به عمل کار برآید به سخندانی نیست !

سخنی با فرمانده نظامی ورئیس جهادی !

با سلام و عرض ادب به محضردوبزرگوار؛ فرماندهی محترم نیروی مقاومت بسیج سبزوار جناب سرهنگ موحدنیا وریاست محترم جهادکشاورزی سبزوارجناب مهندس امانیان:

خبرهمکاری بین بسیج سپاه سبزواروجهادکشاورزی سبزوارکه درپایگاه خبری هفت قلم که افتخارمدیرمسئولی آن را بنده حقیرنیز دارم برایم امیدوارکننده بود. اینکه برتوسعه کشاورزی وارتباط مستمر با کشاورزان وبهره برداران تاکید داشتید جای خوشحالی دارد وازاینکه کشاورزان را ازمحرومترین ودرعین حال انقلابی ترین قشرجامعه نام بردید نیز به آن یقین دارم ولذا بر آن شدم تا شما بزرگواران را به دیار محروم روداب ویکی ازروستاهایی که  دارای همین دوویژگی هست را رهنمون سازم. روستایی در ۵۰کیلومتری سبزوار ودر۲۰ کیلومتری روداب محروم یعنی ” دارین” محروم تر!!!

ابتدا ویژگی انقلابی بودن مردم دارین را بیان می کنم: جناب فرمانده ؛ موحدنیای عزیز: مردم این روستا ازمعدود روستاهایی است که دردوران مبارزه با حکومت شاهنشاهی در گرما وسرما سوار برکامیون ها می شدند وبه عشق امام شان به خیابان های سبزوار می آمدند ودرصف مبارزین قرارمی گرفتند؛ این درحالی بود که برخی مردم مناطق دیگردرهمان زمان درحمایت از شاه به سبزوار می آمدند ودرمراسم جاویدشاه شرکت می کردند!( به نقل ازبزرگان) در دوران جنگ اگر درروستاها وشهرها سربازان بخاطر نرفتن به سربازی درجایی پنهان می شدند من خودم یک گروه سربازحداقل ۱۰ نفری را می شناسم که هرروز در محلی بنام ” درقلعه” جمع می شدند تا ماشین ژاندارمری بیاید واینها را جهت اعزام ببرد که خودم چون درآن موقع دانش آموز بودم هرروز تقریبا یک هفته کامل این عزیزان منتظر را می دیدم که چگونه هرروزاول صبح آماده اعزام به جبهه بودند.وثمره این علاقمندی این گروه ودیگر عزیزان دارینی به جبهه حق علیه باطل۵ شهید، ۴جانباز و یک آزاده بود، از نظر مذهبی هم به جرات وبدون اغراق می توانم بگویم که دارین دارالمومنین روداب است. اما ویژگی دوم که محروم ترین بود را خدمت شما بزرگواران عرض می کنم: البته کاری به محرومیت همه جانبه این روستا ندارم هرچند اعتقاد دارم به این روستا جفا شد!!!

 ولی بیشتر به محرومیت کشاورزی آن می پردازم. روستای دارین یکی از روستاهایی است که قبل از انقلاب مانند برخی دیگر روستاها از قنات جهت کشاورزی استفاده می کرد والان هم ادامه دارد علاوه برآن بعد ازانقلاب به ۴حلقه چاه عمیق دست یافت اما نتوانست خود را ازهمان حالت کشاورزی سنتی تاکنون خارج کند وبه همین دلیل نیزبا وجود آب فراوان جزء کشاورزان سنتی ومحروم محسوب می شوند. جناب مهندس امانیان توسعه کشاورزی دراین روستا دورازذهن نیست وبسیار آماده برای توسعه پذیری هست هم از طریق آب قنات و هم از طریق عمیق. کشاورزی روستای دارین اگر به سمت مکانیزه شدن برود به جرات می توانم بگویم می تواند با کشاورزان جوینی رقابت کنند چرا که وجود ۴حلقه چاه عمیق ویک قنات مثل آن درمناطق دیگرروداب بسیار کم است ولی افسوس که به دلیل محرومیت از ادوات کشاورزی پیشرفته برهمان پاشنه سنتی می چرخد!

این روستا سه عدد تراکتور دارد اما هیچ کدام ادوات پیشرفته را ندارند ! وهمه هم شخصی هستند وکشاورزان ما برای کاشت محصولشان چه بسا باید هفته ها منتظر باشند و اگر هم وقت کاشت آن نیزبه دلیل دیرآمدن تراکتور بگذرد که دیگرهیچ! جناب فرمانده وجناب مهندس؛ توسعه کشاورزی فقط به داشتن آب تنها نیست، فقط شعار دادن نیست نمی خواهم خدای نخواسته به شما بزرگواران  جسارت نمایم اما می خواهم بگویم اگر به دنبال توسعه کشاورزی خصوصا درمنطقه محروم روداب هستید به بزرگترین منطقه آبی روداب که همین روستای دارین می باشد سری بزنید و از ارتباط مستمری که فرمودید با کشاورزان این روستا دیدار داشته باشید. آب این روستا به نازل ترین قیمت خرید وفروش می شود چون کشاورزانش از این نوع کشاورزی خسته شده اند چرا که ادوات کشاورزی مکانیزه درآنجا نیست وخود هم توان خریدن آن را ندارند!

 ازطرفی هزینه زیاد برق موتور چاه ها توان را ازآنان بریده است! آقایان بزرگوار: کشاورزی این روستا این ظرفیت را دارد که حتی باعث مهاجرت معکوس شود واین پتانسیل را دارد که یک قطب توسعه پیشرفته کشاورزی درمنطقه روداب شود اگر مسئولین دلسوزی باشند که به دنبال توسعه بخش کشاورزی ودرنهایت به دنبال محرومیت زدایی باشند. فرمانده محترم بسیج سبزوار وریاست محترم جهادکشاورزی سبزوارنمی گویم مجانی به کشاورزان ما ادوات بدهید بلکه حداقل تسهیلات ارزان قیمت بدهید. تراکتور بیشتر با ادوات کامل با استفاده ازتسهیلات بدهید تا این کشاورزی مرده را زنده کنیم وتوسعه دهیم تا باعث رفع محرومیت از این روستا ومنطقه شود. تقویت کشاورزی را با تبدیل به مکانیزه وصنعتی شدن رقم بزنید اگر واقعا به استقلال کشاورزی کشورمعتقد هستید.

اگربه دنبال ایجاد انگیزه، نشاط خاطر وترغیب کشاورزان هستید درجمع آنان حاضر شوید وحرف دل این عزیزان را بشنوید والبته به خواسته های به حق شان عمل کنید. منتظر حضور سبز شما دراین خطه درجهت تقویت و توسعه کشاورزی پایدار دراین منطقه هستیم./جوادمحمدی دارینی؛ رئیس شورای اسلامی دارین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *