تماس با اورژانس روی‌کوه ها !

رنج روستاییان خوشاب از نبود اینترنت و آنتن دهی ضعیف تلفن همراه در برخی روستاها

علی اکبر ملکی/ با این که امکانات و زیرساخت های  بسیار زیادی طی سال های پس از انقلاب اسلامی برای روستاهای کشور و استان فراهم شده است  اما در برخی روستاها ، توزیع عادلانه امکانات  با ایده آل ها فاصله زیادی دارد و فقر و محروم بودن از امکاناتی نظیر نبود خدمات مناسب اینترنت برای آموزش دانش آموزان یا نبود آنتن دهی تلفن همراه در برخی از نقاط شهرستان خوشاب  بسیاری از مردم را رنج می دهد.

گلایه ساکنان از نبود آنتن دهی مناسب تلفن همراه 

حیدری از ساکنان روستای دهنه شور در شهرستان خوشاب با بیان این که نبود آنتن دهی تلفن همراه یکی از مشکلات اهالی این منطقه است ،اظهار کرد: برای تماس با تلفن همراه مجبورم از خانه خارج شوم و به دنبال نقطه ای باشم که تلفن همراهم آنتن دهی داشته باشد و بسیاری از اوقات امکان استفاده از آن را ندارم. وی افزود: به دلیل نبود اینترنت مناسب، دانش آموزان نیز نمی توانند از آموزش های لازم مجازی در ایام کرونا در تعطیلی مدارس بهره مند شوند.

رفتن روی  کوه ها برای تماس با اورژانس

دربندی از اهالی منطقه دره یام در این باره بیان کرد: در بسیاری از نقاط منطقه دره یام به ویژه در منطقه روستای دربند به دلیل کوهستانی بودن، همراه اول هیچ گونه آنتن دهی ندارد  و در صورت بروز حادثه و داشتن بیمار بدحال مجبوریم برای درخواست کمک و تماس با اورژانس به بالای کوه ها و ارتفاعات برویم تا بتوانیم تماس بگیریم.یکی از مسئولان شبکه بهداشت و درمان خوشاب نیز با تایید نبود آنتن دهی تلفن همراه در منطقه دره یام اظهار کرد: در روستاهایی نظیر دیوانگاه و نوروزی آنتن دهی تلفن همراه ضعیف است و مردم مجبور هستند برای تماس با شبکه بهداشت و درمان یا اورژانس به بالای ارتفاعات بروند یا خودشان در صورت داشتن خودرو به افراد مصدوم و بدحال کمک کنند.در بیشتر روستاهای بلوک تکاب در جنوب شهرستان خوشاب و مناطقی نظیر روستای دیواندر و رودسراب در غرب شهرستان  نیز تلفن همراه شبکه آنتن دهی مناسبی ندارد و یکی از گلایه های مردم روستای دیواندر و مسئولان محلی در نشست با فرماندار و امام جمعه شهرستان خوشاب دسترسی  نداشتن به شبکه مناسب تلفن همراه و نداشتن امکان استفاده از اینترنت مناسب برای اموزش دانش آموزان است.برای یافتن پاسخ سوالات به سراغ  رئیس اداره مخابرات سبزوار می رویم.کاظم نیکومنش، رئیس اداره مخابرات سبزوار در پاسخ به مشکلات نبود پوشش آنتن دهی مناسب و ضعیف بودن زیرساخت های مخابراتی در برخی از نقاط شهرستان خوشاب و سبزوار اظهار کرد: در منطقه بلوک تکاب پیمانکار در حال کار  است و به زودی دکل مخابراتی راه اندازی خواهد شد.

نیازمند بودجه و ارتقای تجهیزات هستیم

وی با اشاره به این که  اینترنت روستاها در بیشتر نقاط نسل قدیمی ۲g است و نیاز به هزینه زیادی برای تعویض و ارتقا دارد، گفت: برای منطقه شم آباد و روستاهای اطراف باید ارتقای ارتفاع و نصب دکل جدید توسط کارشناسان بررسی شود.

رئیس اداره مخابرات سبزوار با اشاره به طراحی و احداث سایت جدید مخابراتی در شهر سلطان آباد، مرکز شهرستان خوشاب افزود: اداره فناوری در حال گردآوری اطلاعات روستاهای بیش از  ۲۰ خانوار برای حل مشکلات است و پیگیر هستند مشکلات مردم را حل کنند. نیکومنش با اشاره به این که پوشش همراه اول برای اینترنت به همراه اینترنت adsl در بیشتر نقاط شهرستان وجود دارد و معدود نقاطی داریم که پوشش صفر باشد، گفت: نسل اینترنت روستاها از نسل دوم  است و جواب گوی نیاز مردم برای آموزش مدارس و استفاده های جدید اینترنتی نیست و در تلاشیم تا بتوانیم برخی از این نقاط را به روز رسانی کنیم ولی مهم ترین مشکل نبود بودجه است. وی با اشاره به پروژه هایی که در دهه فجر  امسال در حوزه مخابرات خوشاب انجام شد، گفت: نصب مرکز سوئیچ دیجیتال روستای گل گنبد، ارتقای سیستم مخابراتی روستای چاهک به نسل  (۴g) و نصب و راه اندازی شبکه مخابرات روستای بلقان آباد از پروژه های اجرا شده است.

مهم ترین مشکلات سر راه کمبود و کسری بودجه چند صد هزار میلیاردی دولت است

نماینده مردم دیار سربداران در مجلس شورای اسلامی  در پاسخ به یکی از سوالات درباره باقی بودن مشکلات مخابراتی مردم شهرستان خوشاب به رغم بازدیدهای مکرری که از مناطق مختلف شهرستان خوشاب و ‌روستاها داشته اند گفت: پیگیریم مشکلات مردم حل شود و در دهه‌ فجر نیز برخی روستاها دارای اینترنت شدند.

بهروز محبی نجم آبادی افزود:  مهم ترین مشکلات سر راه کمبود و کسری بودجه چند صد هزار میلیاردی دولت است که بودجه پروژه ها را کم کرده اند و ۸۷ درصد بودجه کشور فقط هزینه ای شده است.

نماینده مردم شهرستان های سبزوار، خوشاب ،جوین، جغتای، ششتمد و داورزن در مجلس شورای اسلامی افزود: از دیگر مشکلات بخشی مربوط به تحریم هاست که در حوزه مخابرات تاثیر گذار بوده است.

در همین باره شم آبادی، فرماندار خوشاب  گفت: برخی مشکلات نظیر نبود یا کمبود تجهیزات مخابراتی نیازمند بودجه است و به مرور حل خواهد شد ولی برخی دیگر از مشکلات محصول بی تدبیری و مدیریتی است که پیگیریم این مشکلات در سریع ترین زمان ممکن حل شود/خراسان رضوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *