«نگاهی به روندعمرانی پارک بانوان شهرحکم آباد»

حکم آباد در مسیر توسعه

 شهرحکم آباد، دروازه طلایی جوین با بیش از چهار هزارو ۵۰۰ نفر جمعیت با كمبود مراكز فرهنگي، تفريحي و ورزشي و فضاي سبز روبرو است و در این بین، كمبود این مراکز برای بانوان بسیار مشهود است آنها به عنوان نیمی از جمعیت از نبود فضای ویژه برای تفریح رنج می‌برند. دسترسی بانوان به خدمات و فضاهای عمومی شهری یکی از زمینه‌های حضور و مشارکت آنها در عرصه‌  اجتماعی است از این رو موضوع احداث پارک  اختصاصی بانوان به عنوان یک مطالبه و دغدغه جدی بانوان در شهرحکم آباد تبدیل شده بود، لذا فضاسازي مناسب شهري و تقويت ورزش همگاني و اجراي برنامه هاي متنوع فرهنگي در محیط های ویژه ی نشاط ، شادابی و سلامت بانوان کمک فروانی می نماید. با هدف حفظ سلامت جسمی، روحی و شادابی بانوان در محیطی امن همراه با آرامش احداث فضاهای تفریحی، فرهنگی و ورزشی پارک بانوان در دستور کار مدیریت شهری حکم آباد قرار گرفته است.

 شورای اسلامی دوره ششم شهرحکم آباد در سایه همدلی با شهردارو مجموعه مدیریت شهری با بهره مندی از روحيه كار جمعي، همگرايي و همكاري در کنار تخصص گرايي، مسئوليت اجتماعي بالا و توجه به منافع شهری در تصميم گيري ها، گام های موثری برای شتاب در توسعه شهرنوپای حکم آباد در زمینه های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی برداشته است.

روستاي حكم آباد مركز بخش عطاملك جوین در سال ۹۶ به شهر ارتقا یافت این منطقه از قطب هاي اقتصادي، صنعتي، دامپروري و كشاورزي و گردشگری شهرستان جوين محسوب مي شود که با اقدامات خوب شورای اسلامی شهر و شهرداری درحوزه توسعه مراکز گردشگری و تفریحی، ورزشی وفرهنگی زمینه توسعه شهری بیش از گذشته فراهم می شود.

همچنین شهابی، رییس شورای اسلامی شهرحکم آباد در اینباره گفت : با توجه به اینکه یکی از وظایف شهرداریها ایجاد توازن و تعادل رشد از نظر ارزش افزوده املاک به گونه ای که مکان اجرا شده مکانی بوده که به دلیل عدم توجه ساکنین، منازل خود را رها و بیشتر خالی از سکنه شده بودند که این امر نشان از ضعف و نوعی ظلم به بهترین مکان که ادوار گذشته مهمترین مکان و یادآور خاطرات بزرگان بوده است که با این اقدام این مکان احیا و ملک های مسکونی به ارزش آمده و در حال ساخت و ساز می باشد و از مهاجرت به سمت جنوب شهر خودداری گردد که در آینده با مشکل کمبود زمین و افزایش چند برابری قیمت آن مواجه می شویم.

مسعودنقابی شهردارحکم آباد درباره هدف از ایجاد پارک بانوان گفت : با توجه به اینکه شهرستان ۸۰ هزار نفری فاقد مکانهای تفریحی و رفاهی می باشد لذا ضرورت ایجاب می کرد که جهت رفاه حال شهروندان بویژه بانوان عزیز که نیمی از  جمعیت شهرستان را تشکیل می دهند انجام گیرد.

مهندس نقابی در باره ضرورت پارک بانوان گفت : با توجه به اینکه ۸۵ درصد معابر خاکی می باشد و افزایش قیمت قیر و مصالح و پخت که هر تن آسفالت حدود یک میلیون تومان می باشد و هزینه های انجام شده در پارک، بودجه ۳ تا کوچه ۴۰۰ متری می باشد و بر این اساس نیاز اصلی امروز جامعه که در حال افسردگی و رو به افزایش می باشد ایجاد مکان های تفریحی و رفاهی می باشد و این امر باعث رشد و بالندگی سلامت جامعه و روح و روان می باشد.

همچنین مهندس نقابی در ادامه گفت: نوع معماری سعی بر آن شده با حداقل امکانات و با توجه به پتانسیل افراد بومی این پارک به حالت سنتی اقدام شود و به دلیل آنکه آن مکان از قدمت بسیار بالایی برخوردار بوده با معماری سنتی، گذشته را تداعی می نماید.

ملکوتی یکی از اعضای شورای شهر در ادامه گفت: یکی از اهداف اصلی احداث پارک بانوان راحتی بانوان در این پارک‌ها و افزایش میزان تحرک زنان جامعه می‌باشد چراکه امروزه مبنا به دلایل مختلف زنان تحرک چندانی ندارند که این خود می‌تواند عاملی برای بیماری افسردگی و مواردی از این دست شود بنابراین انتظار می‌رود با افزایش تعداد پارک‌های بانوان شاهد تکاپوی هرچه بیشتر زنان باشیم که این خود می‌تواند منجر به افزایش شادی و نشاط جامعه نیز شود.

شهردار حکم آباد در پایان گفت : یکی دیگر از اهداف اصلی احداث این پارک، افزایش نشاط بانوان در جامعه می‌باشد که در حال حاضر تفریح‌های سالم در جامعه ما کم است که این خود می‌تواند عاملی برای افسردگی هرچه بیشتر آنها باشد و از آنجایی که زنان نقش تأثیرگذاری را در کانون خانواده و جامعه ایفا می‌کنند بنابراین اتخاذ تدابیر لازم برای افزایش نشاط آنها امری ضروری می‌باشد از این رو انتظار می‌رود با احداث پارک‌ها، شاهد افزایش نشاط بانوان باشیم که این خود می‌تواند تأثیرات مثبت بسیاری را نیز به‌دنبال داشته باشد.

این پارک از لحاظ ساختار و نمای سنتی، جز سومین پارک استان و اولین پارک در شهرهای زیر ۵۰ هزار جمعیت است که در نوع خود کم نظیر می باشد. از امکانات طراحی شده این پارک میتوان به آبشاری به طول ۱۲ متر، آب راهی، بطول  ۱۲۰متر، و آبنمایی به مساحت ۱۳۰مترمربع، زمین ورزشی به مساحت ۶۰۰ مترمربع برای استفاده والیبال ، دوچرخه سواری، اسکیت ، ایجاد سکو جهت استفاده برای اجرای مراسم های ملی، مذهبی، ورزشی و هنری ، تعبیه اجاق های سنتی برای طبخ غذا را میتوان از شاخصه های این پارک نام برد. مشخصات فنی این پارک به مساحت  حدود ۶۵۰۰ مترمربع است که دیواره های اطراف آن به ارتفاع ۲٫۵متر و با اجرای سنتی و کاهگل ساخته شده و همچنین مساحت ۲۰۰۰ مترمربع برای استراحت تدارک دیده شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *