تخصیص هزار میلیارد ریال اعتبار به بخش انتقال آب در خراسان رضوی

تخصیص هزار میلیارد ریال اعتبار به بخش انتقال آب در خراسان رضوی

در مراسم تجلیل از بهره برداران نمونه با حضور معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان سبزوار، مدیر کل جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی گفت: امسال هزار میلیارد ریال اعتبار در بحث انتقال آب با لوله تخصیص یافته است که با تکمیل طرح ها، میزان انتقال آب با لوله در سطح مزارع به چهار هزار کیلومتر می رسد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری سبزوار ، مجتبی مزروعی روز چهار شنبه در مراسم تجلیل از بهره برداران نمونه بخش کشاورزی در سبزوار افزود: همچنین در بخش آبیاری کم فشار و تحت فشار هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافت که طبق هدفگذاری انجام شده در ۳۰ هزار هکتار از مزارع آبیاری تحت فشار اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: ۳۰ درصد اعتبارات انتقال آب و ۸۵ درصد آبیاری تحت فشار به صورت بلاعوض خواهد بود.

مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: علیرغم محدودیت های مالی که کشور با آن مواجه است اما عزم دولت حمایت و تمرکز بر بخش کشاورزی است که تخصیص این اعتبارات در طول عمر استان و کشور بی سابقه بوده است.

مزروعی پایه و اساس هر جامعه ای را ایجاد امنیت غذایی برشمرد و اظهار کرد: طبق منویات امام راحل شاخص توسعه کشور در کشاورزی گندم است که در سال های اخیر کشور پنج بار به خود کفایی در تولید این محصول دست یافته است.

وی ادامه داد: در گذشته واردات بی رویه برخی محصولات از جمله شکر و گوشت و انواع میوه باعث ورشکستی کشاورزان شد بطوریکه در یک دهه گذشته کشاورزی با فقر سرمایه ای مواجه شد.

مزروعی با تاکید بر اینکه روستاها ستون های امنیت جانی جامعه هستند، افزود: در شرایطی که بخش کشاورزی با فقر دست و پنجه نرم می کرد تعداد موسسات بانکی و بورس ها افزایش یافت و بنابراین کشاورزان انگیزه و تمایلی برای کشت محصول نداشتند.

وی ادامه داد: بدین ترتیب روستاها خالی از سکنه شد و با بروز بحران آب، زمین های کشاورزی بایر و جمعیت در حاشیه شهرها روز به روز بیشتر شد.

مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: خوشبختانه عزم دولت یازدهم حمایت از کشاورز است و کشاورزان و تولید کنندگان را قشر با اقتدار و با افتخار این کشور محسوب می کند.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار نیز در این مراسم گفت: در این راستای توسعه بارزگانی تجهیز کشتارگاه های دام و طیور، صنایع فرآوری، تبدیلی، تکمیلی و بسته بندی محصولات از برنامه های در دست اقدام است.

منصور برغمدی افزود: حلقه مفقوده سبزوار در بخش کشاورزی فرآوری صنایع تبدیلی است که در سنوات اخیر چند واحد آماده شد که در دهه فجر افتتاح می شود.

وی با بیان اینکه تمرکز دولت در شرایط فعلی ارتقاء و بهره وری آب و افزایش راندمان است، اظهار کرد: در این راستا ۵۰ مورد چاه کشاورزی در شهرستان به آبیاری کم فشار و تحت فشار مجهز شد که با اجرای این طرح هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی و زراعی به آبیاری تحت فشار تجهیز شده اند

در پایان این مراسم از ۳۷ بهره بردار بخش کشاورزی تجلیل شد.

۳۳ هزار و ۸۵۳ هکتار زمین کشاورزی و ۱۶ هزار ۷۹۸ هکتار باغ در سبزوار وجود دارد و ۲۰ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی شهرستان سبزوار فعال هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *