کاهش نزاع و درگیری تا حمایت ازتولید درسبزوار

گرامیداشت هفته قوه قضاییه و ویژگی های شهید آیت الله بهشتی معمار دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، کاهش نزاع و درگیری در سبزوار طی سالجاری، کمبود تجهیزات اداه پزشکی قانونی سبزوار، احیای کمیسیون صنعت، حمایت از تولید و سرمایه گذاری مشروع  برخی از محورهای نشست خبری رییس دادگستری و دادستان عمومي و انقلاب سبزوار به مناست هفته قوه قضاییه بود.

شهيد مظلوم آيت الله بهشتي(ره) معماردستگاه قضایی جمهوری اسلامی

به گزارش هفته نامه هفت قلم سبزوار: میرعلم سیدی، رییس دادگستری سبزوار با گراميداشت ياد و خاطره شهداي هفتم تير و شهيد مظلوم آيت الله بهشتي(ره) در جمع اصحاب رسانه گفت: هفته قوه قضائيه فرصتي براي تبيين ابعاد شخصيتي آن بزرگمرد تاريخ انقلاب اسلامي است. میرعلم سیدی با اشار به برخی از ویژگی های اخلاقی شهید بهشتی افزود:  وی شاگرد واقعی قرآن، اسلام و انسانی معتقد، مخلص، با هوش، برنامه ریز، آینده نگر،  سیاستمدار، کادرساز و اهل  کار تشکیلات و تیمی بود. وی اظهار داشت: دشمنان به درستی تشخیص دادند چه کسانی را از نظام جمهوری اسلامی بگیرند از اینرو  واقعه تروریستی هفتم تیر سال ۱۳۶۰ و بمب گذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی به دست منافقان کور دل منجر به شهادت  دکتر بهشتی و ۷۲ نفر از همرزمان وی شد.

تشکیل قرارگاه مبارزه با اراذل و کاهش نزاع و درگیری در سبزوار

رییس دادگستری سبزوار گفت: بر مبنای آمار اعلام شده پزشکی قانونی این شهرستان، میزان نزاع و درگیری در سبزوار طی سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۰ درصد کاهش یافته است که از عوامل کاهش نزاع  تلاش دستگاه قضا و نیروی انتظامی برای کاهش درگیری ها  و مدیریت و کنترل خشم در جامعه بوده است. سیدی افزود: با هدف برقراری و احساس امنیت بیشتر در این شهرستان با هرگونه شرارت اراذل و اوباش سریع و قاطعانه برخورد خواهد شد و  برخورد قاطع در انتظار برهم زنندگان امنیت خواهد بود. رییس دادگستری سبزوار گفت: قرارگاه مبارزه با اراذل و اوباش در راه انداری شده و  با افرادی که به دنبال برهم زدن آسایش و امنیت در سبزوار هستند و همچنین با برخی اراذل و اوباشی که به قصد قدرت‌نمایی و یا انگیزه های دیگر اقدام به ایجاد اخلال در نظم و امنیت جامعه می کنند برخورد می شود. سیدی ادامه داد: البته ناامنی در سبزوار به مفهومی که بین مردم مطرح و در فضای مجازی به آن توجه شده وجود ندارد و شاخصه‌های امنیتی شهرستان در سطح بالایی قرار دارد.

دادگستری سبزوار حامی تولید 

رییس دادگستری سبزوار گفت: این نهاد با هدف تحقق شعار سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» تمام قد از تولید حمایت می کند و تا حد امکان مانع تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی می شود. سیدی افزود: سبزوار با وجود ظرفیت های فراوان در بخش های صنعت،  کشاورزی وخدمات با آمار  بالای بیکاری جوانان مواجه است لذا باید با رفع موانع، زمینه مشارکت بیشتر سرمایه گذاران در امر تولید فراهم شود. وی تصریح کرد: دستگاه قضای به عنوان حامی تولید از سرمایه گذارن مشروع به طور جدی حمایت می کند و با رفع موانع و مشکلات  تا حد امکان مانع تعطیلی کارگاهها کارخانه ها و واحدهای تولیدی می شود. رییس دادگستری سبزوار گفت:  یکی از برنامه‌ها و سیاست‌های قوه قضاییه حمایت از سرمایه گذاری مشروع، تولید و صاحبان صنایع و کارآفرینان است در این راستا کمیسیون حمایت قضایی از تولید و سرمایه گذاری تشکیل شده که با آسیب شناسی  مشکلات واحدهای  صنعتی در بخش های مالیات، بانک‌ها، تامین اجتماعی و سایر موارد بستر احیای دوباره این واحدها را فراهم نماید.

ادعا و خبرسازی درباره تخلفات شهردار سبزوار صحیح نیست 

رییس دادگستری سبزوار با اشاره به طرح برخی ادعاها مبنی بر مشاهده تخلفات از سوی شهردار سبزوار گفت: ادعا و خبرسازی درباره  تخلفات شهردار بدون مستندات لازم، صحیح نیست .

سیدی افزود: درباره اینکه شهردار تخلفاتی داشته است باید  مستند و یا  گزارشی که شهردار مرتکب جرم شده  ارایه شود تا موضوع مورد پیگیری قرار بگیرد . وی درباره موضوع  فیش های حقوق نجومی شهردار نیز تصریح کرد:  مگر تنها سبزوار شهردار دارد و این موضوع مختص شهردار این شهر است که به آن دامن زده می شود .

رییس دادگستری سبزوار گفت: حقوق ومزایای شهرداران بر مبنای معیارهای مشخصی که در شورا نیز مصوب شده تعیین شده و چنانچه خارج از این چارچوب و یا ضوابط  قانونی است باید بررسی شود.

سیدی با اشاره به طرح این موضوع که چرا رابطه شهردار با دستگاه قضایی حسنه و مطلوب است، گفت: رابطه روسای قضایی با همه مسئوولان خوب است؛ ما در نشست های شورای اداری و سایر برنامه ها با آنها گفت وگو و مزاح و از اقدامات مسوولان حمایت می کنیم؛ اما چنانچه تخلف کنند برخورد جدی نیز صورت می گیرد چون در دستگاه قضا با هیچ مسوولی عقد اخوت بسته نشده و با هیچ احدی تعارف نداریم. وی افزود: اصحاب رسانه اهل فرهنگ و اندیشه هستند، انتظار می رود رسانه ها هنگام  طرح موضوعی جوانب آنرا در نظر بگیرند  که مستند بوده و عامل تحریک نباشد و چنانچه گزارشی دریافت می کنند صحت و سقم آنرا مورد ارزیابی قرار دهند چرا که آبروی مردم همچون حفظ حرمت خانه کعبه  است و هتک حرمت شکستن آن گناهی بزرگ محسوب می شود. همچنین در ادامه حسین اردمه، دادستان عمومي و انقلاب سبزوار نيز گفت: البته برای پرونده ها که بر علیه شهردار و معاونان وی مطرح بوده بلافاصله قرار صادر و در مرکز استان رسیدگی شده است.

دستگاه قضایی در صیانت از حقوق بیت المال با کسی تعارف ندارد

رییس دادگستری سبزوار با بیان اینکه قوه‌ قضاییه دستورالعمل اجرایی شورای حفظ حقوق بیت‌المال در امور اراضی و منابع طبیعی کشور را ابلاغ کرده است، گفت: این نهاد در راستای حفاظت از اراضی ملی، دولتی و منابع طبیعی و حفظ کاربری اراضی کشاورزی و صیانت از حقوق بیت المال با کسی تعارف ندارد و هر گونه تصرفات در اراضی ملی برخورد شدید دستگاه قضا را در پی دارد. سیدی افزود: از اولویت های دادگستری سبزوار صیانت از حقوق بیت المال، برخورد بدون اغماض با مدیران و کارمندان متخلف و حمایت تمام قد از تولید  در راستای رونق اشتغل و کسب وکار است. وی تصریح کرد: دادگستری سبزوار در صیانت از اموال بیت المال محکم پای کار است و از اموال دولتی با قاطعیت دفاع  می کند و  با متجاوز هر فردی  باشد چه  شخصیت  حقیقی، حقوقی و  دولتی  برخورد جدی می شود. رییس دادگستری سبزوار گفت: همچنین در زمینه حفظ حقوق بیت المال و  تصرفات غیر قانونی اراضی ملی هیچ گونه کم کاری از سوی دستگاههای پذیرفتنی نیست. رییس دادگستری سبزوار ادامه داد: دستگاه قضا در برخورد با ترک فعل مدیران  عزمی جدی دارد و بر مبنای سند تحول قضایی، اگر مدیری دچار ترک فعل شود علاوه بر اعاده  خسارات وارده، مجازات هم در انتظار وی خواهد بود.

سبزوارنیازمند سالن تشریح متوفی است

 رییس دادگستری سبزوار با اشاره به کمبود امکانات پزشکی قانونی سبزوار ادامه داد: پزشکی قانونی سبزوار که به شهرستان های مجاور نیز خدمات‌رسانی می کند با کمی تجهیزات مواجه است. سیدی افزود: نبود سالن تشریح یکی از مشکلات پزشکی قانونی در سبزوار است که سبب شده متوفیان نیازمند کالبدشکافی برای تشریح به مشهد انتقال داده شوند که این موضوع، مشکلات زیادی برای خانواده آنها ایجاد کرده است و با وجود جمعیت نیم میلیون نفری شهرستان‌های واقع در غرب خراسان رضوی، احداث سالن تشریح پزشکی قانونی در سبزوار ضرورت دارد.

پیگیری پرونده تخلفات موسسه آبادانی دیار سربداران

دادستان عمومي و انقلاب سبزوار نيز در اين نشست گفت: پرونده تخلفات موسسه آبادانی دیار سربداران در مشهد در حال رسیدگی و بررسی است و به تازگی با نیابت قضایی که به سبزوار داده شده است، در تاریخ ۳۰ خردادماه تمامی دفاتر متعلق به این موسسه به استناد همین نیابت قضایی پلمپ شده است. حسين اردمه افزود:همچنین پرونده هایی که علیه نمایندگان قبل تشکیل شده و عدم صلاحیت خورده در کارکنان دولت در تهران،  در حال رسیدگی است . وی تصریح کرد: همچنین طی سال گذشته حدود ۸۶ هزار و ۴۰۲ فقره پرونده به بخشهای مختلف دادگستری این شهرستان وارد شده است و تعداد پرونده های مختومه در یک سال گذشته ۸۸ هزار و ۲۰۰ پرونده بوده است. اردمه افزود: بیشترین پرونده های کیفری وارده به دادگستری سبزوار مربوط به سرقت، موادمخدر، جرایم علیه اشخاص، ایراد صدمات بدنی غیر عمدی بر اثر سوانح جاده ای و ضرب و جرح عمدی و توهین بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *