روزگار سخت واحدهای صنعتی سبزوار

گزارشی درباره مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی شهرستان

رئیس اداره صمت سبزوار:از۲۰۴ واحد تولیدی سبزوار ، ۴۵ واحد در تعطیلی کامل و ۵۵ واحد نیمه فعال یا تعطیل هستند

سنگ های پیش پای تولید از جمله بدهی های بانکی،  نوسانات ارزی،  بدهی های مالیاتی و عواملی دیگرروزگار سختی را برای بسیاری از واحدهای تولیدی رقم زده است ،شهرستان سبزوار با داشتن دو شهرک صنعتی به عنوان یکی از قطب های صنعتی استان مطرح است اما عواملی که ذکر شد باعث شده است طی سال های اخیر از ۲۰۴ واحد تولیدی شهرستان سبزوار ، ۴۵ واحد صنعتی  کاملا تعطیل و ۵۵ واحد نیز نیمه فعال یا تعطیل شوند.

در سالی که رهبر معظم انقلاب اسلامی آن را سال تولید ، پشتیبانی ها و مانع زدایی نام گذاری کردند باید هر چه سریع تر این موانع از سر راه  واحدهای تولیدی در شهرستان برداشته شود تا شاهد رونق دوباره تولید و اشتغال در این شهرستان باشیم.

 راه اندازی مجدد واحدهای صنعتی راکد و بررسی موانع پیش روی آن ها  علاوه بر کاهش وابستگی به واردات و اشتغال زایی فواید بسیار زیاد دیگری نظیر کاهش خروج ارز ، ایجاد صنایع جانبی و پایین دستی و همچنین افزایش  سرمایه گذاری داخلی  به دنبال خواهد داشت. در سال های اخیر تحریم های ظالمانه، بیماری کرونا، کمبود نقدینگی، نوسانات ارز، بوروکراسی اداری، هزینه بالای مواد اولیه، نرخ بالای سود بانکی و نبود بازار برای صادرات سبب شده که صنعت گران و تولید کنندگان با مشکلاتی مواجه شوند و برخی از واحدهای صنعتی از ادامه حرکت باز بمانند. سبزوار به عنوان یکی از شهرستان های بزرگ در استان خراسان رضوی همانند دیگر شهرستان ها با مشکلاتی در حوزه فعالیت واحدهای صنعتی مواجه است و در سال های اخیر با وجود محدودیت ها و تحریم ها ۱۶۷ واحد صنعتی جدید در این شهرستان ایجاد شد اما همچنان مشکل بیکاری و واحدهای نیمه فعال و تعطیل  وجود دارد. رفع مشکل بیکاری و استمرار فعالیت واحدهای صنعتی در سبزوار نیازمند مساعدت تمامی نهادهای اجرایی از جمله مالیات و دارایی، تامین اجتماعی و بانک هاست

تعداد واحدهای فعال و نیمه فعال

به گفته رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوارهم اکنون ۲۰۴ واحد صنعتی در سبزوار وجود دارد که از این تعداد ۵۵ واحد صنعتی تعطیل یا نیمه فعال است. فعالیت برخی از این  واحدها به صورت فصلی یا دوره ای است که به عنوان واحد صنعتی تعطیل کامل به شمار نمی رود. با توجه به این که تعطیلی و مشکلات واحدهای صنعتی تنها مختص به شهرستان سبزوار نیست، نیاز به برنامه ریزی گسترده و عملی از سوی دولتمردان در سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی هاست که  اندکی از رنج بیکاری مردم سبزوار در شرایط سخت اقتصادی بکاهد.

یکی از معضلات صنایع سبزوار مجوزهاست

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: این که یکی از مهم ترین مشکلات واحدهای صنعتی در کشور و سبزوار بحث مجوز هاست که از پروانه ساخت تا پروانه بهره برداری از مهم ترین موانع به شمار می رود، اظهار کرد: در مراحل صدور پروانه ها فاصله ای ایجاد شده که موانع جدی در مقابل راه سرمایه گذاران قرار گرفته است.

معضل واردات 

“بهروز محبی نجم آبادی” با اشاره به این که یکی از معضلات جدی برای صنایع سبزوار بحث واردات است، افزود: با توجه به این که قانونی درباره جلوگیری از واردات به کشور وجود دارد یعنی این که آن چه که در داخل کشور ساخته می شود، نباید وارد کشور شود اما هنوز بی توجهی درباره این موضوع وجود دارد. 

وی ادامه داد: به طور مثال کارخانه جمکو در جوین در حوزه انتخابیه سبزوار که الکترو موتورهایی با کیفیت تر از کشورهای اروپایی می سازد  ،اما برخی از زیرمجموعه های وزارت نفت متاسفانه الکتروموتورهای مورد نیاز را از کشورهای اروپایی وارد می کنند. 

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی یکی از موانع جدی فعالیت واحد های صنعتی و تولیدی در سبزوار را بحث واردات دانست و بیان کرد: همیشه به تولید و جهش تولید توجه می شود و اگر تولید از حد نیاز عبور کرد چه باید کنیم؟ کشور ما دچار تورم و تورم هم ناشی از فاصله عرضه و تقاضای ارز  است بنابراین بحث صادرات نقطه کلیدی و مهم است.

از ظرفیت کشورهای همسایه استفاده نمی شود

محبی نجم آبادی تاکید کرد: معتقد هستیم که از ظرفیت کشورهای همسایه استفاده نمی شود و ۶۰ میلیارد دلار واردات کشور پاکستان است اما سهم کشور ما ۲درصد است و برای ایجاد رونق اقتصادی و اشتغال زایی در حوزه صنعت و تولید باید از ظرفیت کشورهای همسایه استفاده شود. وی تورم و بیکاری  را از مهم ترین مشکلات کشور دانست و گفت: تنها روش رفع کردن این دو مشکل  درجه یک کشور، تولید است وهیچ چاره ای جز تولید نداریم و تولید هم نیاز به پشتیبانی و رفع موانع دارد. وی افزود: براساس بررسی های مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بیشترین نقش برای مانع زدایی ها و پشتیبانی ها در قوه قضاییه است بنابراین از این ظرفیت باید به بهترین شکل در راستای ایجاد اشتغال و رونق تولید استفاده شود. نجم آبادی درباره مشکلات واحدهای صنعتی سبزوار بیان کرد: یکی از چالش های این بخش بحث زیرساخت هاست و در ماه های اخیر مدیرعامل وقت شرکت شهرک های صنعتی کشور و معاون شهرک های صنعتی در سبزوار حضور یافتند که چالش های زیرساخت های صنایع این شهرستان از جمله آب، فاضلاب، پست فوق توزیع برق و … مورد بررسی قرار گرفت چرا که سبزوار نسبت به دیگر شهرستان ها دچار عقب ماندگی هایی است. نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طی پنج ماه اخیر چندین بار صورت جلسه برای بررسی مشکلات صنایع و زیرساخت ها تهیه شده و قول اجرای عملیاتی و قطعی از سوی مسئولان مربوط داده شده است.

اجرای طرح هر پنج شنبه با صنعت در سبزوار

فرماندار سبزوار نیز  از تشکیل کارگروه سرمایه گذاری با ریاست معاون فرماندار سبزوار به منظور شناخت بحران‌های صنایع و موضوعات توسعه ای خبر داد. سید “مجتبی علوی مقدم” با بیان این که اگر با موضوعات به صورت میدانی برخورد نکنیم، در تصمیم گیری ها با مشکل  مواجه می‌شویم، اظهارکرد: به همین منظور روزهای پنج شنبه به بازدید از صنایع و پروژه های عمرانی اختصاص یافته و برنامه این است که نگاه مدیریت شهری توجه به ظرفیت و توان شهرستان سبزوار باشد و اگر واحدهای صنعتی و پروژه های عمرانی مشکلاتی با دستگاه های اجرایی دارند، حل شود. وی با تاکید بر ضرورت رسیدگی به مشکلات واحدهای صنعتی سبزوار در سال تولید، پشتیبانی و مانع زدایی ها بیان کرد: هم اکنون چند مدل صنعت شامل جاری، طرح های توسعه ای و بحرانی در این شهرستان داریم و در جلسات آینده به منظور حل مشکلات صنایع سبزوار برنامه ریزی های لازم صورت می‌گیرد.

مهم ترین موانع صنایع به روایت فرماندار 

فرماندار سبزوار مهم ترین موانع صنایع سبزوار را منابع مالی، سرمایه در گردش، اسناد و مالکیت و … دانست و گفت: کارگروه سرمایه گذاری به ریاست معاون فرماندار سبزوار تشکیل شده و شناخت بحران‌های صنایع و موضوعات توسعه ای در این کارگروه مورد بررسی و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

کوتاه شدن زمان پاسخ به استعلام صنایع و سرمایه‌ گذاری در سبزوار

علوی مقدم با اشاره به این که با هدف حمایت همه جانبه از سرمایه‌گذاران و تسریع در جهش تولید، زمان پاسخ به استعلام سرمایه‌ گذاری در سبزوار ۲۰ روز تعیین شده است، افزود: چنان چه دستگاه اداری، پاسخ استعلام را در فرایند زمانی مشخص شده ندهد، تمام اقدامات مغایر با قوانین و مقررات، متوجه آن دستگاه خواهد شد و تسریع در صدور مجوزها و حذف قوانین دست و پاگیر در مسیر تولید، سبب می شود تا سرمایه گذاران رغبت بیشتری برای سرمایه گذاری  داشته باشند.

نباید اجازه داد واحدهای تولیدی تعطیل شود

وی با تاکید بر این که با پشتیبانی‌ لازم و مانع‌زدایی‌ها، نباید اجازه داد که واحدهای تولیدی تعطیل شود و دستگاه‌های اجرایی و بانک های سبزوار کمک کنند چرخ هیچ کارخانه و واحد صنعتی، از حرکت باز نماند، بیان کرد: مهم ترین اولویت در دیار سربداران، جلوگیری از تعطیلی واحدهای صنعتی دچار مشکل است. فرماندار سبزوار در پایان تصریح کرد: برخی واحدهای صنعتی نیمه فعال سبزوار بنا به دلایلی، دچار مشکلات عدیده شده اند که برای رفع آن موارد، باید زمینه مشارکت سرمایه‌ گذاران فراهم شود تا این صنایع با ظرفیت کامل، به روند تولید بازگردند.

ایجاد ۱۶۷ واحد صنعتی جدید در سبزوار

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار نیز گفت: با اشاره به ایجاد ۱۶۷ واحد صنعتی جدید طی هشت سال اخیر در این شهرستان، اظهار کرد:  برای راه‌اندازی این واحدهای تولیدی در بخش‌های مختلف صنایع، قطعات فلزی، خودرو، چوب و صنایع غذایی افزون بر سه هزار و ۳۸۴ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام شده است. علی امیدبخش افزود: با بهره برداری از این واحدهای صنعتی علاوه بر توسعه صنعتی شهرستان سبزوار دو هزار و ۳۳۶ فرصت شغلی مستقیم ایجاد شده است. وی ادامه داد: همچنین در هشت سال گذشته ۷۴۵جواز تاسیس و توسعه صنعتی با پیش بینی سرمایه‌گذاری ۷۸ هزار و ۲۱۲ میلیارد ریال در این شهرستان صادر شد. رئیس  اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار با اشاره به صدور ۳۴ فقره پروانه بهره برداری صنعتی طی سال گذشته در سبزوار بیان کرد: برای راه‌اندازی این واحدهای تولیدی در شهرستان سبزوار ۹۰۲ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام شده است. 

امیدبخش تصریح کرد: با اجرای این طرح های صنعتی که در بخش‌های مختلف صنایع شیمیایی، فلزی، چوب و غذایی بود  برای  ۴۲۷ نفر در این شهرستان فرصت شغلی فراهم شد. وی با بیان این که در سال های گذشته این شهرستان به عنوان منطقه ای تجاری و بازرگانی معروف شده و پیشرفتی در حوزه صنعت  نداشته است، افزود : به منظور حمایت از سرمایه گذاران و معرفی ظرفیت‌های قابل توجه حوزه صنعت، دفتر سرمایه گذاری فعال شده که این موضوع، تمایل سرمایه گذاران را به فعالیت در بخش صنعت این شهرستان افزایش داده است.

مثلث مشکلات صنایع 

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار افزایش زیرساخت ها در شهرک های صنعتی این شهرستان با اجرای توسعه تاسیسات فنی، زیربنایی، آسفالت معابر، تامین روشنایی، اجرای خطوط انتقال گاز، حفر چاه و شبکه انتقال آب را از دیگر اقدامات انجام شده دانست. امیدبخش با اشاره به عمده مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی در سبزوار گفت: چالش های صنعت گران سه ضلع مثلث شامل نظام مالیاتی، تامین اجتماعی و بانکی است و عمده مشکلات واحدهای صنعتی با این سه رکن مواجه می شود. وی افزود: بخش کوچکی از مشکلات واحدهای صنعتی به دستگاه های اجرایی و خدماتی باز می گردد و اگر سه مشکل عمده آن ها برطرف شود، کمک بزرگی به واحدهای صنعتی می کند.

۵۵ واحد صنعتی در سبزوار تعطیل یا نیمه تعطیل است

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار با اشاره به وجود ۲۰۴ واحد صنعتی در سبزوار  بیان کرد: از این تعداد ۵۵ واحد صنعتی تعطیل یا نیمه تعطیل است و ۴۵ واحد صنعتی هم در حالت تعطیلی کامل به سر می برند. امیدبخش تصریح کرد: برخی از واحدهای صنعتی این شهرستان همانند واحد تولید عرقیات گیاهی و رب به صورت فصلی یا دوره ای مشغول فعالیت هستند و اگر واحدی خارج از فصل تعطیل شود، به معنای تعطیلی کامل نیست. وی یادآور شد: علت تعطیلی کامل برخی از واحدهای صنعتی سبزوار مشکلات مدیریتی و داخلی است. 

دلایل تعطیلی و غیر فعال بودن برخی واحدها به روایت شرکت شهرک های صنعتی 

 مدیر روابط عمومی  شرکت شهرک های صنعتی استان نیز گفت : در شهرک صنعتی یک سبزوار  از ۷۷ واحد تولیدی   ۲۱  واحد غیر فعال هستند، همچنین در شهرک صنعتی ۲ سبزوار  نیز  از ۵۴ واحد صنعتی تنها سه  واحد غیر فعال هستند. به گفته سید “آرش علوی” عوامل مختلفی در غیر فعال شدن این واحدهای تولیدی دخیل  است که بدهی بانکی و توقیف واحدهای تولیدی از سوی بانک ها از جمله عواملی  است که باعث شده این واحدهای تولیدی غیر فعال شوند./کلاته/مسلمی- خراسان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *