سفر به بفره داورزن، سرزمین عروس سبزپوش غرب خراسان

۴۰ آبشار و نهر در عمق ۳۳ کیلومتری، دره کوهستانی “بفره” داورزن را به عروس سبزپوش در منطقه غرب خراسان تبدیل کرده است.

دره زیبا و ییلاقی بفره در ۳۰ کیلومتری سبزوار رودخانه‌ای دائمی و پر آب است که آبشار‌های متعدد زیبای سحرانگیزی را ایجاد کرده است. ارتفاع بلندترین آبشار بفره به حدود ۱۰۰ متر می‌رسد که جاذبه‌های زیادی برای گردشگری دارد.

مدیر امور منابع آب ناحیه غرب خراسان در خصوص دره کوهستانی بفره گفت: نگاه ما به منابع آب در غرب خراسان، از جمله آبشار‌ها و چشمه‌سار‌ها، پرداختن به معضلات ناشی از کمبود آب در ابعاد ملی، منطقه‌ای و یا محلی است.

محمد ثابتی مقدم افزود: هدف از این نگاه، بررسی جنبه‌های معنوی و ماهیتی آب بعنوان یک عنصر حیاتی در راستای تامین و تقویت ذخایر و منابع آبی است.

وی ادامه داد: ضروری است در این خصوص آگاهی از موقعیت رود‌ها و حواشی آنها، چشمه‌ها، آبشار‌ها و ارزیابی پتانسیل منابع آب موجود در توانمندسازی زیرساخت‌های لازم مورد توجه قرار گیرد.

مدیر امور منابع آب ناحیه غرب خراسان تصریح کرد: این مسئله نیازمند مطالعه و بررسی منابع آبهای سطحی در قالب رودها، آبشار‌ها و آب‌های زیرزمینی در سطح منطقه است. آبشار‌های بفره نقش حیاتی در تامین آب مورد نیاز داورزن و سبزوار دارد.

ثابتی مقدم یادآور شد: تعداد این آبشار‌ها در نوسان بوده که بسته به میزان بارندگی و ترسالی‌ها، تعداد تشکیل آن‌ها نیز متغیر می‌باشد. طبق گزارشات موجود، در بفره کم ارتفاع‌ ترین آبشار ۴ متر و بلندترین آن حدود ۱۰۰ متر، ارتفاع دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *