خسارت ۱۳۰۰میلیاردی کرونا به اصناف سبزوار

به گزارش هفته نامه هفت قلم سبزوار: ویروس کرونا تاثیر زیادی بر بخش های مختلف جامعه گذاشت اما ملموس ترین این آسیب در بخش اصناف رخ داد چنانکه  واحدهای صنفی فراوانی در معرض زیان اقتصادی جدی  قرار گرفته اند آنها اکنون برای گذر از این بحران اجتماعی و اقتصادی چشم انتظار حمایت دولت  وهمراهی نهادهای مختلفی همچون تامین اجتماعی، اداره دارایی و بانک ها هستند. بدین منظور نشستی در فرمانداری سبزوار با حضور مدیران دستگاههای اجرایی ، روسای بانک ها و اتاق اصناف برگزار شد که ضمن بررسی آخرین مشکلات صنوف راهکارهای برای رفع این مشکلات اندیشده و عملیاتی شود.

کرونا، افزون بر ۱۳۰۰ میلیارد ریال به اصناف سبزوار زیان زد

رییس اتاق اصناف سبزوار گفت: به واحدهای صنفی این شهرستان بر اثر شیوع بیماری کرونا به ویژه طی چهار مرحله محدودیتهای کرونایی سالجاری ۱۳۰۰ میلیارد ریال خسارت زده شد که عمده خسارت این واحدها مربوط به پرداخت اجاره، مالیات، بیمه و قبوض خدماتی بوده است. علی کیانی افزود: بیشترین زیان ناشی از ویروس کرونا به بدنه اصناف وارد شده است چنانکه چند مرحله تعطیلی صنوف و رکود مضاعف بر بازار شرایط را برای واحدهای صنفی دشوار کرده است. وی تصریح کرد: با وجود اینکه حدود ۷۰ درصد واحدهای صنفی سبزوار مستاجر هستند و  گرفتار مشکلات  اجاره بها، حقوق نیروهای کار و بیمه بودند اما  هر زمان که  اعمال محدودیت های کرونایی از سوی ستاد ملی اعلام می شد  اتاق اصناف با همراهی دستگاههای اجرایی شهرستان با  خواهش و التماس  همکاران صنفی خود را ملزم به تعطیلی می کرد  و در مواردی نیر همسو با مدیریت شهرستان  تذکر واخطار به صنوف متخلف داده شد.

یک هزار واحد صنفی سبزوار تغییر شغل دادند

رییس اتاق اصناف سبزوار گفت: بر اثر مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا،  حدود یک هزار واحد صنفی این شهر تا مرز ورشکستگی پیش رفته و عمده آنها  انصراف شغلی تا تغییر شغل  داده اند از طرفی ۲هزارو ۴۰۰ واحد صنفی  مربوط به  بانوان است که با توجه به فشار مالی به اتحادیه ها مراجعه و متقاضی دریافت تسهیلات و رفع مشکل هستند. کیانی افزود: اصناف سبزوار با  وجود گذشت ۱۱ ماه از شیوع کرونا همچنان درگیر مشکلات مختلفی هستند. انتظارمی رود  مدیران عامل روسای بانکها به  کمک اصناف بیایند و براساس اختبارتی که دارند  جهت رفع مشکلات اصناف تلاش کنند . وی تصریح کرد: طی چهار سال گذشته  فشار زیاد روی اصناف بوده و  در پی  افزایش نرخ ارز، عمده اصناف ضعیف شده و  نتوانستند خود را  با شرایط تورمی همراه کنند  و کمتر از  10 درصد  صنوف با این شرایط همراه شدند  لذا مابقی فروشگاهها  خالی تر شد و پس از سه سال  رکود تورمی،  ویروس کرونا نیز  از راه رسید وعرصه را بر اصناف سخت تر کرد. در ادامه این جلسه : حدود ۵۰ گروه شغلی اصناف در ردیف تسهیلات حمایتی دولت برای صاحبان کسب و کارهای آسیب دیده از شیوع کرونا هستند اما این تسهیلات ناچیز و قابل توجه نبوده  است. از طرفی تنها  دو ماه حق بیمه اصناف به تعویق اقتاده که موثر نبوده  و با توجه به اینکه آبروی اصناف  درخطر است لذا مدیران شهرستان بر مبنای اختیاراتی که دارند در تعامل  با بانک ها  تلاش کنند  میزان  تسهیلات بیشتری را  در اختیار اصناف قرار دهند تا به رونق کسب و کار آسیب جدی وارد نشود. وی افزود: اصناف سبزوار را حدود  20 هزار واحد صنفی و ۴۱ اتحادیه تشکیل می دهند که شهرستانهای  داورزن، خوشاب و  ششتمد نیز بوسیله  نمایندگی  اتاق اصناف سبزوار اداره می شوند چناکه ساماندهی و نظارت بر عملکرد  آن واحدهای صنفی وظیفه اتحادیه ها و  برخی دستگاههای ادارای است. وی تصریح کرد: سبزوار شهری تجاری و دومین تشکل صنفی بلحاط جمعیتی پس از مشهد در منطقه شرق کشور است سبزوار از قطب های تولید  زعفران، پسته، پنپه ، گیاهان دارویی،  گندم و  جو،  شیلات و مرغ در خراسان رضوی است همچنین در بخش  سنگ های قیمتی،  فرش دستباف و  شیرینی خانگی نیز ظرفیت مناسبی دارد  که تاکنون از این  ظرفیت  به نحو مطلوب استفاده نشده است که می توان با بهره مندی از نقدینگی بالای شهرستان در تعامل با مرکز استان و تهران به سمت و سوی رونق بازار حرکت کرد.

سطح ارتقای مدرک تحصیلی در اصناف سبزوار

رادمنش ، مسئول فرهنگی اصناف سبزوار گفت: ۲ هزار واحد صنفی بنک دار وعمده فروش در شهر سبزوار فعال است که  فرایند توزیع  کالا را  در سطح استان وفراتر از منطقه  بر عهده دارند که علاوه بر  ارزش افزوده برای  شهرستان ، اشتغالزایی خوبی نیز ایجاد کرده اند.  رادمنش افزود: بنا به برخی از مشکلات، برخی نخبگان صنفی سرمایه دار سبزوار به شهرستانهای مجاور، مشهد و تهران مهاجرت کرده اند که در صورت حمایت دستگاههای اداری  و بازگشت آنها منجر به رونق کسب وکار در این شهر ستان می شود. وی تصریح کرد: وجود ۲۰ هزار واحد صنفی و ایجاد ۶۰ هزار اشتغال در شهر سبزوار و همچنین سالانه ۲۰۰ هزار میلیارد ریال  گردش مالی بیانگر اهمیت اصناف است چنانکه ۴۷ درصد شاغلان را این بخش تشکیل می دهد. مسئول فرهنگی اتاق اصناف سبزوار گفت: همچنین ۲۵ درصد متصدیان صنفی طی  سالهای اخیر دارای مدارک دانشگاهی از کارشناسی تا دکترا بوده اند. چنانکه حدود پنج هزار واحد صنفی سطح شهر دارای مدارک دانشگاهی هستند که افتخاری برای این مجموعه است و منجر به رونق مدیریت بهتر کسب وکار در اصناف می شود.

اصناف وکسبه سیبل مقابل کرونا قرار گرفتند

عضو هیات رییسه اتاق اصناف سبزوار نیز گفت : اصناف و کسبه سیبل مقابل کرونا قرار گرفتند  و در اعمال محدودیت های کرونایی بیشترین آسیب متوجه بازار شده است. رضا خیرآبادی افزود: اصناف سبزوار طی سالجاری بر اثر شیوع کرونا بسیار متضرر شده اند تامین اجاره بها و معیشت خانواده برای  بیشتر آنها دشوار شده است برخی از صنوف از جمله آرایشگاههای زنانه تعطیل شده اند. وی تصریح کرد: تسهیلات حمایتی دولت برای صاحبان کسب و کارهای آسیب دیده از شیوع کرونا کافی نبوده است لذا مدیران شهری با استفاده از اختیاراتی که دارند زمینه  پرداخت تسهیلات  بیشتر به اصناف را فراهم کنند. خیرآبادی افزود: یکی از مشکلات واحدهای صنفی در دریافت تسهیلات شرابط سخت ضمانت از سوی بانک ها است بانک ها به جای درخواست فبش حقوقی پروانه کسب  چند کاسب را مطالبه کنند   .همچنین بانک ها می توانند برای اعتبار سنجی متقاضیان دریافت تسهیلات  از طریق تعامل با اتاق اصناف اطاعاتی لازم را کسب کنند. عضو هیات رییسه اتاق اصناف سبزوار گفت : کارکرد حساب  اصناف با توجه به شرایط کرونایی  و تورمی  پایین آمده است جون  خرید کالا به صورت نقدی شده پول در حساب اصناف نمی ماند که گردش کاری یا مانده حساب داشته باشد لذا  بانک ها باید این نکته را در هنگام پرداخت تسهیلات در نظر داشته باشند.

بانکـها برای گرفتن ضامن سختگیری نکنند

 همچنین در این جلسه بهشتی معاون اداره صنعت و معدن سبزوار گفت : روسای بانک ها به خوبی اطلاع دارند که بیشترین آسیب ناشی از کرونا به مجموعه واحدهای صنفی و بخش صنایع وارد شده است. وی افزود: برای دریافت تسهیلات کرونا ۱۵۲ پرونده به بانک ها   معرفی شده که تاکنون ۱۳ مورد موفق به دریافت این تسهیلات شده اند. برخی صنوف برای دریافتت سهیلات مشکل تضامین بانکی دارند که انتظار می رود با توجه به این شرایط سخت اقتصادی سخت گیری بانک ها  در این مورد کمتر شود. وی ادامه داد: از طرفی عمده  تسهیلات ۱۸ درصد و با  دوره بازپرداخت سه ساله است که  دردی ار اصناف دوا  نمی کند از طرفی  به توجه به  این شرایط  سخت  روسای بانکها  شرایط وثیقه  را آسانتر کرده و  بازپرداخت سه ساله را  به پنج سال تغییر دهند تا شرایط دریافت تسهیلات برای صنوف ضعیف تر نیز فراهم شود.

سرمایه بانک ها به سوی تولید هدایت شود

رئیس خانه صنعت و معدن سبزوار نیز گفت:  از بانک های شهرستان  در ارایه خدمات به اصناف و بخش صنعت تشکر می کنیم  اما مسائل کلی حل شود و باید  بانک ها از بنکداری خارج شوند  و پولها را  به سوی تولید و رونق کسب وکار هدایت شود. حسین طلوع‌نیا با اشاره به اینکه امروز بر اثر شرایط سخت اقتصادی، عمده صنایع توانایی بازسازی  ندارند ، افزود: باید همزمان با نرخ تورم در هرقسمتی در یخش ارزی  نیز نرخ تورم را اعمال کنند  در غیر این  شرایط بدتر می شود. وی تصریح کرد: باید مرهون بخش اصناف بود وجود  20 هزارو احد صنفی شهرستان سبزوار  و اشتغالزایی افزون بر ۶۰ هزار نفر تحسین برانگیز است در این رابطه پرداخت تسهیلات ناچیز به واحدهای صنفی گره گشا نیست باید نقدینگی به سمت تولید و کسب و کار هدایت شود. رئیس خانه صنعت و معدن  سبزوار گفت:  محل نگه داشتن سرمایه و  پول ه صندوق بانک نیست که  سودهای موهومی ایجاد شود بلکه تزریق سرمایه ها  به عرصه کار تلاش است لذا انتظار می رود بانک ها به تحرک  و پویایی اصناف کمک بیشتری نمایند.

همیشه مشکلات برسر بانک ها شکسته می شود

 فرامرزی، مدیربانک سپه سبزوار نیز با اشاره به تعامل خوب بانک ها با اصناف گفت : واحدهای صنفی بر اثر کرونا متضرر شده اند اما همواره همه مشکلات سر بانک ها شکسته می شود . فرامرزی  افزود: با وجود  اطمینان  از دشواری  باز پرداخت تسهیلات کرونایی اما  بانک ها در پرداخت تسهیلات تکلیفی کرونایی قصور نداشته اند و همچنین بانک ها در پرداخت تسهیلات نهادهای حمایتی وسایر تسهیلات اشتغال همواره به وظیفه خود  به خوبی عمل کرده اند . وی ادامه داد :یکی از مشکلاتی بانکی سبزوار اینکه برخی بانک ها حوزه ندارند لذا اختیارات آنها محدوده است لذا یکی از راهکارها برای رفع مشکل اقتصادی اصناف  متضرز از کرونا رایزنی با شورای هماهنگی بانکهای استان است که مکلف شوند  به هر شعبه شهرستان تسهیلاتی بدین منظور اختصاص دهند.

همراهی اصناف قابل تقدیر است

سرپرست فرمانداری سبزوارنیز  گفت: همراهی اصناف در رعایت پروتکل های بهداشتی و اعمال محدودیت های کرونایی که منجر به تغییر وضعیت حاد وبحرانی این شهرستان شده  قابل تقدیر است. حسین شاد افزود: با توجه به تعظیلی چند باره واحدهای صنفی و خسارت به این بخش اتاق اصناف شهرستان لیستی از صنوفی که بیشتر در بحران کرونا آسیب مالی دیده اند فراهم کنند تا با ارسال آن به استان سهمیه ای برای تسهیلات علاوه بر تسهیلات حمایتی  کرونا که پرداخت شده مشخص شود. وی تصریح کرد: این شهرستان هم اینک  بلحاظ ویروس کرونا در وضعیت زرد هشدار قرار دارد لذا برای جلوگیری از شیوع موج چهارم کرونا در این منطقه باید همچنان پروتکل های بهداشتی و حفظ فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود . شاد ادامه داد: بانک ها نیز در ارایه خدمات به شهروندان همچنان به مقررات یهداشتی پایبند باشند و با توجه به فصل سرما و محیط بسته  تدابیری اندیشیده شود که از تجمع خود داری و  با رعایت فاصله گذاری  اجتماعی خدمات بانکی به شهروندان ارائه شود.

۵۲۰ میلیارد ریال تسهیلات کرونا در سبزوار پرداخت شد

معاون توسعه و برنامه‌ریزی فرمانداری سبزوار گفت: ۵۲۰ میلیارد ریال تسهیلات حمایتی دولت برای صاحبان کسب و کارهای آسیب دیده از شیوع کرونا در این شهرستان پس از پایش در دستگاه‌های اجرایی به صاحبان سه هزار و ۹۲۳ کسب و کار آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا در این شهرستان پرداخت شده است. حسین فیض آبادی افزود: مجموع تسهیلات درخواستی مشاغل آسیب دیده سبزوار بر اثر شیوع ویروس کرونا ۷۶۰ میلیارد ریال بوده که تاکنون ۷۲ درصد از این میزان به صاحبان کسب و کارهای زیان دیده پرداخت شده است. وی ادامه داد: بانک‌های پاسارگاد، پارسیان، سپه و سینا ۱۰۰ درصد تسهیلات درخواستی را پرداخت کرده اند و بانکهای آینده، صادرات شهر و ملل بالای ۹۰ درصد این میزان  را پرداخت کرده اند. فیض آبادی افزود:  در مجموع ۱۵ بانک عامل برای تسهیلات کرونا در نظر گرفته شد و وضعیت سبزوار بلحاظ پرداخت تسهیلات مطلوب بوده که  از پیگیری اداره تعاون، کا و رفاه اجتماعی و  بانک ها  تشکر داریم. معاون توسعه و برنامه‌ریزی فرمانداری سبزوار در ادامه با تقدیر از همراهی و همدلی اتاق اصناف و واحدهای صنفی این شهر در در اعمال محدودیت های کرونایی گفت: تغییر وضعیت سبزواراز  رنگ قرمز به نارنجی و زرد مرهون همراهی اصناف در کنار رعایت پروتکل های بهداشتی شهروندان بوده است. وی با اشاره به حمایت دولت از  کسب و کارهای آسیب دیده از شیوع کرونا گفت: پرداخت تسهیلات، رفع مشکلات چک های برگشتی، بیمه  و مالیات در سطح ملی و از سوی ستاد ملی  پیشگیری از کرونا  دیده شده و برخی اصناف از این مزایا   بهره مند شدند اما با توجه به حجم زیاد خسارت اصناف ناشی از ویروس کرونا لازم است در سطح شهرستان نیز با هم اندیشی و تعامل اداره دارایی، تامین اجتماعی، اوقاف و امور خیریه، شهرداری و بانک ها  در راستای رفع مشکل واحدهای صنفی اقدام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *