نخستین استحصال خاویار در سبزوار

محمدعلی اسلامی در جریان بازدید از یک مزرعه پرورش ماهیان خاویاری سبزوار گفت :

در سالهای گذشته ماهیان خاویاری سبزوار برای استحصال به استان مازنداران ارسال می شد که با ایجاد سالن مورد نیاز و به کارگیری کارشناسان مرتبط با این موضوع، این فرایند برای نخستین بار در شهرستان به انجام رسید.

وی تصریح کرد: از ابتدای امسال آبزی پروران این شهرستان ۲۸ کیلوگرم محصول خاویار استحصال کرده اند که به کشورهای آسیای میانه و حاشیه خلیج فارس صادر شده است.

سبزوار در حوزه تولید ماهیان خاویاری در خراسان رضوی پیشگام است و هم اینک چهار واحد پرورش خاویار در این شهرستان فعال است.

مسوول شیلات جهاد کشاورزی سبزوار گفت: واحدهای پرورش ماهی خاویاری این شهرستان در ۲ حوزه پروار ماهی و استحصال خاویار فعالیت دارند.

اسلامی افزود: با توجه به ظرفیت سبزوار در تولید شیلات، عملیات ساخت شهرک آبزی‌پروری و پرورش ماهیان خاویاری شهرستان با حمایت‌های دولت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در مساحت ۶ هکتار در این شهرستان در حال انجام است.

به گفته وی این مجموعه با استفاده از آب رودخانه کال شور، ظرفیت اسمی تولید سالانه ۶۰ تن گوشت و ۱.۵ تن خاویار را خواهد داشت که اکنون در مرحله پایانی قرار دارد.

وی تصریح کرد: شهرستان سبزوار با تولید سالیانه افزون بر سه هزار تن ماهی سردابی و گرمابی، حدود ۳۰ درصد تولید ماهی استان خراسان رضوی را در اختیار دارد و در سالیان اخیر همواره رتبه نخست تولید شیلات خراسان رضوی را داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *