گزارشی درباره مشکل استقرار ادارات در مرکز شهرستان خوشاب

ادارات در خان تامین زمین !

ملکی/در حالی که حدود ۱۲ سال از شهرستان شدن خوشاب می گذرد، نه‌تنها هنوز همه ادارات در این شهرستان مستقر و مستقل نشده‌اند بلکه برخی ادارات با گذاشتن یک نفر در این شهرستان به عنوان نماینده، عملا کار خاصی انجام نمی‌دهند و فقط اسم اداره را یدک می‌کشند.

شهرستان خوشاب در ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ به مرکزیت شهر سلطان‌آباد تشکیل شد؛ شهرستانی که در دو سال اخیر با اضافه شدن شهرهای نوده انقلاب و مشکان، عملا رنگ و بوی شهرستان را بیشتر به خودش گرفته است اما نبود برخی از ادارات مهم نظیر راه و شهرسازی و ثبت ‌احوال یا نبود بانک ملی و استقرار برخی از نمایندگی‌ها در این شهرستان که عملا گره‌گشای مشکلات مردم نبوده، باعث نارضایتی بسیاری از مردم شده است.

لغو ادغام راه و شهرسازی جوین و خوشاب و دردسر مردم

یامی از اهالی خوشاب، با بیان اینکه مدتی حوزه فعالیت‌های اداره راه و شهرسازی این شهرستان را از سبزوار جدا و با اداره راه و شهرسازی شهرستان جوین ادغام کردند، گفت: مجبور بودیم چند صد کیلومتر از سمت دره یام به شهرستان جوین برویم تا کارمان راه بیفتد و عملا با رسیدن به جوین به یک کارشناس می‌رسیدیم که فقط کارش جمع‌آوری نامه‌ها بود و کار خاصی انجام نمی‌داد.

رئیس شورای شهر سلطان‌آباد نیز با اشاره به مشکلات ادارات در شهرستان خوشاب گفت: یکی از مشکلات استقرار ادارات در خوشاب، مشکل زمین است و هر اداره‌ای از راه رسیده، از شورای سلطان‌آباد تقاضای زمین رایگان کرده است؛ در حالی که اختیارات شورا و زمین‌های مرکز شهرستان خوشاب محدود است.

علی رباط‌جزی با اشاره به اینکه باید ادارات با خرید زمین یا از طریق راه و شهرسازی و منابع طبیعی نیازهای زمین اداری را برطرف کنند، افزود: ادارات منابع طبیعی و راه و شهرسازی برای واگذاری زمین‌های تعیین شده، با یکیدگیر توافقی کرده اند و از این به بعد ادارات دولتی از طریق اداره راه و شهرسازی، برای ساخت اداره زمین دریافت خواهند کرد.

به ادغام نمایندگی اداره راه و شهرسازی جوین و خوشاب در سال گذشته اعتراض داشتیم. مسئولان کاری کرده بودند که مردم روستاهای اطراف مرکز شهرستان به جای طی کردن فاصله ۴۵ کیلومتری تا سبزوار، باید چند صد کیلومتر از دره یام تا شهرستان جوین را با گذر از شهرهای سلطان‌آباد، نوده انقلاب و حکم‌آباد طی می‌کردند و به شهر نقاب می‌رفتند.

رییس شورای شهر سلطان آباد خوشاب با بیان اینکه راه و شهرسازی جوین چون نمایندگی بود و عملاً فقط یک کارشناس نامه‌ها را جمع می کرد، هیچ گرهی از مشکلات مردم باز نمی‌شد که با پیگیری انجام‌شده، این ادغام لغو شد و بار دیگر زیرمجموعه سبزوار شدیم تا بعدها اداره راه و شهرسازی در سلطان‌آباد مستقر شود.

۷ اداره خوشاب، در نوبت دریافت زمین

علی اصغر استیری، رئیس اداره راه و شهرسازی سبزوار نیز با بیان اینکه در حال نهایی کردن توافق اداره منابع طبیعی با اداره راه و شهرسازی هستیم تا زمین‌های تحویلی به ادارات خوشاب را نهایی کنیم، گفت: تاکنون ۷ اداره از ادارات شهرستان خوشاب، برای دریافت زمین درخواست داده‌اند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خوشاب نیز درباره توافق انجام‌شده با اداره راه و شهرسازی گفت: به موجب قانون از زمان تعیین نمایندگی این اداره در شهرستان خوشاب، پیگیر تعیین‌ تکلیف زمین ادارات و توافق با اداره راه و شهرسازی بودیم و موظف هستیم اراضی ملی در حوزه شهری را مطابق نقشه شهری تعیین تکلیف و به این اداره واگذار کنیم.

نورآبادی در پاسخ به اینکه شنیده‌ها و تحقیقات از واگذاری حدود ۴۰۰ هکتار زمین در سلطان‌آباد حکایت دارد، افزود: مطابق قانون بعد از تعیین تکلیف هر چقدر زمین باشد در دو پلاک تعیین شده موظف به واگذاری به اداره راه و شهرسازی هستیم.

وی ادامه داد: مطابق جلسه‌ای که بین مدیران کل اداره منابع طبیعی استان و مدیر کل راه و شهرسازی استان و ادارات شهرستانی داشتیم، نقشه زمین‌های مربوط، تعیین تکلیف و برای استان ارسال شده است و بعد از واگذاری زمین‌ها، متولی واگذاری زمین ادارات خوشاب، اداره راه و شهرسازی است.

نماینده منطقه غرب خراسان در مجلس نیز گفت: ساخت مجتمع های اداری شهرستانهای تازه تاسیس از حدود ۱۰ سال قبل شروع و در منطقه ما، در شهرستانهای جوین و جغتای این کار آغاز شد ولی به دلیل ناتوانی دولت در تکمیل پروژه های عمرانی، این پروژه‌ها تقریبا تعطیل شدند.

بهروز محبی با اشاره به اینکه از سال ۹۶ مسئولان بیان می‌کنند استخدامی وجود نداشته و اکثر نمایندگی‌ها در شهرستانهای تازه تاسبس غرب خراسان و به ویژه خوشاب، تک‌نفره یا دو نفره اداره می‌شود، افزود: وقتی ساختمان فرمانداری را در شهرستان خوشاب بعد از گذشت یک دهه نتوانسته اند تکمیل کنند، ما چه توقعی از بقیه ادارات می توانیم داشته باشیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات شهرستانهایی نظیر خوشاب و برخی دیگر از شهرستانهای دیار سربداران، مشکل زمین و اختلاف بر سر مالکیت آنهاست و به عنوان مثالی دیگر، در شهرستان جغتای همانند خوشاب، ۲۰ سال نتوانسته اند مشکل برخی از زمین ها را حل کنند و مانند ساکنان شهرستان خوشاب، مردم جغتای مشکل دارند و ناراحت هستند.

عصو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به وضعیت مالی ضعیف اکثر ادارات دولتی، خاطرنشان کرد: از دیگر مشکلات ساختمان‌های اداری در شهرستان خوشاب، کمبود زمین در شهر سلطان‌آباد و عدم تحویل زمین های منابع طبیعی به اداره راه و شهرسازی است. وقتی زمین مناسبی تحویل نشود، هزینه های استقرار ادارات چندین برابر اضافه می شود.

محبی یادآور شد: بعنوان‌مثال در منطقه‌ای برخی از مسئولان بدون کارشناسی دقیق، در بالای تپه ساختمان نیروی انتظامی را تاسیس می‌کنند که از نظر پدافند غیرعامل، کاملا آسیب‌ پذیر و خلاف بوده و در نقطه‌ای تاسیس شده است که زیرساخت‌های آب، برق، گاز و تلفن نیز ندارد و باید هزینه سنگینی برای انتقال آن‌ها بدهند.

تامین زمین گام اول است

گفتنی ست؛ به زودی بعد از سالیان دراز مشکل زمین ادارات دولتی در شهرستان خوشاب حل خواهد شد، ولی نیازمند بودجه برای ساخت ساختمان‌های اداری و همت مسئولان کشوری برای تزریق بودجه است که امیدواریم این زمین‌ها بعد از واگذاری و ساخت ساختمان همانند زمین بیمارستان خوشاب و برخی دیگر از ادارات دولتی این شهرستان، با شکایت مدعیان مالکیت مواجه نشود یا بعد از ساخت در محدوده‌ای قرار نگیرند که همانند ساختمانهای سپاه و نیروی انتظامی خوشاب، بعد از گذشت چندین‌سال از ساخت آن، به دنبال حل مشکل گازکشی شان باشند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *