رشد ۱۰ برابری خریداری گندم در سبزوار

👤 علی اصغر امانیان، معاون سازمان استان و مدیر جهاد کشاورزی سبزوار، در نشست خبری:

🔹از ابتدای طرح خریداری گندم در سال جاری، تاکنون ۵ هزار و ۸۰۰ تُن گندم خریداری شد که در همسنجی با سال گذشته، ۱۰ برابر افزایش داشته است.

🔹در سبزوار ۴ هزار هکتار سطح زیر کشت گندم، وجود دارد که پیش بینی می‌شود ۱۲ هزار تُن گندم، برداشت شود.

🔹همچنین پیش بینی می‌شود که امسال، ۷ هزار تن گندم وارد سیلوهای سبزوار شود که تاکنون ۵ هزار و ۸۰۰ تُن، وارد شده است.

🔹قیمت مناسب خرید تضمینی گندم، مبارزه با آفات به ویژه سن گندم و دیگر امراض و برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌ها، از عوامل موثر در افزایش تولید و تحویل گندم طی سال جاری در سبزوار است.

🔹قیمت پایه خرید تضمینی گندم امسال با افزایش ۱۱۰ درصدی نسبت به قیمت خرید سال گذشته، ۱۰/۵ هزار تومان است که این قیمت، با احتساب ۴ درصد افت مفید و ۱ درصد افت غیر مفید، خواهد بود.

🔹امسال علاوه بر قیمت پایه خرید تضمینی گندم، مبلغ ۱ هزار تومان در هر کیلوگرم، به عنوان جایزه به کشاورزانی که دسترنج خود را به مراکز خرید تضمینی دولتی استان تحویل دهند، پرداخت و به قیمت پایه افزوده خواهد شد.

🔹۱۷ هزار هکتار زمین در سبزوار، زیر کشت گندم و جو قرار دارد که تولید جو در این خطه با ۴۲ هزار تُن، در رتبه نخست استان قرار دارد.

🔹اراضی مزارع و باغی سبزوار، ۴۲ هزار هکتار است و مساحت اراضی زراعی سبزوار ۴.۱۳ درصد اراضی استان و اراضی باغی ۳.۲ درصد اراضی استان را، تشکیل می‌دهد.

🔹میزان اشتغال در بخش کشاورزی، ۲۶ درصد از مجموع افراد شاغل در سبزوار است. کل تولیدات کشاورزی سبزوار، ۲۰۶ هزار تُن به ارزش ۱ هزار و ۸۱۳ میلیارد تومان است که ۳.۹ درصد تولیدات استان را، تشکیل می‌دهد.

🔹سبزوار ۲۲ درصد از تولید گوشت مرغ و ۳۰ درصد از تولیدات شیلات استان را، به خود اختصاص داده است و بزرگترین تولید کننده مرغ و ماهی در استان، به شمار می رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *