طرح احیای سرای معمارزاده آماده، و در انتظار ابلاغ برای اجرا است

معاون شهرسازی و معماری شهرداری سبزوار گفت: توافق‌نامه اولیه شهرداری و مالکین سرای معمارزاده انجام شده ولی هنوز به امضاء وراث نرسیده‌است.

به گزارش مدیریت ارتباطات شهرداری سبزوار، مرتضی احمدی با اشاره به این مطلب که تعدد مالکین سرای معمارزاده یکی از عوامل تعلل آغاز به کار طرح مرمت و بازسازی است گفت: مشکل حقوقی ما بین شهرداری و مالکین سرای معمارزاده حدود ۳ ماه گذشته با حضور نماینده مالکین حل شده و به توافق اولیه منجر شده‌است اما قسمت نهایی توافق یعنی امضاء توافق‌نامه اصلاحی، هنوز در انتظار رضایت کتبی مالکین است.

وی افزود: در جلسه‌ای که با حضور نماینده مالکین داشتیم به توافق شفاهی و اولیه رسیدیم اما بعد از گذشت ۳ ماه هنوز توافق‌نامه نهایی به امضاء مالکین این سرا برای واگذاری به شهرداری نرسیده، همه چیز کاملا آماده است، شهرداری هیچ کوتاهی‌ای نکرده و به محض اینکه توافق نهایی صورت گیرد و سند به نام شهرداری منتقل شود، شهرداری می‌تواند در مرمت و بازسازی سرای معمارزاده مشارکت کند. نقشه مرمت نیز کاملا آماده است و مشاور طرح نیز آماده همکاری بیشتر با شهرداری و میراث است.

احمدی همچنین با ذکر این مطلب که در این ۳ ماه، طی دفعات متوالی برای مالکین درخواست کتبی فرستاده‌ایم ادامه داد: کتبا به آن‌ها اخطار داده شده که هر چه زودتر به‌منظور امضاء توافق‌نامه حضور پیدا کنند اما تا کنون جوابی دریافت نکرده‌ایم؛ اگر همین رویه ادامه داشته باشد ناچار هستیم از طریق اداره حقوقی شهرداری ضرب‌الاجل نهایی برای توافق پایانی را تا انتهای سال جاری در دستور کار قرار دهیم و در صورتی که در این مدت نیز شاهد اقدام قابل توجهی نباشیم به ناچار باید از راه حقوقی اقدام کنیم اما آنچه مسلم است این‌که توافق‌نامه به سود مالکین است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری سبزوار در خصوص تامین اعتبار برای مرمت سرای معمارزاده نیز گفت: در صورت نهایی‌شدن توافق، شهرداری نیز به مانند میراث تمام سعی خود را برای تامین اعتبار و تخصیص منابع مالی برای مرمت سرای معمارزاده به کار خواهد برد.

نماینده مالکین سرای معمارزاده با اشاره به اینکه توافق صورت گرفته با شهرداری مورد تایید و رضایت تمام وراث است گفت: توافق نامه اولیه و ثانویه به امضا رسیده است و از این منظر مشکلی وجود ندارد. طی چند روز گذاشته در حال  انجام یک سری مراحل اداری و رفع مشکلات حقوقی و جزئی بودیم و پس از رفع کامل آن توافق نامه برای تایید نهایی به شورای شهر فرستاده خواهد شد تا ساز و کار ورود شهرداری برای مرمت آن صورت گیرد.

رئیس پایگاه میراث فرهنگی سبزوار نیز با ابراز امیدواری از روال نهایی طرح تدوین شده، از ابلاغ و اجرایی شدن آن در آینده ای نزدیک خبر داد.

محسن برآبادی با اشاره به اختلافات حقوقی مالکین این سرا و شهرداری گفت: توافق شهرداری و مالکین در مراحل پایانی خود است، طرح کاملِ بازسازی، مرمت و احیای سرای معمارزاده با مشارکت ستاد بازآفرینی شهرداری و میراث آماده شده است و تا ابلاغ و اجرایی شدن آن از جانب اداره کل میراث استان زمان زیادی نمانده است.

وی با ذکر این مطلب که طبق گفتگوی صورت‌گرفته با شهرداری قرار است به زودی میدان جلویی سرای معمارزاده مورد مرمت قرار گیرد افزود: طرح مرمت میدان نام برده شده در شورای راهبردی میراث پس از انجام اصلاحات لازم ابلاغ شده و در صورت آغاز مرمت این میدان سایر قسمت های سرا نیز به مرحله مرمت و بازسازی خواهد رسید.

برابادی اضافه کرد: مشارکت مالی میراث فرهنگی سبزوار برای مرمت سرای معمارزاده با جدیت در حال پیگیری است و قرار شده اداره کل میراث کشور در سال ۱۴۰۰ از این نظر مبلغی را در نظر گرفته و تخصیص دهد. در حال حاضر نیز مشکل حقوقی ما بین شهرداری و مالکین برای مالکیت قطعی این سرا در حال حل شدن است و شهردار در یک جلسه رسمی این قول را داد که به محض اینکه سند مالکیت سرای معمارزاده در اختیار و به نام شهرداری قرار گیرد مرمت ابتدایی این سرا آغاز شود، طرح کلی و تدوین شده سرای معمارزاده که خود تحت عنوان مجموعه فرهنگی گردشگری ست با امکان ایجاد فضاهای خدماتی، چایخانه سنتی، سالن جلسات و محلی برای تولید و عرضه صنایع دستی اهالی در نظر گرفته شده و همه امکانات و فضاهای لازم و ضروری کاملا کارشناسی و تهیه شده است./اسرارنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *