نگاهی به ظرفیت های گردشگری منتطقه روداب

به گزارش هفته نامه هفت قلم سبزوار بزرگ/ امروزه صنعت گردشگری و توریسم بخش مهمی در رونق اقتصاد جهـانی محسوب می شود و در بین انواع مختلف صنعت گردشگري، کویر و طبیعت گردي مکانی  مناسب جهت جذب گردشگران است.

بخش روداب سبزوار نیز به عنوان  یکی از بخش های وسیع کشور، قابلیت های فراوانی درحوزه های مختلف دارد. این منطقه با دارا بودن عرصه های کویری و بیابانی و چشم اندازهاي طبيعي و تنوع زیستی به عنوان یکی از مناطق دارای پتانسیل در زمینه توسعه اکوتوریسم بیابان و کویر مطرح است گرچه هنوز راهبردی مشخصی در این زمینه تعریف نشده و توسعه گردشگری در این مناطق کویری تدوین نشده است.

کویرروداب و مناطق اطراف آن با جاذبه های اکوتوریستی فراوان آن همچون بيابانهاي پوشيده از نمك، تپه ها و شن هاي روان و آسمان پر از ستاره با معرفی و برنامه ریزی های لازم می تواند میزبان خیل زیادی ازمسافران و مقصد خوبی برای گردشگران و علاقمندان طبیعت باشد.

گردشگری  کویر ثروتی نهفته در روداب

 بخشدار روداب با اشاره به اهمیت صنعت گردشگری گفت: منطقه روداب با بهره مندی از طبیعت کویر، آثارتاریخی ، میراث فرهنگی غیر ملموس، ذخایرمعدنی و گونه های جانوری متنوع قابلیت های فراوانی درحوزه گردشگری دارد.

ابوالفضل حکم آبادی افزود: یکی از جاذبه های روداب، مناطق کویری آن است  که باید به درستی از این ظرفیت بهره گیری شود هر چند این موضوع  نیازمند یک سری سرمایه گذاری زیربنایی در زیرساخت های گردشگری و راه های دسترسی، اطلاع رسانی و تبلیغات در راستای معرفی جاذبه های گردشگری است.

وی اظهارداشت: همچنین روستای برآباد بخش روداب ازمهدهای سفالگري خراسان رضوي است که با احیای این صنعت این منطقه به عنوان دهكده سفال غرب خراسان مطرح شده است. این موضوع علاوه بر رونق صنايع دستي، سبب جذب گردشگران به اين منطقه مي شود.

شهرداری روداب نگاه ویژه ای به توسعه گردشگری دارد

 شهردار روداب نیزگفت: یکی از ظرفیت های این منطقه گردشگری است و در این راستا شهرداری نگاه ویژه ای به توسعه گردشگری دارد.

مرتضی رهنمافر افزود: برخی از آثار تاریخی شهر روداب همچون آب انبارها و آسیاب های آبی بر اثر ساخت و ساز در مجاورت آنها تا حدودی تخریب شده است که شهرداری در کنار توجه به حفظ این بناهای ارزشمند، تصمیم دارد در پارک شهدای  روداب آسیاب آبی به عنوان نمادی از این شهر احداث و نیز بازارچه ی محلی  درمجاورت آن فعال نماید.

وی تصریح کرد: بخش روداب با وجود آثار تاریخی، فرهنگی و جاذبه های فراوانی همچون کویر، نیازمند  سرمایه گذاری زیربنایی در زیرساخت ها  به ویژه در ورودی شهر است.

وی در پایان اظهار داشت: بقاع متبرکه بخش روداب همچنین از مکان های مذهبی برای علاقمندان گردشگری مذهبی است و منطقه حیات وحش آن نیز با گونه های متنوع جانوری و گیاهی از مناطق مستعد گردشگری است.

احیای صنعت گردشگری روداب نیازمند همت بلند

عضو شورای اسلامی شهر روداب نیز گفت: این منطقه ظرفیت های  فراوانی  در حوزه گردشگری دارد. مناطق کویری پشته عباس با شن های روان آن مستعد مسابقات شترسواری، کویر ماسه ای تسبند و اطراف آن با تپه های ماسه ای مستعد مسابقات  قهرمانی آفرود است. نمک زارهای دروک و دامرود  نیز برای رصد ستارگان مناسب است.

نجم الدین افزود: یکی از جاذبه های گردشگری روداب، مکانی به نام حوزه شیر است که با احیا و مرمت آن می تواند در ردیف آثار ملی ثبت شود همچنین یخدان های قدیمی روداب  و آسیاب های آبی بخش هایی از آن باقی مانده که  حفظ این آثار نیازمند احیا و مرمت است.

 عضو شورای اسلامی شهر روداب ادامه داد: تالاب منطقه شمس آباد نیز هنگام بارندگی ها احیا و تبدیل به زیستگاه پرندگان مهاجر فراوانی می شود که از مکان های زیبا برای طبیعت دوستان به شمارمی رود.

صنعت گردشگري سنگ بنای توسعه اقتصادی روداب

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‎‌ دستی سبزوار نیز گفت: گردشگری یکی از مهمترین پایه های توسعه اقتصادی به شمار می رود و یکی قطب های مهم  توسعه و درآمدزایی محسوب می شود که به ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی کمک می کند.

ابراهیمی دوست افزود: منطقه روداب سبزوار با گیاهان دارویی، گونه های جانوری، ذخایر زمین شناسی، تپه های باستانی و طبیعت کویری آن در آینده رویشی خواهد داشت که در پهنه کویرو با موقعیت جغرافیایی مناسب می توان به یکی از قطب های گردشگری  تبدیل شود.

وی اظهار داشت: یکی از جاذبه های روداب کویر آن است که  اكوتوريستي كوير آن شامل انواع گردشگري سلامت، گردشـگري ماجراجويانـه، گردشـگري علمـي وطبيعت گردي می شود.

 وی ادامه داد: کویر روداب با جاذبه هاي اكوتوريستي مـي تواند در بهبود وضعيت اقتصادي، سطح اشتغال و افزايش درآمد و در نهايت توسعه پايدار اين مناطق كمك زیادی کند.

 تهیه طرح جامع گردشگری از اولویت های منطقه روداب

 یکی از فعالان فرهنگی بخش روداب و فرماندار شهرستان ششتمد نیز گفت : بخش روداب جاذبه های فراوان طبیعی و تاریخی دارد که بهره وری مطلوب از این ظرفیت ها نیازمند تهیه طرح جامع گردشگری است.

محمد کلاته افزود: در تهیه طرح جامع گردشگری مواردی چون مسیر گردشگری، صرفه اقتصادی  آن و بهره گیری از نیروهای بومی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی تصریح کرد: كوير زيباي این منطقه هنوزمعرفي نشده و مغفول مانده است که معرفی این ظرفیت  در کناراحداث اقامتگاه های  بومگردي، می تواند بخش روداب  را  به مقصدی برای  گردشگران تبديل نماید.

وی ادامه داد: پوشش گیاهی کویر چون درخت های طاق و گز، انواع پرندگان و حیوانات وحشی و اهلی و توریست درمانی ، برگزاری مسابقات رالی اتومبیل رانی شتر سواری و  رصد ستارگان بخشی از جاذبه های کویر این منطقه  است که با تسهيل در حمل و نقل و سهيم كردن مردم در اقتصاد گردشگري رغبت گردشگران براي بازديد از اين منطقه افزایش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *