۴هزار سبزواری گرفتار خزان «گلستان»

بهسازی محله فرسوده کوی گلستان سبزوار با ساختمان های ناایمن همچنان معطل ابلاغ طرح از سوی میراث فرهنگی استان است

 بهسازی محله قدیمی و فرسوده کوی گلستان سبزوار با جمعیت چهار هزار نفری و وجود ساختمان های ناایمن و خطرناک به دلیل ابلاغ نشدن طرح از سوی میراث فرهنگی خراسان رضوی همچنان بلاتکلیف مانده است.  در هسته مرکز شهر سبزوار محله ای قدیمی به نام کوی گلستان با وسعت حدود هفت هکتار قرار گرفته که چهار هزار نفر در این محله ساکن هستند اما این محله قدیمی تنها نامش گلستان است و ساکنان این محله با وجود حفظ فرهنگ و آداب و رسوم همچنان با مشکلات دست وپنجه نرم می کنند. در بازدید از این محله  ساختمان های فرسوده و  مخروبه ساکنان به چشم می خورد که می تواند در کوچک ترین حادثه ای جان  آن ها را به خطربیندازد ،  مشاغلی همچون خراطی و آهنگری نیز جزو جاذبه های  این محله قدیمی است که تولیدات آن ها علاوه بر تامین نیاز شهر سبزوار به سراسر کشور ارسال می شود. بحث بازسازی و بازآفرینی کوی گلستان در سال های اخیر به دلیل این که این محله از سوی میراث فرهنگی به عنوان محله تاریخی و فرهنگی اعلام شده ، همچنان بلاتکلیف مانده  است.

 بافت کوی گلستان ناایمن و خطرناک است

حسن سیمایی نماینده اهالی کوی گلستان با بیان این که از سال ۸۶ با مدارک موجود در ادارات شهرستان سبزوار پیگیر مشکلات این محله هستیم و تاکنون برای این محله کاری انجام نشده است، افزود: مسئولان مانند توپ فوتبال اهالی این محله را پاس می دهند و سازمان ها یکدیگر را متهم به کم کاری در کوی گلستان می کنند. وی عمده ترین مشکل این محله را بافت فرسوده و ناایمن منازل مسکونی اهالی دانست و گفت: چندین سال پیش مهندسان مجرب در این باره نظریه دادند که  بافت کوی گلستان باید کاملا تخریب و مجدد ساخته شود زیرا  یک بافت خطرناک است . حدود چهار روز پیش به دلیل این که زیر زمین کوی گلستان خالی و قنات است، یکی از ساکنان محله با ریزش ساختمان در چاه سقوط کرد و با کمک آتش نشانان از مرگ نجات یافت. سیمایی با ابراز نگرانی از وضعیت بحرانی ساختمان های ناایمن اهالی، بیان کرد: بیش از ۹۰ درصد منازل کوی گلستان سبزوار در حال تخریب است و اگر مسئولان شهری و استانی از نزدیک منازل این محله را ببینند از وضعیت فعلی متعجب می شوند و کسانی که وضعیت مالی بهتری داشته اند از کوی گلستان خارج شده اند.

وی با بیان این که چند بار پیشنهاد دادیم که اگر مسئولان شهری می خواهند کاری انجام دهند، باید بازار محله ما را به بازار سرپوش سبزوار متصل کنند، تصریح کرد: این اقدام سبب می شود کسب و کار ما رونق بیشتری پیدا کند و اگر محصولات ما به تهران یا مشهد ارسال نشود، کسب و کاری نداریم.  نماینده اهالی کوی گلستان با اشاره به سایر مشکلات این محله، گفت: از نظر فاضلاب مشکلات بسیاری داریم و به هیچ عنوان شبکه فاضلاب محله استاندارد نیست و در برخی  ایام فاضلاب  سرازیر می شود. سیمایی به نبود خانه بهداشت و فضای ورزشی با وجود جمعیت چهار هزار نفری در این محله نیز  اشاره کرد.

 میراث فرهنگی مهم تر است یا جان مردم کوی گلستان؟

وی در پاسخ به این سوال که در ماه های اخیر چه پیگیری های برای رسیدگی به مشکلات اهالی انجام داده اید؟ افزود: چندین جلسه با شهردار سبزوار داشته ایم و اعلام شده می خواهیم برای محله کوی گلستان اقدامات عملی انجام دهیم اما متاسفانه اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی  روی این محله دست گذاشته و این جانب از مسئول میراث فرهنگی استان می پرسم که اگر محله به لحاظ میراث فرهنگی دارای ارزش است، جان اهالی کوی گلستان مهم تر است یا میراث فرهنگی؟  نماینده اهالی کوی گلستان  ادامه داد: درخواست داریم که نشستی با حضور نمایندگان اهالی کوی گلستان با مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی داشته باشیم.  سیمایی تاکید کرد : از مدیرکل میراث فرهنگی استان خواهش می کنم وضعیت محله کوی گلستان را با  ابلاغ نکردن طرح رها نکنند . وی با اشاره به قرارگیری بنای تاریخی سرای معمارزاده در این محله، گفت: مشابه معماری این بنا در کشور وجود ندارد اما به دلیل بی توجهی میراث فرهنگی تخریب شده و کاملا از بین رفته است.

 طرح میراث فرهنگی استان برای کوی گلستان همچنان ابلاغ نشده است

محسن برآبادی مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار درباره مشکلات کوی گلستان به خراسان رضوی گفت: پارسال توافق نامه ای بین میراث فرهنگی استان، شهرداری سبزوار و اداره کل راه و شهرسازی استان منعقد شد که در این تفاهم نامه سه جانبه اعتباری درنظر گرفته و طرح مطالعاتی برای کوی گلستان تهیه شود تا براساس آن اقداماتی صورت گیرد اما تاکنون این طرح مطالعاتی انجام نشده است. وی افزود: شهرداری سبزوار معتقد است که مشکلات کوی گلستان باید رسیدگی شود و طرحی برای بازسازی میدان مرکزی کوی گلستان آورده شده که در ۱۰ روز آینده در شورای راهبردی پایگاه میراث فرهنگی سبزوار بررسی می شود. وی درباره ابلاغ نشدن طرح میراث فرهنگی استان برای این محله، بیان کرد: دانشگاه حکیم سبزواری شرح خدماتی براساس توافق نامه تهیه کرد که به اداره کل میراث فرهنگی استان ارسال شد اما متاسفانه اداره کل میراث فرهنگی استان شرح خدمات در این محله را تایید نکرد و اعلام شد میراث فرهنگی استان خودش شرح خدمات می دهد اما تاکنون اقدامی از سوی اداره میراث فرهنگی استان صورت نگرفته است. برآبادی درباره فرسودگی منازل این محله، تصریح کرد: در بافت های تاریخی مالکان منازل مسکونی درخواست نوسازی منازل را ارائه می دهند و ما هم ضوابط لازم را به مالکان اعلام می کنیم ، تاکنون یک مورد هم از کوی گلستان درخواست نوسازی نداشته ایم و براساس طرح بافت تاریخی نوسازی منازل فرسوده کوی گلستان امکان پذیر است. وی در خصوص دلایل اهمیت کوی گلستان و ورود میراث فرهنگی به این محله، گفت: این محله به لحاظ معماری، فرهنگی، قومیت و صنایع بومی حائز اهمیت است و ساکنان این محله دارای فرهنگ و قومیت خاصی هستند که می تواند جاذبه گردشگری باشد. مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار با بیان این که معماری محله دست نخورده باقی مانده و مداخله ای انجام نشده است و می تواند با به سازی به بافت تاریخی ارزشمندی تبدیل شود، افزود: همچنین به لحاظ صنایع دستی و هنرهای بومی می تواند جاذبه گردشگری مهمی در مرکز شهرباشد بنابراین نمی توان براساس تمام شرح خدمات و راهبردها کاری کرد و باید مشاوری گرفت تا براساس فرهنگ، مطالعات اجتماعی و قومیتی طرح تعریف شود. برآبادی تاکید کرد: اگر شهرداری سبزوار به صورت موردی برای اجرای خدمات شهری در کوی گلستان ورود  کند، در شورای راهبردی پایگاه میراث فرهنگی سبزوارتصویب می کنیم.

شهرداری سبزوار کوچه های کوی گلستان را  روکش آسفالت کرد

سید علی کوشکی شهردار سبزوار چندی پیش در حاشیه بازدید از روند اجرای عملیات روکش آسفالت کوچه های محله گلستان اعلام کرد که عمده درخواست و مطالبه اهالی کوی گلستان روکش آسفالت و جدول گذاری معابر و کوچه های این محله بود که پس از بررسی های لازم، اجرای عملیات آسفالت ریزی در دستور کار مدیران شهرداری قرار گرفت./میلاد کلاته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *