نقش بیهقی در اعتلای زبان فارسی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بیهقی با شخصیت کم نظیر خود نقش بزرگی در اعتلای فارسی به عنوان زبان هویتی ایران داشته است.

محمد مهدی اسماعیلی در آیین پایانی دوازدهمین همایش بزرگداشت ابوالفضل بیهقی و باز شناخت نثر فارسی در دانشگاه حکیم سبزواری افزود: ابوالفضل بیهقی با نگارش کتاب تاریخ بیهقی، خدمتی بزرگ به زبان فارسی نموده است.

وی تصریح کرد: تاریخ بیهقی و شاهنامه فردوسی استوانه های رفیعی هستند که به زبان فارسی شان، منزلت و اعتلا بخشیده‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: شهرستان سبزوار علاوه بر وجود مفاخر و مشاهیر فراوان، با نهضت سربداران در شکل گیری مهمترین دولت پیرو مکتب اهل بیت(ع) نقش آفرینی کرده است.

اسماعیلی افزود: مقاومت و حماسه تاریخی مردم این دیار در پیروزی بر متجاوزان همچون نقطه روشنی در تاریخ این مرز و بوم می درخشد که ماحصل آن برپایی دولت بزرگ‌اسلامی بوده است.

وی اظهار داشت: سبزوار در تاریخ معاصر نیز همچون گذشته درخشان خود، خوش درخشیده است و در طول دوران انقلاب شخصیت های بزرگی همانند دکتر علی شریعتی و استاد حمید سبزواری از این سرزمین برخاسته اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: دکتر شریعتی طی دهه های ۴۰ و ۵۰ در دمیدن روحیه مبارزه و حماسه در نسل جوان سهمی مهم داشت و استاد حمید سبزواری نیز نقشی بی بدیل در تاریخ فرهنگ و هنر انفلاب اسلامی دارد.

اسماعیلی افزود: استاد سبزواری در حماسه سرایی و حمایت از دستاوردهای انقلاب با زبان ماندگار شعر نقش ارزنده ای داشت که تکریم و تجلیل وی همواره باید مورد توجه باشد.                                                     
دوازدهمین همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی طی هفته اول آبان برگزار شد                     
روز اوّل آبان، به نام روز ملّی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در تقویم ملّی کشور ثبت شده است                
ابوالفضل بیهقی، تاریخ‌نگار قرن پنجم هجری قمری و نگارنده کتاب تاریخ بیهقی از مورخان دوره غزنوی است که سال ۳۸۵ قمری در قریه حارث آباد بیهق (سبزوار) متولد شد                                   .    
وی بعد از کسب فضایل به دیوان رسایل محمودی راه یافت و در خدمت خواجه بونصر مشکان به کار پرداخت و در خدمت سلاطین غزنوی به سر برد                                                                      .   
بسیاری از مورخان بر این عقیده اند که تاریخ بیهقی، دورهٔ حکومت غزنویان را دربر می‌گیرد، اما از متن کتاب مشخص می‌شود که بیهقی بازگویی وقایع را از سال ۴۰۹ آغاز کرده و تا کمی پیش از مرگش، حدود سال ۴۷۰، ادامه داده است./ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *