در حال حاضر ناوگـان چه در بخش خصوصی و چه در مالکیت عمومـی شهرداری ها دچار فرسودگی هستند

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری سبزوار گفت:

بخش عمده ای از مشکلات سرویس دهی و گلایه‌های به حق مردمی از اتوبوسرانی های کشور در سال‌های اخیر بخاطر کمبود ناوگان است، در حال حاضر ناوگان چه در بخش خصوصی و چه در مالکیت عمومی شهرداری دچار فرسودگی هستند و این فرسودگی مربوط به شش ماه یا یک سال اخیر نیست.
مجید استیری با بیان اینکه در دولت نهم و دهم سیاست های خوبی برای حمل و نقل عمومی در دستور کار بود و یارانه ای جهت خرید اتوبوس به شهرداری ها پرداخت می شد، افزود: در آن زمان قیمت اتوبوس حدود ۱۰۰ میلیون تومان بود که شهرداری ها تنها با پرداخت ۱۷ و نیم درصد از این مبلغ، اتوبوس نو دریافت می کردند و با جایگزینی اتوبوس ها و از رده خارج کردن اتوبوس‌های فرسوده از ناوگان حمل و نقل از یک طرف هزینه های تعمیر و نگهداری کاهش پیدا می کرد و از سویی دیگر با کاهش تعداد خرابی اتوبوس ها حین خدمات رسانی زمان انتظار و رسیدن اتوبوس ها متعادل بود.
وی بیان کرد: اما بیش از یک دهه است که این بخش با بی مهری مواجه شده، به گونه‌ای که از سال ۸۹ به بعد اتوبوس یارانه ای نه تنها به شهر سبزوار که به کل کشور اختصاص پیدا نکرده است.
او اضافه کرد: از حدود ۲۰ هزار اتوبوس فعال درون شهری که در سطح کشور تردد می‌کنند حدود ۱۶ هزار دستگاه آن به سن فرسودگی رسیده است که در این راستا البته نقش تحریم‌ها در واردات اتوبوس و قطعات کلیدی در نتیجه کاهش تولید در داخل کشور بی تاثیر نبوده است.
استیری تصریح کرد: در حال حاضر همکارانم در سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری و بخش خصوصی با تمام توان تلاش می‌کنند که به بهترین شکل به مردم دیارسربداران ارائه خدمت کنند. هر چند که به دلیل فرسودگی بیش از ۸۵ درصد ناوگان و خرابی اتوبوس حین سرویس دهی با چالش های فراوانی روبرو هستیم.
رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری سبزوار گفت: هنگامی که اتوبوسی دچار نقص فنی می‌شود و از سرویس خارج می‌شود تا جایگزینی اتوبوس کمکی و ارائه خدمات، مدتی طول می کشد که این امر سبب تاخیر در زمان مقرر خدمات می‌شود و از این بابت ما شرمنده مردم صبور شهر هستیم.
وی در خصوص چالش ارائه خدمات در شیفت بعد از ظهر توسط سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری نیز اظهار کرد:. با توجه به تعداد محدود اتوبوس ها و فرسودگی همین تعداد کم، باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که از این سرمایه‌های شهر به بهترین نحو استفاده شود و حدالامکان مسافران بیشتری جابجا شوند.
استیری ادامه داد: یادآوری این نکته خارج از لطف نیست که از یک سو طبق پایش صورت گرفته در نوبت بعدازظهر تعداد تقاضای سفر مسافران درون شهری به حدود یک چهارم تا یک سوم تقلیل پیدا می‌کند و از سویی دیگر چنانچه بخواهیم از اتوبوس ها در نوبت بعد ازظهر هم استفاده کنیم به دلیل بروز خرابی و نیاز به سرویس آنها، امکان ارائه خدمات در شیفت صبح ما کاهش پیدا می‌کند. لذا تا زمان نوسازی ناوگان فعلا در همان شیفت صبح که تعداد بیشتری از همشهریان از اتوبوس استفاده می کنند، خدمات ارائه می گردد.
او در خصوص تفاوت بین قیمت کرایه نقدی اتوبوس با پرداخت کرایه از طریق کارت هم اینگونه توضیح داد که : چندین سال است زیرساخت‌های پرداخت کرایه اتوبوس های درون شهری از طریق کارت بلیط فراهم شده و درخواست ما از شهروندان این است که به جای پول نقد از کارت بلیط استفاده کنند چرا که این مهم باعث واقعی تر شدن بانک اطلاعات موجود و افزایش امکان ارائه خدمات کمی و کیفی تر می شود.
وی همچنین بیان کرد: با توجه به تعداد مسافران اتوبوس پرداخت به صورت نقدی یک فرآیند زمان‌بر خواهد شد و نبود پول خرده نیز مشکلاتی به همراه دارد مضاف بر اینکه از نظر بهداشتی باعث انتشار آلودگی می شود.
استیری افزود: در هر حال در شرایط کنونی بهترین گزینه پیش روی مدیریت شهری انجام بازسازی و اورهال ناوگان است که این مهم از سال گذشته با تعمیر و بازسازی ۱۲ دستگاه شروع شده و در سال جاری نیز ملزومات اورهال ۹ دستگاه دیگر آماده شده که امید است بتوانیم تا ابتدای مهرماه نسبت به تکمیل روند بازسازی اقدام نماییم.
وی گفت: بازسازی اتوبوس ها شامل تعمیرات اساسی، رفع عیوب فنی اتوبوس و نیز بازسازی داخل اتوبوس و بدنه خارجی آن است که با انجام آن، بخشی از مشکلات فرسودگی ناوگان جبران خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *