افزایش ۵۰ درصدی صادرات طی امسال

وزیرصمت درنشست کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید ۶ شهرستان خبر داد:

افزایش ۵۰ درصدی صادرات طی امسال

وزیر صنعت، معدن و تجارت درنشست کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید شش شهرستان سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد گفت: طی سه ماه نخست امسال ۵۰ درصد صادرات کشور افزایش یافته است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حرکت مهمی محسوب می‌شود.

علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت، روز گذشته به منظور برگزاری نشست کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه کارخانه داروسازی طاها و بازدید از واحدهای صنعتی به همراه معاونانش به سبزوار رفت. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین پس از برگزاری کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید از کارخانه پارس هستی آسیا که در زمینه تولید آهک هیدراته با ظرفیت سالانه ۱۴۰ هزار تن و سرمایه گذاری دو هزار و ۵۰۰  میلیارد ریال در مرحله بهره برداری قرار دارد، بازدید کرد. با حضور وی همچنین عملیات اجرایی طرح توسعه کارخانه داروسازی طاها برای تولید داروهای هورمونی به شکل قرص کلنگ زنی شد.

پرداخت ۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات تا پایان امسال

وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه ستاد رفع موانع تولید در سبزوار با حضور فرمانداران شهرستان های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد و جمعی از فعالان اقتصادی با بیان این که وزارت صنعت مسئول تجارت خارجی است و به دلیل تحریم ها شرایط خاصی به وجود آمد، اظهار کرد: تا قبل از مهر سال قبل شرایط خاصی برای وارد کنندگان و صادر کنندگان بود اما به همت رئیس جمهور و مسئولان دولتی، صادرکنندگان به سمت تولید آمدند. علیرضا رزم حسینی افزود: خوشبختانه با تمهیداتی که پیش بینی شده، نگرانی در خصوص تامین مواد اولیه وجود ندارد. وی گفت: در این شرایط سخت اقتصادی  ۵۰۰ میلیون دلار تراز مثبت بازرگانی در کشور داشته ایم. وزیر صنعت افزود: طی سه ماه نخست امسال صادرات ۵۰ درصد افزایش یافته است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حرکت مهمی محسوب می‌شود. رزم حسینی بیان کرد: همچنین تامین مالی واحدهای صنعتی کشور با اجرای طرح تام مهیا شده که امیدواریم ۵۰ هزار میلیارد تومان تا پایان امسال تسهیلات داده شود. وی با بیان این که به دلیل ظرفیت حوزه معدن در سبزوار روی اکتشاف تمرکز و با توجه به پیش‌بینی انجام شده، معادن امیدبخش شامل سنگ آهک، مس، طلا و غیره در سبزوار وجود دارد، افزود: سبزوار می‌تواند  شهرستان معدن خیز باشد و قابلیت سرمایه‌گذاری در حوزه معادن را دارد. وزیر صنعت یادآور شد: اکتشاف معدنی در این شهرستان چندین بار انجام شده است و در هر جایی که سیگنال دیده شود از این منابع خدادادی برای از بین بردن فقر استفاده می‌شود، بنابراین باید از قابلیت اکتشاف معدنی در سبزوار استفاده ‌شود. رزم‌حسینی با بیان این که پرداخت تسهیلات بانکی دارای ضوابط است، بیان کرد: پول‌های بانک سپرده مردم است و بانک به عنوان حافظ سپرده مردم محسوب می‌شود بنابراین تسهیلات باید به پروژه‌های اقتصادی داده شود.

قبلا ۱۰ هزار واحد صنعتی تسهیلات گرفته اند اما به ثمر نرسیده است

وی تأکید کرد: قبلا ۱۰ هزار واحد صنعتی تسهیلات گرفته اند اما به ثمر نرسیده است. وزیر صمت با اشاره به این که ۶۵۰ گونه گیاه دارویی در کشور وجود دارد، خاطر نشان کرد: بخش زیادی از ظرفیت سبزوار در حوزه گیاهان دارویی است و از این ظرفیت در کشور غفلت شده است.

ایجاد پالایشگاه گیاهان دارویی در سبزوار

وزیر صنعت همچنین در حاشیه بازدید از واحدهای صنعتی سبزوار در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در نشست با فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان، ۳۰ نفر مشکلات خود را مطرح کردند، مصوباتی داشتیم که در کارگروه‌های ملی و استانی مصوبات این سفر را عملیاتی می‌کنیم. رزم حسینی افزود: یکی از پروژه هایی که برای ایدرو در سبزوار تعریف شده، ایجاد پالایشگاه گیاهان دارویی است که مقدمات اجرایی شدن آن فراهم شده است. وی ادامه داد: دو طرح دیگر با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در مرحله پیگیری قرار دارد. وزیر صنعت با اشاره به اهمیت حوزه معادن، بیان کرد: معادن مهمی در منطقه سبزوار وجود دارد که اکتشاف و سرمایه‌گذاری در این معادن مورد توجه قرار گرفته است.  وزیر صنعت با بیان این که در حوزه تسهیلات بانکی نیز عمده نیاز واحدهای صنعتی تأمین سرمایه در گردش است که در طرح تام شرکت‌های بزرگ از طریق بانک صنعت و معدن ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند، افزود: برای واحدهایی که بیش از ۸۰ درصد پیشرفت دارند، به منظور بازگشت به چرخه تولید فرایند پرداخت تسهیلات آغاز شده است. رزم حسینی اظهار کرد: هم اکنون حال صنعت در کشور خوب است که این رشد صنعتی با همراهی دیگر دستگاه‌های اجرایی باید ادامه یابد.

مشکل کیفیت نان در سبزوار جدی است

امام جمعه سبزوار نیز در جلسه با وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونان این وزارتخانه گفت: درباره مسئله نان از چند جهت در سبزوار مشکل داریم و آرد نانوایی های این شهرستان کیفیت مناسبی ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین مقیسه با بیان این که دیگر مشکل نانوایی های سبزوار پایین بودن حقوق شاطر است، افزود: مسئول نانوایی باید حقوق را افزایش دهد اما نانوایی ها به دلیل گرانی حامل های انرژی نیروهای خود را از دست می‌دهند و برخی از نانوایی ها به دلیل کمبود نیرو مجبور به استفاده از خانواده خود می‌شوند.

اگر بخش ذوب کارخانه پارس فولاد سبزوار فعال شود، هزار جوان بیکار مشغول کار می‌شوند

بهروز محبی نجم آبادی نماینده شهرستان های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن، ششتمد و روداب در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: یکی از مسائل جدی در سبزوار و شهرستان های حوزه انتخابیه بحث معادن است و معادن کرومیت، مس و منگنز در این شهرستان ها خام فروشی می‌شود. وی افزود: مردم حوزه انتخابیه سبزوار از ظرفیت معادن بهره نمی‌برند و اگر سامان دهی مشخص و شفاف سازی در میزان درآمدزایی نشود، سود و درآمدی برای روستاها و شهرستان های مجاور معادن ندارد. محبی کارخانه پارس فولاد سبزوار در شهرستان جوین را ظرفیتی مهم دانست و بیان کرد: ایمیدرو باید این موضوع را پیگیری کند و اگر بخش ذوب کارخانه پارس فولاد سبزوار فعال شود، هزار جوان بیکار در این کارخانه مشغول کار می‌شوند. وی با اشاره به این که فعال سازی بخش ذوب کارخانه پارس فولاد سبزوار حیاتی است، تصریح کرد: بنده و دیگر نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی مشکلات این بخش را پیگیری می‌کنیم. محبی تأکید کرد: اکنون هزار و ۲۰۰ نفر در دفتر بنده فرم اشتغال پر کرده اند که فعال سازی بخش ذوب کارخانه پارس فولاد سبزوار می‌تواند بخشی از مشکل بیکاری در حوزه انتخابیه این شهرستان را برطرف کند. نماینده مردم سبزوار با اشاره به این که به منظور رونق تولید و اشتغال زایی باید برای خریداری محصولات کارخانه جمکو سبزوار تدبیر شود، گفت: اگر محصولات این کارخانه خریداری شود، شیفت های اشتغال کارخانه جمکو افزایش می یابد. 

مشکل تأمین برق، پیش روی واحد‌های صنعتی

علی اصغر عنابستانی دیگر نماینده مردم سبزوار در مجلس  نیز گفت: آقای رزم حسینی، وزیر صنعت از ابتدای دوران وزارت خود بیشتر از بنده به عنوان نماینده مردم مجلس، پیگیر امور حوزه انتخابیه سبزوار بوده اند که این موضوع اتفاق قابل توجهی است. وی با بیان این که حضور وزیر صنعت می‌تواند دستاوردهای ملموس و مشخصی برای سبزوار داشته باشد، افزود:  صنایع در شهرک صنعتی شماره یک و ۲ را نمی‌توانیم به دلیل مشکل تأمین برق گسترش دهیم و همچنین بحث بهره‌مند نبودن از  اینترنت پر سرعت، صنعت‌گران را با مشکل مواجه کرده است.

ضرورت استقرار اتاق بازرگانی در سبزوار

فرماندار سبزوار نیز در این نشست اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم شهرستان سبزوار در حوزه صنعت، احداث پست توزیع برق است. با توجه به واحدهای صنعتی در شهرک صنعتی سبزوار امکان خدمات دهی به سرمایه گذاران وجود ندارد و سبب شده که سرمایه گذاران به دیگر مناطق بروند. سید مجتبی علوی مقدم افزود: تکمیل خوشه صنعتی در دستور کار قرار دارد و با توجه به ظرفیت های مهم سبزوار استقرار اتاق بازرگانی یکی از مهم ترین درخواست های مسئولان محسوب می‌شود. وی تفویض اختیار سبزوار در حوزه معادن به دلیل وجود معادن متعدد را درخواست دیگر مسئولان این شهرستان از رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت دانست و بیان کرد: امیدواریم حضور رزم حسینی وزیر صنعت در سبزوار خیر و برکت برای مردم به دنبال داشته باشد.

احیای هزار و ۶۰۰ واحد صنعتی طی امسال در کشور

معاون وزیر صنعت،  در حاشیه سفر به سبزوار اظهار کرد: در سال گذشته هزار و ۵۵۷ واحد صنعتی در کشور احیا شده که ۲۰ هزار شغل ایجاد کرده است.علی رسولیان افزود: نزدیک به سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای تامین منابع مالی به منظور احیای این واحدهای صنعتی در کشور هزینه شده است.وی ادامه داد: طی امسال برنامه داریم که هزار و ۶۰۰ واحد صنعتی در شهرک ها و نواحی صنعتی کشور و همچنین ۴۰۰ واحد صنعتی در خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی احیا شود.رسولیان با بیان این که از ابتدای امسال تاکنون حدود ۲۴۰ واحد صنعتی در کشور احیا شده و در این مدت ۶۳۰ واحد صنعتی جدید به بهره برداری رسیده است، اظهار کرد: میزان اشتغال این واحدها از اشتغال پیش‌بینی شده بیشتر بوده است. در سال گذشته در هر واحد صنعتی ۲۰ شغل ایجاد می‌شد ولی اکنون در هر واحد صنعتی ۲۶ شغل ایجاد می شود.رسولیان در پایان یادآور شد: تعداد واحدهای صنعتی راکد در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸، ۱۳ درصد کاهش یافته است.

۶ هزار معدن غیرفعال کشور ازطریق مزایده واگذار می شود

وزیر صمت دربازدید از مجتمع صنعتی معدنی شرکت کومه معدن پارس در بردسکن نیز اعلام کرد: شش هزار معدن غیرفعال کشور از طریق مزایده واگذار می شود. وزیر صمت دربازدید از مجتمع صنعتی معدنی شرکت کومه معدن پارس در منطقه دهان قلعه شهرستان بردسکن، در جمع معدن‌کاران این منطقه که معاونان وزارت صمت، معاون استاندار خراسان رضوی، نماینده مردم بردسکن در مجلس شورای اسلامی و فرماندار بردسکن هم حضور داشتند، اعلام کرد: شش هزار معدن غیرفعال درکشور وجود دارد که طبق قانون از طریق مزایده به کسانی که اهلیت داشته باشند واگذار می شود. میلاد کلاته، علی نوری/ خراسان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *