رونمایی از کتاب فاخر و ارزشمند تاریخ بیهق در سبزوار

آیین رونمایی از کتاب تاریخ بیهق (نوشته ابوالحسن بیهقی از مفاخر غرب خراسان)، با حضور مدیران و مسئولان محلی، پژوهشگران حوزه  تاریخ و ادب و جمعی از علاقه مندان به فرهنگ، برگزار شد.

رئیس انجمن خیرین کتابخانه ساز سبزوار در این مراسم گفت: ماحصل ۱۰ سال بزرگداشت شخصیت ابوالفضل بیهقی، امسال با ثبت ملی بزرگداشت او در تاریخ رسمی کشور و هم اینک رونمایی از کتاب بیهق از ابوالحسن بیهقی، از مهم ترین اثرات توجه به مقوله فرهنگی دیار سربداران است.

مهدی مقصودی با بیان اینکه بیهقی از افتخارات سبزوار و حوزه جغرافیایی بیهق است، افزود: این کتاب، سبب ارتباط سازی بیشتر در زمینه فرهنگ در کل منطقه خراسان است و انتظار می‌رود دانشگاه ها و جامعه علمی نیز، نسبت به گسترش مناسبات فرهنگی از راه شباهت های فرهنگی و توجه به آن، همت کنند.

وی حمایت از کتاب های ارزشمند شهر سبزوار را نیز از مهم ترین و جدی ترین خواسته های فرهنگ دوستان و علاقه مندان به حوزه فرهنگ و تاریخ دانست و تاکید کرد: این مهم باید در دستور کار مدیران فرهنگی شهر قرار بگيرد تا افزایش نشر آثار به ماندگاری هر چه بیشتر آنها کمک کند.

در بخش دیگری از این مراسم، دانشیار دانشکده ادبیات و زبان فارسی دانشگاه حکیم سبزواری به اهمیت و جایگاه بیهقی برای ثبت و معرفی سبزوار بعنوان پایتخت نثر فارسی ایران اشاره کرد و تصحیح تاریخ بیهق و رونمایی از آن را، نقطه عطفی در بازشناسی بیشتر فرهنگ و تاریخ غرب خراسان عنوان کرد.

دکتر حسن دلبری با اشاره به محتوای تاریخ بیهق نیز افزود: این اثر اولین منبع برای تاریخ نگاری برجسته است و دیده شده که در دوره های بعد از او نیز، این کتاب مقدمه نگاشتن دیگر نسوخ ارزشمند در زمینه تاریخی مثل تاریخ جهانگشای جوینی از عطاملک جوینی، شده است.

همچنین در این مراسم، استادیار دانشگاه فردوسی مشهد گفت: بیهقی در اندیشه فرهنگی و تاریخی ایران زمین، جای ویژه را به خود اختصاص داده و سبزوار از دیرباز سرزمین ادبیات، تاريخ، فرهنگ و تمدن بوده است.

دکتر محمد جعفر یاحقی افزود: سبزوار مفاخر بسیاری را در دامان خود پرورده و پایتخت دانش، ادبیات و نثر فارسی نام گرفته و همانطور که شاهنامه فردوسی نمونه اعلای نظم فارسی است، تاریخ بیهقی نیز الگوی شایسته ای از نثر اعلای فارسی است.

یاحقی با اشاره به اینکه تاریخ بیهق فقط به توضیح جامع جنگ و شرارت های تحمیلی در این دیار محدود نمی‌شود توضیح داد: تمامی تاریخ فرهنگی و اجتماعی به صورت تحقیقی و علمی به طور  تخصصی نگاشته شده است.

این کتاب از اعلاترین نمونه های تاریخی موثق است که مورد توجه بسیاری از اندیشمندان در زمینه جامعیت جغرافیای تاریخی و محلی است و به صورت اطلاعاتی ارزشمند در زمینه های گوناگون برای تاریخ دیار بیهق ماندگار شده است.

در پایان این مراسم نیز سلمان ساکت استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد و مصحح کتاب تاریخ بیهق با اشاره به ظرافت دقیق بیهقی در نگاشتن این اثر گفت:

تاریخ بیهق از زمره آثار نفیس رسیده به جامعه ادبیات ایران است.  جامعیت گستردگی و پیوستگی اطلاعات آنچنان در تاریخ بیهق نهفته که حتی نمی‌توان این کتاب را در هيچکدام از دسته بندی های تاریخ نامه های محلی  جای داد چرا که تمامی شرح حال تاریخ نگاری از اشراف کامل ابولحسن بیهقی حکایت دارد.

وی افزود : گستره مجموعه آثار او شامل ادبیات عرب، تاریخ، نجوم، طب و… می‌شود، شرح او بر تبار شناسی و نهج البلاغه نیز از نمونه آثار گران بهای وی است.

ساکت در خصوص ویژگی های دیگر کتاب بیهق نیز گفت: آگاهی ها و اطلاعات تاریخ بیهق از بسیاری دیگر از آثار در خصوص خراسان مثل اطلاعات‌ مندرج در کتاب سیستان  نیز مفصل تر است.  پرداختن به ستون های فرهنگی جامعه آن روز  مانند خاندان ها و فعالیت های زنان  به عنوان یکی از اصلی ترین  کنش گران اجتماعی منطقه خراسان نمایانگر بینش و نگرش بیهقی ژرف اوست.

 تاریخ بیهق  همچون شناسنامه ای اصیل از هویت منطقه خراسان است./ سبزوار فوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *