج شنبه ۱۶ مرداد نشست خبری صمیمانه مشترک شهردار سبزوار و اعضای شورای شهر با حضور محمدیان رییس سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی و مدیر خانه مطبوعات و رسانه های استان در محل خانه تاریخی ترشیزی برگزار و شهردار و اعضای شورا به سوالات خبرنگاران در حوزه های مختلف شهری پاسخ دادند. به گزارش مدیریت ارتباطات شهرداری سبزوار : در این نشست رئیس سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی  گفت: خبرنگاران سنگر سازان بی‌سنگر هستند و باید معیارهای خبرنگاران طراز انقلاب تبیین و برجسته شود که خبرنماها جای خبرنگاران واقعی را نگیرند. عباس محمدیان افزود: امروز همسو با تحریم دشمن تحریف حقایق نیز از سوی آنها وجود دارد که یکی از وظایف رسانه‌ها تراز انقلاب مقابله با این جریان است. او تاکید کرد: رسانه‌ها تاکنون در مقابله با جریان تحریف حقایق ارزش های نظام از سوی دشمن و رسانه های غربی کوتاهی کرده اند. محمدیان تاکید کرد: سند تحول هر شهر را رسانه‌ها رقم می زنند لذا توسعه هر شهری در بخش‌های مختلف صنعت، گردشگری، اقتصاد و  فرهنگ در گرو پیوند و تعامل با رسانه ها است. او با اظهار اینکه تشویق به ترویج کار خوب در دین مبین اسلام اشاره شده اما باید مرز توهین وتهمت با انتقاد جدا باشد، بیان کرد: کانون بسیج رسانه سبزوار با هماهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفترصداوسیما و تشکل های خبری هر ماه سوژه برتر خبری را انتخاب کنند و بسیج رسانه هدایایی را اهدا می کند. در ادامه شهردار سبزوار و اعضای شورای شهر پس از استماع سوالات خبرنگاران، به آنان این چنین پاسخ دادند.

نگاهی به پروژه های در حال اجرای شهرداری سبزوار

شهردار سبزوار گفت: سبزوار به دلیل موقعیت استراتژیک خود و دارا بودن راه‌های دسترسی به بسیاری از استان‌های کشور، همچنین خط ریلی در مجاورت کمربندی سپهبد شهید سلیمانی، فرودگاه سبزوار به عنوان دومین فرودگاه استان بعد از مشهد، منابع انرژی از جمله موقعیت ممتاز خط انتقال گاز، منابع آبی مناسب که با وجود ۱۱ رشته قنات فعال در این شهر وجود دارد، نیروگاه سیکل ترکیبی برق ریوند که در ۳۵ کیلومتری غرب سبزوار در حال تاسیس است، ظرفیت‌های کشاورزی، معادن غنی سنگ های زینتی ساختمانی، نقدینگی مطلوب موجود در شهر و… برای سرمایه‌گذاری و حضور سرمایه‌گذاران در حوزه‌های مختلف را دارا می‌باشد. سید علی کوشکی افزود: سالانه حدود ۱۵ میلیون زائر از سبزوار به عنوان دروازه ورودی بارگاه منور رضوی عبور می کنند که تلاش داریم با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم، پتانسیل های گردشگری شهر سبزوار را در جهت تبدیل شدن این شهر به مقصد و هدف گردشگری تقویت کنیم چرا که این مهم می‌تواند فرصت‌های خوبی را برای سرمایه گذاری های مختلف ایجاد کند. وی ادامه داد: پروژه هایی چون مجتمع تجاری بازار ارگ امیریه با ۳۴ هزار مترمربع فضای تجاری که در حال اجراست، احیا و نوسازی بافت فرسوده در مرکز بازار سبزوار، خیابان بیهق که ابنیه و جاذبه‌های تاریخی مناسبی را در خود جای داده است از جمله پروژه‌هایی است که قابلیت جذب و مشارکت با سرمایه گذاران مختلف به ویژه سازمان همیاری را داراست. شهردار سبزوار در ادامه به تشریح طرح امیریه پرداخت و گفت: پروژه امیریه به عنوان نخستین طرح الگو و محرک توسعه در بافت فرسوده شهر سبزوار با هدف بازآفرینی و هویت بخشی به بافت قدیمی با مساحتی بالغ بر ۳٫۴ دهم هکتار در بخش مرکزی شهر در سال ۹۴ با مشارکت شهرداری و بخش خصوصی آغاز شد تا به یک بافت جدید شهری از حیث ساخت و ساز و معمار سنتی تبدیل شود. کوشکی افزود: فاز اول این پروژه یعنی، بازار بزرگ شریف در محدوده جنوب غربی میدان دروازه عراق در ۴ طبقه و مساحت حدود ۳ هزار و ۲۰۰ مترمربع قرار گرفته که با کاربری تجاری و طرحی ویژه با تلفیق معماری سنتی و نوین و استفاده از فناوری های جدید و مقاوم سازی بنا تکمیل و آماده بهره برداری شده است. وی اضافه کرد: اما ارگ امیریه با استفاده از تجارب کارشناسان و متخصصان مجرب شهرداری از سال ۹۷ با احداث یک بازار دیگر به نام بازار بزرگ بیهق در بلوک ۵ امیریه وارد مرحله جدیدی شده است. مرحله ای که سبب شده شهرداری با در نظر گرفتن شاخص هایی نظیر توجه به اقتصاد شهری و سرمایه گذاری های زیربنایی در الگوی اقتصاد مقاومتی و ارائه خدمات مطلوب تر گام ها را مستحکم تر از گذشته بردارد. کوشکی تصریح کرد: این بازار که در محدوده دروازه عراق حدفاصل خیابان های بیهق غربی و عطاملک واقع شده، دارای ۲۲ هزار متر زیر بنا  و ۵ طبقه است و هم اکنون پس از انجام تملک و بازگشایی در ضلع شمال، توانسته با شتاب عمرانی روزافزون راه تبدیل به یک بازار مدرن را در پیش بگیرد.

انجام‍ ۴۵۰ هزار متر مربع روکش آسفالت در سطح شهر سبزوار

او در ادامه در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران سبزوار مبنی بر مهمترین طرح اجرایی برای سال آینده و آسفالت معابر سبزوار گفت: سال گذشته شهرداری در حوزه مبلمان شهری، خدمات شهری و عمران توانست اقدامات قابل ملاحظه‌ای را در سطح شهر انجام دهد. سال گذشته ۳۰۰ هزار متر مربع روکش آسفالت در سطح شهر انجام شد که امسال علیرغم کمبود نقدینگی حاکم بر کشور از مرز حدود ۱۵۰ هزار متر مربع نیز گذشت. شهردار سبزوار ادامه داد : ‍طی سال اخیر طی توافق با مالکان ۱۸ نقطه کور از خیابان ها و معابر سطح شهر ، با حدود ۲۰ هزار مترمربع مساحت و اعتباری بالغ بر ۶۶ میلیارد ریال در سطح شهر سبزوار شناسایی و بازگشایی شد.

فاز سوم بزرگراه ابریشم در مرحله خاکبرداری است

کوشکی در ادامه از بزرگراه ابریشم به عنوان یک طرح مهم زیر ساختی یاد کرد وگفت:  فاز سوم بزرگراه ابریشم (شمال غرب) سبزوار به طول ۲/۷ کیلومتر در حال احداث و در مرحله خاکبرداری است. او با بیان اینکه از سال ۸۷ اقدامات خوبی در کمربند هشت بهشت و ۴ کیلومتر باقی مانده جاده ابریشم به عنوان یک طرح زیرساختی در دستور کار شهرداری قرار گرفته بود ، اظهار داشت: در دو  سال اخیر قصد اجرای دقیق قانون و تاکید بر آن بود که با حمایت های نمایندگان مردم سبزوار در مجلس ، فرماندار ویژه و اعضای شورای شهر با پیگیری هایی که از طریق وزارت راه و شهرسازی و واگذاری اراضی ملی در بزرگراه ابریشم صورت گرفت ، اقدامات موثری در این زمینه انجام شد. شهردار سبزوار با بیان اینکه ۳۰۰ هکتار از اراضی ملی به شهرداری برای اجرای این طرح واگذار شد ، بیان کرد: فاز سوم بزرگراه ابریشم که حدفاصل بلوار توحید شهر و جاده جوین-جغتای واقع شده و دارای ۲/۷ کیلومتر طول است. کوشکی با بیان اینکه برای اجرای فاز سوم تا کنون ۷۰ هزار مترمربع زمین تملک شده است، عنوان کرد: اجرای پروژه کیلومتری ۳ میلیارد تومان و تملک آن هر کیلومتر ۷ تا ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. وی با بیان اینکه تاکنون ۷کیلومتر پروژه کمربند محیطی اجرا شده است، ادامه داد: بزرگراه ابریشم یک اتفاق خوب برای توسعه شهری سبزوار است و این طرح عظیم با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان در یک برنامه زمانبندی با همت مجموعه شهرداری به اتمام خواهد رسید. شهردار سبزوار در ادامه به احداث میدان خواجه نظام الملک ، ادامه مسیر پیاده روی طراوت ، ایجاد مسیر دوچرخه سواری بزرگراه ابریشم اشاره کرد و گفت: در این راستا در حوزه سلامت شهروندان با احداث ۱۰ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری و پیاده روی در مجموعه اقدامات خوبی در حوزه سلامت شهروندان و ایجاد شور و نشاط آنان انجام داده‌ایم. کوشکی همچنین از عمارت ایرانیان به عنوان یک طرح خوب گردشگری ، احداث پارک بانوان در توحید شهر ، بهسازی و نوسازی استخر ناوی ، اجرای ۳۰۰ عنوان برنامه فرهنگی ، احداث ۱۴ مرکز پایگاه آموزش شهروندی و مهارت های زندگی و… را از دیگر طرح های شهرداری در سال ۹۸ بیان کرد. وی در ادامه اظهار کرد: در شهر ۲۵۰هزار نفری سبزوار، تردد حدود ۱۲۰ هزار خودرو سواری و ۱۲۰ هزار موتورسیکلت از یک سو و گسترش حاشیه نشینی از سویی دیگر بعضا مشکلاتی را از این حیث در سال های اخیر بوجود آورده بود. از این رو تنها راه برون رفت از این دست مشکلات احداث رینگ اصلی شهر و کمربند های شمال شرق و شمال غرب بود. شهردار سبزوار ادامه داد: تیم شهرداری علیرغم رکود ساخت و سازها و درآمدهای پایدار شهری، اما با اولویت قرار دادن این مهم با تلاش مضاعف احداث میدان خلیج فارس و بلوار شهید حججی را برای تکمیل این طرح آغاز و به سرانجام رساند تا گام ها برای تکمیل کمربندی های سبزوار محکم تر برداشته شود. کوشکی در پاسخ به سؤالی درباره مصوبه شورای اسلامی این شهر برای نام‌گذاری خیابانی در سبزوار به نام «کلیدر» گفت : تا کنون، مصوبه‌ای از سوی هیئت تطبیق در این باره به شهرداری ارسال نشده است. او گفت: اگر هم این مصوبه ارسال شده، به شورای شهر فرستاده شده و به شهرداری ارسال نشده؛ شهردار سبزوار در عین حال تأکید کرد اگر مصوبه‌ای در این خصوص به شهرداری ارسال شود، حتماً اجرا خواهد شد.

لزوم ایجاد پارک جامع بانوان در سبزوار

عضو شورای اسلامی شهر سبزوار در پاسخ به سؤالی درباره مصوبه شورای فرهنگ عمومی شهرستان درباره ممنوعیت دوچرخه‌سواری زنان و زیرساخت‌های شهری برای زنان، گفت که زیرساخت‌ها گاهی حتی برای قدم‌زدن یک زن هم فراهم نیست. زهرا بخشی افزود: او درباره پارک بانوان توحیدشهر هم گفت که این پارک، آماده افتتاح بود اما شیوع کرونا، باعث شد افتتاح آن به تأخیر بیفتد. او بیان کرد: بخشی از اختصاص مکان‌هایی مثل استادیوم شهید خوش‌بین و پارک بانوان در ساعاتی خاص برای دوچرخه‌سواری زنان انتقاد کرد. او از از برداشتن حصار پارک بانوان نیز انتقاد کرد. او همچنین خواستار احداث «پارک جامع بانوان» و فراهم‌کردن فضایی برای استفاده زنان از نور آفتاب در جامعه اسلامی شد.

زیرساخت های سبزوار براساس سه یا چهار طبقه تعریف شده نه هشت طبقه

رئیس شورای اسلامی شهر سبزوار نیز در این نشست گفت: فرماندار اعلام کرده که افزایش جریمه‌ طبقات از طبقه ششم به بعد، جزء سیاست‌های دولت نیست. علی‌‌اصغر محمدی درباره زیادبودن طبقات ساختمان‌ها در سبزوار افزود: زیرساخت شهر سبزوار، بر اساس سه یا چهار طبقه تعریف شده نه هشت طبقه. او بیان کرد: در سال دوم پنجمین دوره شورای اسلامی شهر سبزوار، از سوی این شورا، لایحه‌ای برای جریمه افزایش طبقات از طبقه ششم به بعد، ارائه شده اما فرمانداری «به این بهانه که این، دخالت در طبقه ششم و هفتم بر خلاف طرح تفضیلی است» لایحه را رد کرد. وی همچنین گفت: فرماندار ویژه سبزوار اعلام کرده که علت رد این لایحه، این بوده که افزایش قیمت به این شکل نبوده است. در ادامه آرمین نایب رییس شورای شهر و مقصودی رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر از اعضای شورا هم به سوالاتی در خصوص ساماندهی زباله گردها و راه اندازی خانه های مهارت و آسیب شناسی ونامگذاری خیابان و یا میدانی به نام خبرنگار پاسخ دادند.  گفتنی است در پایان این نشست با اهدای لوح وهدیه از خبرنگاران مکتوب، تصویری وفضای مجازی قدردانی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *