سبزوار به شبکه ریلی کشور متصل نشد!

با وجود گذشت ۱۲ سال از کلنگ زنی پروژه راه آهن سبزوار-سلطان آباد

میلاد کلاته
با وجود گذشت ۱۲ سال از آغاز عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن سبزوار به طول ۴۵ کیلومتر، انتظار مردم این شهرستان برای برخورداری از شبکه ریلی به سرانجام  نرسیده است. برخورداری مردم از خدمات ریلی در کنار  زیرساخت‌های دیگر همانند جاده  و فرودگاه،  یکی از مهم‌ترین نیازها محسوب می‌شود.
شهرستان سبزوار، به عنوان یکی از  شهرستان‌هایی  که در مسیر تشرف زائران  امام رضا(ع) به مشهد قرار دارد، از زیرساخت‌های  ریلی بی‌بهره است. با توجه به آمار بالای تلفات جانی در جاده‌های مواصلاتی کشور، وجود شبکه‌های ریلی برای تردد مردم می‌تواند از میزان تلفات در جاده‌ها بکاهد؛ متاسفانه طی  ۱۸ ماه اخیر ۴۳ نفر از هموطنان‌مان در محور سبزوار – شاهرود و ۳۹ نفر دیگر در محور سبزوار – جوین حوزه استحفاظی شهرستان سبزوار بر اثر سوانح جاده‌ای جان خود را از دست دادند.

 اتمام پروژه راه‌آهن سبزوار یکی از مطالبات  قدیمی  مردم این منطقه است و با وجود این‌که از سال ۱۳۸۷ روند اجرایی آن آغاز شده اما تاکنون انتظار مردم این شهرستان برای برخورداری از راه‌آهن به پایان نرسیده است.


 اعتبار ۱۰۰ میلیاردی رئیس‌جمهور برای راه‌آهن سبزوار
در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ که رئیس‌جمهور به شهرستان سبزوار  سفر کرده بود، تکمیل پروژه راه‌آهن سبزوار به عنوان مطالبه دیرینه  مطرح ‌شد‌ که با پیگیری‌های صورت‌گرفته ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اتمام پروژه درنظر گرفته شده است. پس از سفر رئیس‌جمهور به سبزوار، آخوندی وزیر وقت  راه و شهرسازی در مرداد سال ۱۳۹۷ به منظور بازدید از پروژه راه‌آهن به این شهرستان سفر کرد و پس از بازدید از روند پروژه راه‌آهن سبزوار در جمع خبرنگاران اعلام کرد: این پروژه تا سال ۱۳۹۵ اعتبار جدی نداشت و با آن اعتبار کار خاصی انجام نشده بود. وزیر سابق راه و شهرسازی در ادامه گفت که پروژه راه‌آهن سبزوار از سال ۱۳۹۵ فعال و در سال ۱۳۹۷ به میزان ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه در نظر گرفته شده است.


پیشرفت ۸۴ درصدی پروژه راه‌آهن سبزوار در حوزه زیرسازی
سرپرست فرمانداری سبزوار درخصوص  وضعیت پیشرفت  پروژه راه‌آهن سبزوار گفت: این پروژه از سال ۱۳۸۷ آغاز شد اما روند اجرایی آن از سال ۱۳۹۲ بوده و در اوایل پروژه پیشرفتی نداشته است. حسین شاد افزود: پروژه راه‌آهن در مسیر و ایستگاه در حال اجراست و در بخش زیرسازی پیشرفت ۸۴ درصدی دارد و روسازی نیز هنوز انجام نشده است. وی با بیان این‌که ابنیه فنی تا کیلومتر ۴۲ مسیر راه‌آهن اجرا شده است و به نظر می‌رسد که با این روند تا اوایل سال آینده اقدامات باقی‌مانده در مسیر راه‌آهن سبزوار به پایان می‌رسد، افزود: خرید ریل برای پروژه راه‌آهن سبزوار انجام شده است و در بحث ریل‌گذاری نیاز به پیمانکار دارد. سرپرست فرمانداری سبزوار با تاکید بر ضرورت تخصیص کامل اعتبارات برای تکمیل این پروژه، ادامه داد: با توجه به این‌که راه‌آهن یکی از مطالبات دیرینه مردم است، برای تکمیل پروژه به تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات نیاز است تا  در ابتدای سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد. شاد تصریح کرد: چندین‌بار قول‌هایی برای افتتاح پروژه راه‌آهن داده شده است و از دولت و نمایندگان مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی انتظار داریم که اعتبار موردنیاز برای تکمیل پروژه درنظرگرفته شود. وی یادآور شد: در شرایط فعلی راه‌آهن سبزوار به صورت آنتنی درنظرگرفته‌شده و در طرح کلی آن باید به راه‌آهن سراسری کشور و راه‌آهن جنوب متصل شود. نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی نیزدرباره روند اختصاص اعتبار پروژه راه‌آهن ، گفت: امسال به طور کامل تزریق اعتبار برای پروژه راه‌آهن سبزوار انجام نشده است. علی اصغر عنابستانی با اشاره به این‌که پروژه راه‌آهن سبزوار دارای سه بخش زیرسازی، ریل‌گذاری و ایستگاه است، افزود: در بخش زیرسازی ، اکنون پیمانکار پروژه در حال انجام  کار است و تقریبا حدود ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و هنوز برای تکمیل این بخش به ۸۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز است و دولت تقریبا هیچ اعتباری برای این بخش پروژه نگذاشته است. وی ادامه داد: بخش بعد آن که ریل‌گذاری پروژه راه‌آهن است، هنوز آغاز نشده و بخش ساخت ایستگاه پروژه راه‌آهن سبزوار نیز توسط شرکت بتن و ماشین  قدس رضوی در حال ساخت است. نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این سه بخش پروژه راه‌آهن نیازمند تزریق اعتبار است تا پروژه به سرانجام برسد.وی تصریح کرد: راه‌آهن سبزوار به شکل آنتنی یا همان دستک ۴۵ کیلومتری است.


وزیر راه و شهرسازی قول داده که نمی‌ گذاریم پروژه راه‌آهن سبزوار متوقف شود
عنابستانی در پاسخ به یکی ازسوالات درباره این‌که چه پیگیری‌هایی در ماه‌های اخیر برای پروژه راه‌آهن سبزوار انجام داده‌اید، گفت: وزیر راه و شهرسازی قول داده که نمی‌گذاریم پروژه راه‌آهن سبزوار متوقف شود؛ وضعیت مالی دولت مطلوب نیست اما مکاتبات و جلساتی با وزیر داشته‌ایم. وی افزود:  وزیر راه برای پیمانکار زیرسازی و ایستگاه راه‌آهن سبزوار مکاتباتی با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور داشته و تقاضای اعتبارات را مطرح کرده  است و بخشی از اعتبار موردنیاز در ماه‌های پایانی فعالیت دولت محقق می‌شود. عنابستانی با بیان این‌که عدم تزریق اعتبار دولت تنها در مورد پروژه راه‌آهن سبزوار نیست بلکه با وضعیت اعتباری در سال جاری تقریبا تمامی پروژه‌های عمرانی به صورت نیمه فعال درحال انجام است، تصریح کرد: تقریبا اکثر پروژه‌های عمرانی دولت تعطیل است و شاید باید به دولت حق بدهیم؛ به دلیل مشکلات  اقتصادی و تحریم‌ها و کرونا دولت  تمام توان خود را روی مدیریت وضعیت جاری کشور گذاشته است. وی تاکید کرد: پیگیر هستیم که در باقی‌مانده سال ۹۹ پروژه تعطیل نشود و در بودجه سال آینده نیز اعتباری در نظرگرفته شود تا پایان سال ۱۴۰۰ پروژه به سرانجام برسد.


پیشرفت ۵۰ درصدی پروژه ساخت ایستگاه اصلی راه‌آهن سبزوار
فرجام، مدیر پروژه  ساخت ایستگاه راه‌آهن سبزوار نیز درباره وضعیت این پروژه گفت: عملیات کلنگ‌زنی این پروژه در اردیبهشت سال گذشته انجام شد و در مرداد سال گذشته پس از تحویل زمین وارد فاز اجرایی شده است. وی با بیان این‌که ایستگاهی که برای راه‌آهن سبزوار پیش‌بینی‌شده به لحاظ متراژ  زیربنا و ضوابط معماری متناسب با استانداردهای خوبی است، افزود: در پروژه ایستگاه راه‌آهن تعدادی ساختمان جانبی از جمله سوزنبانی، انبار، آتش‌نشانی و پست‌های برق درنظر گرفته‌شده  اما اراضی مورد نیاز آن هنوز به ما تحویل داده نشده است. مدیر پروژه ایستگاه راه‌آهن سبزوار ادامه داد: بحث تملک و ارزیابی اراضی برای ساختمان‌های جانبی پروژه در دست انجام است. فرجام‌طلب بیان کرد: به دلیل این‌که محل ساخت ساختمان اصلی ایستگاه در محل فعلی نبوده و دچار تغییر شده است ، در جانمایی جدید برای رساندن به کدهای ارتفاعی مدنظر، عملیات خاکی زیرساختمان اصلی به میزان ۱۵ هزار متر مکعب انجام شد. وی اجرای عملیات اسکلت ساختمان ایستگاه اصلی به مساحت چهار هزار متر مربع، احداث کانال انرژی، ساختمان‌های نگهبانی، اتمام عملیات گریدینگ محوطه و ساختمان‌های موتورخانه را از دیگر اقدامات انجام‌شده در این پروژه طی یک سال اخیر دانست. مدیر پروژه ساخت  ایستگاه راه‌آهن سبزوار با اشاره به پیشرفت ۵۰ تا ۶۰ درصدی پروژه  ساختمان ایستگاه راه‌آهن سبزوار، بیان کرد: اگر بودجه موردنیاز به پروژه تخصیص یابد، تمام تلاش بنده و همکارانم این است که پروژه تکمیل و آماده بهره‌برداری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *